15 lutego 2024

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w Polsce

Przyczyny wypadków drogowych

W 2022 r. miało miejsce ponad 21,3 tys. wypadków drogowych na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu. Jest to o 1494 zdarzenia tego typu mniej niż w 2021 r. Niestety w wyniku wypadków drogowych zmarło aż 1896 osób. Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków drogowych?

Jak zdefiniować wypadek drogowy?

Wypadek drogowy to zdarzenie mające miejsce w ruchu lądowym, spowodowane poprzez nieumyślne naruszenie obowiązujących zasad bezpieczeństwa, w wyniku którego nastąpiła śmierć lub uszkodzenie ciała jednego z uczestników powodujące naruszenie czynności narządu ciała, lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni.

Art. 44 Kodeksu drogowego stanowi, że obowiązkiem kierującego pojazdem podczas wypadku drogowego jest m.in.:

  • zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku;
  • udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać zespół ratownictwa medycznego i Policję;
  • pozostać na miejscu wypadku, a jeżeli wezwanie zespołu ratownictwa medycznego lub Policji wymaga oddalenia się – niezwłocznie powrócić na to miejsce.

Za spowodowanie wypadku grozi kara:

  • pozbawienia wolności do lat 3, jeśli w jego wyniku inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157 § 1;
  • pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8, jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu.

Wypadki drogowe w Polsce – najnowsze statystyki

Jak podaje Policja w raporcie rocznym spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, w 2022 r. najwięcej, bo aż 53,9% ogółu, stanowiły zdarzenia, które zakwalifikowano do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu”. W ich wyniku śmierć poniosło 868 osób (45,8% wszystkich zabitych), a rannych zostało 14 358 osób (58% ogółu rannych). Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń było 4609 (21,6%), w ich wyniku zginęły 453 osoby (23,9%), a 4447 zostało rannych (18%).

W 2022 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu (11% ogółu), w sierpniu (10,3%) i w lipcu (10,1%). Analizując płeć kierujących, sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni, którzy spowodowali 72,8% wypadków. Kobiety spowodowały 23,3% wypadków.

Jeśli chodzi o wypadki spowodowane przez użytkowników dróg (kierujący, piesi, pasażerowie) będących pod wpływem alkoholu, to w 2022 r. było takich 2248 (10,5% ogółu wypadków), śmierć w nich poniosło 268 osób (14,1% ogółu zabitych), a 2567 osób odniosło obrażenia (10,4% ogółu rannych). W porównaniu z rokiem 2021 jest to mniej o 240 (9,6%) wypadków, 63 (19,0%) ofiar śmiertelnych i 238 (8,5%) osób rannych.

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych

W 2022 r. z winy kierujących pojazdami doszło do 19 373 wypadków, co stanowi 90,9% ogółu. W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 1621 osób (85,5%), a 22 834 zostały ranne (92,3%). Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych byli piesi. W 2022 r. spowodowali oni 1084 wypadków (5,1% ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło 201 osób (10,6% ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosły 904 osoby (3,7% ogółu rannych).

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

Najczęstszą przyczyną wypadków w 2022 r. z winy kierowców było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Spowodowali oni 4526 takich zdarzeń, w ich trakcie zabitych zostało 177 osób, a rannych zostało 5498 osób. Drogowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach budują bezkolizyjne ronda. Wymusza to na kierowcach zredukowanie prędkości, co znacząco wpływa na płynność ruchu i zmniejsza ryzyko wypadków.

Niedostosowanie prędkości do warunków drogowych

Drugą najczęstszą przyczyną wypadków jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. W 2022 r. było 4468 takich wypadków, zginęło w nich 627 osób, a 5541 zostało rannych. Porównując ten powód do nieustąpienia pierwszeństwa, to przez nadmierną prędkość życie straciło ponad 3,5 raza więcej osób. 

Niestety Polacy lubią szybką jazdę i do przekroczeń ograniczeń dochodzi na każdego typu drogach, w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Bezpieczeństwa nie poprawiają nawet wysokie mandaty ani tzw. recydywa, czyli grzywna w podwójnej wysokości, jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie ciągu 2 lat od poprzedniego. Przykładowo za przekroczenie prędkości o 31-40 km/h grozi mandat 800 zł, w recydywie – 1600 zł.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych

Trzecią przyczyną pod względem liczby wypadków, których sprawcami byli kierowcy, jest nieustąpienie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Takich wypadków w ubiegłym toku było 2251, zginęło w nich 129 osób, a 2268 zostało rannych. To oznacza, że w każdym wypadku została poszkodowana jedna osoba.

Warto wiedzieć, że mandat za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście to 1500 zł (3000 zł w warunkach recydywy).

Nieostrożne wejście na jezdnię

Pierwszą przyczyną wypadków, których sprawcami byli piesi, jest nieostrożne wejście na jezdnię. Takich zdarzeń było 539 (wtargnięcie przed jadący pojazd) oraz 139 (wejście zza pojazdu albo przeszkody). W sumie śmierć poniosło 99 osób, a 590 zostało rannych. Drugą przyczyną wypadków było przekraczane jezdni w niedozwolonym miejscu (110 wypadków, 21 zabitych), a trzecią wejście na jezdnię przy czerwonym świetle (96 wypadków, 7 zgonów).

FAQ

Kto jest najczęstszym sprawcą wypadków drogowych?

Najczęściej sprawcami wypadków są kierowcy. W 2022 r. z winy kierujących powstało ponad 19 tys. takich zdarzeń, co stanowi nieco ponad 90,9% ogółu.

Ile jest wypadków drogowych rocznie?

Od 2016 r. spada liczba wypadków drogowych. W 2020 r. było ich 23 540, w 2021 r. – 22 816, a w 2022 r. – 21 322.

Jak zmniejszyć liczbę wypadków drogowych?

Liczbę wypadków można zmniejszyć poprzez edukację kierowców i pieszych oraz zwiększenie kar za wykroczenia drogowe.