5 marca 2024

Najczęstsze przyczyny negatywnego wyniku badania w SKP

badanie SKP diagnosta awaria auta
Zdjęcie: GettyImages.

Sprawdź, których defektów w aucie diagnosta nie przepuści podczas obowiązkowego przeglądu. Z tymi usterkami na pewno nie wyjedziesz ze stacji z pieczątką w dowodzie rejestracyjnym.

Nie wszystkie usterki auta oznaczają, że pojazd jest niezdatny do dalszej eksploatacji. W celu ułatwienia pracy diagnostom wprowadzono trzy kategorie usterek technicznych. Pierwsza z nich to „usterki drobne", które nie mają istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochronę środowiska. Ich stwierdzenie nie daje podstaw do negatywnego wyniku badania.

Usterki auta – problematyczne kategorie

Kolejna kategoria to „usterki poważne". Te mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszać wymagania ochrony środowiska. Do tej grupy zalicza się nieprawidłowości, które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania.

Ostatnie, najpoważniejsze to „usterki niebezpieczne" – usterki powodujące bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub naruszające wymagania ochrony środowiska, w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym. Powodują one niedopuszczenie do dalszego używania pojazdu.

Przy wykryciu drobnych usterek, kierowca może otrzymać pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym. W pozostałych przypadkach wynik badania jest negatywny.

Lista najczęstszych usterek aut w SKP

Według danych z CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów) w 2023 r. wykonano 19 565 528 okresowych badań technicznych. Negatywny wynikiem zakończyło się 471 626. To oznacza, że tylko niecałe 2,5% pojazdów, które wjechały na stację, nie zaliczyło badania.

Oto lista najczęściej wykrywanych defektów podczas okresowego badania technicznego. Lista, ułożona jest według częstotliwości ich występowania: 

  • brak światła, źródła światła, lub jego uszkodzenie
  • niewielkie uszkodzenie układu projektowego (odbłyśnik i soczewka)
  • oczywiste omyłki, niezgodności w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu
  • nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia, lub sworzni wahaczy
  • zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole
  • uszkodzenie lub zużycie osłony gumowej przeniesienia napędu, lub układu kierowniczego
  • wyciek płynu, innego niż woda, który może zagrażać środowisku lub stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi
  • nadmierne luzy w połączeniach (przegubach) drążków kierowniczych

Jak widać, niekwestionowanym liderem są problemy związane z oświetleniem. Na następnych miejscach pojawiają się nieprawidłowości związane z dokumentami. Dopiero w dalszej kolejności występują awarie, które są wynikiem zaniedbań związanych z układami przeniesienia napędu, kierowniczym czy hamulcowym.

Usterka auta w SKP i co dalej? 

W przypadku usterek istotnych kierowca ma 14 dni na ich usunięcie. Po naprawie musi kolejny raz pojawić się w stacji kontroli pojazdów w celu zweryfikowania stanu pojazdu. Najlepiej wybrać tą samą SKP. Za sprawdzenie cząstkowe po negatywnym wyniku badania okresowego zapłacimy 20 zł (za każdą usterkę). Jeśli wybierzemy inną SKP, należy ponownie uiścić pełną opłatę za badanie techniczne – 98 zł.

CZYTAJ TEŻ: Zabrany dowód rejestracyjny – jak odzyskać?

Jeśli diagnosta stwierdzi usterkę stwarzającą zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ma obowiązek fizycznie zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i odesłać go do wydziału komunikacji, który go wystawił. W takim przypadku samochód nie może opuścić stacji, wymagane jest zorganizowanie jego holowania.