4 lipca 2023

Najdroższa autostrada w Polsce do kupienia. Kulczyk sprzedaje swoje udziały

Sebastian Kulczyk sprzedał swoje autostradowe aktywa. Fot. Getty Images
Sebastian Kulczyk sprzedał swoje autostradowe aktywa. Fot. Getty Images

Autostrada Wielkopolska prawdopodobnie zmieni właściciela. Udziały od Sebastiana Kulczyka ma odkupić francuski fundusz. Wartość transakcji to 700 mln euro.

Gigantyczna transakcja

O polskich drogach znów zrobiło się głośno. Niedawno pisaliśmy o zniesieniu przez rząd opłat za przejazd dwoma państwowymi odcinkami A2 Stryków-Konin oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) – Sośnica (węzeł Sośnica). Teraz Sebastian Kulczyk planuje sprzedać autostradowe spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz Autostrada Wielkopolska II (AWSA II). Przejął on zarządzanie aktywami autostradowymi w wyniku podziału majątku z siostrą Dominiką po śmierci ojca w 2015 roku. Warto także wspomnieć o tym, że znalazł się on na siódmym miejscu ubiegłorocznej listy najbogatszych Polaków, przygotowanej przez miesięcznik Forbes. Jego majątek szacowany jest na 6,4 mld zł.

W latach 2002-2004 firma Autostrada Wielkopolska (AWSA) zarządzana przez Jana Kulczyka (ojca Sebastiana) wybudowała odcinek A2 Konin-Nowy Tomyśl. Z kolei jej siostrzana spółka AWSA II odcinek Nowy Tomyśl-Świecko – powstała w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oba mają łączną długość 255 km i kosztowały 2,4 mld euro. (ZOBACZ też: Instrukcja obsługi autostrady. To nie takie proste!).

W czyje ręce trafi autostrada?

Udziały Sebastiana Kulczyka w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca. To francuski fundusz Meridiam. Obecnie ma on odpowiednio 26,3 oraz 40% udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za autostradę A2.

O planach Kulczyka poinformował Puls Biznesu. Gazeta podała, że Komisja Europejska opublikowała notatkę, z której wynika, że otrzymała zgłoszenie koncentracji.

Meridiam SAS zamierza pośrednio nabyć 100 proc. udziałów w firmie KI One, do której należy 23,8 proc. akcji AWSA i 40 proc. akcji AWSA40. Obecny udział Meridiama w tych spółkach to odpowiednio 26,3 i 40 proc. Oprócz AWSA i AWSA II fundusze z francuskiej grupy kupią akcje spółki Autostrada Eksploatacja, odpowiadającej za utrzymanie trasy A2, oraz budowlanej A2 Route". Wartości transakcji według nieoficjalnych informacji to 700 mln euro.

To nie pierwszy raz, kiedy media informują o próbach sprzedaży udziałów rzez KI One. Już w lutym 2022 roku pojawiły się pierwsze informacje w tej sprawie. Kulczyk Investments rozpoczął wtedy proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2 tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie. „Branżowi eksperci obawiali się nawet, że w czasie wojennej zawieruchy Sebastianowi Kulczykowi trudno będzie znaleźć nabywcę spółek autostradowych. Zgłoszenie transakcji sprzedaży do KE pozwala przypuszczać, że plan się powiedzie" – czytamy w Pulsie Biznesu.

Ta autostrada tania nie jest

Za przejazd każdym z trzech wielkopolskich fragmentów autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem w przypadku auta osobowego trzeba zapłacić 28 zł. Przejazd natomiast całego 149-kilometrowego odcinka to wydatek 84 zł. Za każdy przejechany kilometr trzeba zatem zapłacić 56 groszy.

Koncesja dla autostrady A2 kończy się w 2037 r. Skrócenie tego czasu wiązałoby się m.in. z koniecznością wypłacenia przez państwo odszkodowań.