Najlepsze i najgorsze zimówki w sezonie 2024/2025 dla aut kompaktowych | RANKING ADAC
Organizacja ADAC przetestowała opony zimowe dla kompaktowych aut osobowych i crossoverów/SUV-ów. Oto najlepsze i najgorsze ogumienie w rozmiarach 205/55 R16 H i 215/55 R17 V na sezon 2024/2025.
Opony zimowe w Polsce wciąż nie są wyposażeniem obowiązkowym. Ustawodawca jednak zaleca ich używanie od 1 listopada do 1 kwietnia. Choć z zimami ostatnio różnie bywa, warto po nie sięgać przede wszystkim ze względu na własne bezpieczeństwo.
Poza tym ich brak może być podstawą do niewypłacenia odszkodowania z polisy autocasco. Może, ale nie musi. W tym miejscu warto bowiem sprawdzić szczegółowe warunki polisy AC i ewentualne wyłączenia w odpowiedzialności za szkody (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Najlepsze i najgorsze zimówki: dwa rozmiary
W najnowszych testach opon zimowych, ADAC wzięło pod uwagę ogumienie w dwóch rozmiarach. Czyli 205/55 R16 H, przeznaczone dla modeli pokroju Volkswagena Golfa, oraz 215/55 R17 V. Takie opony można znaleźć przeważnie w miejskich i kompaktowych crossoverach/SUV-ach.
W pierwszym przypadku (205/55 R16 H) pod uwagę wzięto 12 różnych opon. Są to:
- Continental WinterContact TS 870
- Dunlop Winter Sport 5
- Falken Eurowinter HS02
- Goodyear UltraGrip Performance 3
- GT Radial WinterPro 2 Evo
- Hankook Winter i*cept RS3
- Michelin Alpin 6
- Nokian Snowproof 2
- Pirelli Cinturato Winter 2
- Vredstein Wintrac
- Winrun maX A1 WR2w
- Zeetex WH1000
W drugim (215/55 R17 V) – 16 opon:
- Continental WinterContact TS 870 P
- Davanti Wintoura+
- Dunlop Winter Sport 4
- Firestone Winterhawk 4
- Giti GitiWinter W2
- Goodyear UltraGrip Performance 3
- Hankook Winter i*cept RS3
- Kedna Wintergen 2 KR501
- Kumho WinterCraft WP52
- Maxxis Premitra Snow WP6
- Pirelli Cinturato Winter 2
- Semperit Speed Grip 5
- Triangle WinterX TW401
- Viking WinTech
- Vredsterin Wintrac Pro
- Yokohama BlueEarth Winter V906
Swój test opon zimowych ADAC podzielił na 3 główne kategorie. Są to właściwości jezdne (odpowiadają za 70% oceny), efektywność (20%) oraz hałas (10%). W pierwszej z nich najważniejszą są trakcja, zachowanie na mokrej nawierzchni oraz na śniegu.
W drugiej pod uwagę są brane głównie zużycie paliwa i spodziewany przebieg, a w trzecim – głośność. Każda z opon może otrzymać noty od 1 do 6 punktów z podziałem na części dziesiąte.
O wyniku decyduje średnia wszystkich ocen cząstkowych z uwzględnieniem kategorii.
Zimówki w rozmiarze 205/55 R16 H
Wśród opon o rozmiarze 205/55 R16 H dominuje Continental WinterContact TS 870. „Wyznacza on standardy pod względem bezpieczeństwa jazdy (ocena: 1,8 pkt.), co wynika przede wszystkim z faktu, że żaden z konkurentów nie dorównuje mu na mokrych drogach i w zimowych warunkach” – informuje ADAC.
Wysokie noty zbiera Michelin Alpin 6, który szczególnie dobrze wypada pod względem efektywności. Zapewnia najwyższy spodziewany przebieg i najniższe zużycie paliwa. Pomiędzy obiema oponami plasuje się Goodyear UltraGrip Performance 3, zamykający grupę opon z oceną „dobrą”.
ADAC rekomenduje również 4 inne opony. To Hankook Winter i*cept RS3 i Dunlop Winter Sport 5 (po 2,6 pkt.) oraz Nokian Snowproof 2 i Falken Eurowinter HS02 (po 2,8 pkt.). Wszystkie one plasują się w górnym zakresie wyniku „zadowalającego” (od 2,6 do 3,5 w skali ocen ADAC).
Mało przekonująco wypada Pirelli Cinturato Winter 2, które plasuje się na przedostatnim miejscu. Pomimo dobrych właściwości na śniegu, opona ta cechuje się słabymi osiągami na suchej nawierzchni, przez co zapracowała jedynie na 3,9 pkt. Również Vredstein Wintrac (3,8 pkt.) wyróżnia się porządnymi osiągami na śniegu, ale niewystarczającymi na suchej nawierzchni (TUTAJ przeczytasz, czemu nie używać opon zimowych latem).
Zeetex WH 1000 nie zachwyca w żadnej kategorii. Niemcy nie dają również rekomendacji zakupu ogumieniu GT Radial WinterPro 2 Evo oraz Winrun Winter-max A1 WR22. To drugie staje się niebezpieczne przy hamowaniu na mokrej nawierzchni z 80 km/h.
Według ADAC, auto zaopatrzone w te opony nadal jedzie z prędkością 30 km/h, podczas gdy na najlepszych już stoi w miejscu.
Szczegółowe wyniki zestawienia ADAC dla opon o rozmiarze 205/55 R16 H znajdziecie poniżej:
Najlepsze i najgorsze zimówki: 215/55 R17 V
W przypadku ogumienia dla kompaktowych SUV-ów/crossoverów (215/55 R17 V) trzy opony uzyskują bardzo zadowalające wyniki (TUTAJ przeczytasz o wpływie wieku na opony).
„Zwycięzca testu Goodyear UltraGrip Performance 3 i drugi w rankingu Dunlop Winter Sport 5 są bardzo dobrze wyważone i robią wrażenie na suchych, mokrych oraz zimowych drogach. Obydwie uzyskały dobre oceny za bezpieczeństwo jazdy, a Goodyear zapracował na najwyższą ocenę pod względem efektywności” – informuje ADAC.
Trzecie miejsce zajmuje Vredstein Wintrac Pro z notą 2,4 pkt. Wyróżnia się on szczególnie dobrymi właściwościami w zimowych warunkach, jednak nie dorównuje pierwszej dwójce na suchym i mokrym asfalcie. Przegrywa z nimi również pod kątem efektywności.
ADAC poleca również opony:
- Semperit Speed-Grip 5 (2,6 pkt.)
- Hankook Winter i*cept RS3 (2,6 pkt.)
- Continental WinterContact TS 870 P (2,7 pkt.)
- Pirelli Cinturato Winter 2 (2,8 pkt.)
- Yokohama BlueEarth Winter V906 (2,9 pkt.)
- GitiWinter W2 (3,1 pkt.)
- Firestone Winterhawk 4 (3,3 pkt.)
Viking WinTech, Kumho WinterCraft WP52 i Maxxis Premitra Snow WP6 nie radzą sobie dobrze na suchej nawierzchni, przez co nie otrzymują rekomendacji.
Całkowitym przegranym zestawienia ADAC jest Kenda Wintergren 2 KR501. To opona, która spisuje się słabo praktycznie w każdych warunkach. Podobnie jak Davanti Wintoura+.