Samochody hybrydowe – zalety, ceny i ranking najlepszych hybryd
Wyśrubowane normy emisji spalin, wysokie ceny paliwa oraz świadomość ekologiczna kierowców sprawiają, że coraz chętniej kupujemy samochody z napędem hybrydowym. Jakie są wady i zalety tych aut? Ile kosztują najlepsze hybrydy?
Czym jest auto hybrydowe?
Samochody hybrydowe to pojazdy, w których połączono silnik spalinowy (benzynowy albo diesla) z elektrycznym. W aucie znajdują się akumulatory, które albo ładują się w trakcie jazdy, albo trzeba je podłączyć do gniazdka. Najlepsze hybrydy ładowane z gniazdka mogą już przejechać do ok. 50-60 km na samym prądzie, a czasem nawet i więcej.
Jednym z głównych celów napędu hybrydowego jest obniżenie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Ze względu na różnice w budowie, hybryda może być:
- miękka, czyli mild hybrid (mHEV) – tutaj silnik elektryczny jest tylko wsparciem dla jednostki spalinowej. Konstrukcja takich aut pozwala odzyskiwać energię np. z hamowania i potem wykorzystać ją do zasilania elektryki w aucie oraz wspomóc napęd spalinowy w trakcie jazdy
- pełna, czyli full hybrid (HEV) – podobnie jak w mHEV, auta tego typu odzyskują energię z hamowania, aby ją następnie wykorzystać podczas przyspieszania oraz jazdy na krótkich odcinkach przy małej prędkości
- plug-in, czyli (PHEV) – w tym przypadku pojazd hybrydowy jest wyposażony w akumulator wysokonapięciowy o dużej pojemności z opcją ładowania z gniazdka
Zalety i wady samochodów hybrydowych
Hybrydy dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania, ładują akumulatory, które zasilają elektrykę w pojeździe i wspomagają auto w trakcie jazdy. Te cechy sprawiają, że samochód zużywa mniej paliwa. Co oznacza oszczędności na tankowaniu. Ponadto w ten sposób auto emituje znacznie mniejszą ilość szkodliwych gazów do atmosfery, więc przyczynia się do redukcji smogu.
Auta hybrydowe zwykle są pozbawione wielu części podlegających zużyciu w trakcie normalnej eksploatacji, takich jak standardowe sprzęgło czy alternator. Mniej zużywają się też klocki i tarcze hamulcowe – czyli znowu oszczędzamy na eksploatacji samochodu. Nie trzeba też obawiać się awarii baterii. Standardowy akumulator w najlepszych hybrydach działa od 10 do 15 lat, a producenci udzielają na nie gwarancji.
Hybrydy dają znacznie większy komfort jazdy. Napęd elektryczny jest cichy, zatem odpada nam hałas silnika spalinowego przy delikatnym ruszaniu. Kierowca może liczyć na wiele nowoczesnych systemów poprawiających bezpieczeństwo i wygodę w trakcie jazdy.
Największymi wadami hybryd są ich wysoka cena (nawet kilkanaście procent więcej niż aut spalinowych) oraz mniejsze bagażnik i zbiornik na paliwo. Niestety bateria zajmuje dużo miejsca, stąd obie komory muszą być pomniejszone. Akumulatory są też ciężkie, zatem trzeba pamiętać, że i całe auto waży więcej niż standardowe.
Samochody hybrydowe są idealne do miasta i na krótkie dystanse.
Najlepsze hybrydy – ranking samochodów hybrydowych
Aby dokonać wyboru najlepszego auta, porównanie samochodów hybrydowych warto zacząć od weryfikacji: rodzaju napędu, osiągów, wyposażenia i dostępności części zamiennych. Sprawdzić trzeba też pojemność bagażnika i zbiornika na paliwo. Oto popularne osobowe samochody hybrydowe – ranking według marek.
Samochody hybrydowe Toyota
Ranking hybryd otwiera prekursor tego rozwiązania, czyli Toyota. Pierwszym autem hybrydowym wprowadzonym masowo na rynek była Toyota Prius z 1997 roku. Kolejne generacje tego samochodu są popularny do dziś. Najlepsze hybrydy w Polsce to modele: Prius, Auris, Corolla i RAV4. Toyoty są niezawodne, ekonomiczne i mają dobre osiągi. Toyoty, w zależności od modelu, są dostępne w wersjach full hybrid (HEV) i/lub plug-in hybrid, czyli (PHEV).
Samochody hybrydowe Lexus
Lexus to marka premium należąca do Toyoty. Nic więc dziwnego, że samochody przodują w niezawodności. Poza tym są oszczędne i względnie tanie w naprawie. Popularnością cieszą się modele: Lexus CT, RX oraz IS.
Samochody hybrydowe Honda
Honda to kolejna japońska marka, która może pochwalić się niezawodnymi autami. W swoich hybrydach instaluje system napędowy e:HEV. Umożliwia on jazdę w trybie, hybrydowym, wyłącznie elektrycznym oraz w spalinowym – z całkowitym odłączeniem układu hybrydowego. Ta ostatnia opcja sprawdza się na długich dystansach. Polecane modele to popularny Civic oraz sportowo stylizowany CR-Z.
Samochody hybrydowe Nissan
Nissan Qashqai to jeden z najpopularniejszych SUV-ów w Polsce. Dlatego też ten model znalazł się w zestawieniu na najlepsze hybrydy. W samochodzie zainstalowana jest hybryda szeregowa o nazwie e-Power (montowana jest też w Nissanie X-Trail). Tego typu rozwiązanie sprawia, że moc trafiająca na koła pochodzi zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Jednostka benzynowa ma pojemność 1,5 litra i moc 158 KM, a elektryczna – 190 KM. Zaś zbiornik paliwa ma pojemność 55 litrów, dzięki czemu zasięg auta wynosi ponad 1000 km.
Samochody hybrydowe Hyundai
Hyundai Tucson to jeden z najpopularniejszych modeli tego producenta w Polsce. Aktualna generacja może pochwalić się nowoczesnym designem karoserii czy ciekawie zaprojektowanymi światłami. Tucson jest dostępny w 3 wersjach hybrydowych: miękkiej mHEV 48V, pełnej z silnikiem benzynowym Smartstream T-GDI 1,6 l i elektrycznym 44,2 kW o łącznej mocy 230 KM oraz plug-in o mocy 265 KM. Za nowy model trzeba zapłacić co najmniej 117 tys. zł.
Samochody hybrydowe Peugeot
W przypadku aut hybrydowych marki Peugeot do wyboru jest szeroka paleta modeli i wersji nadwoziowych. Jak z kosztami zakupu? Przykładowo cena modelu 308 zaczyna się od ok. 163 tys. zł. Jak podaje producent, na napędzie elektrycznym przejedziemy do 66 km. Oprócz mocnej i oszczędnej hybrydy zaletami tego modelu są świetna stylistyka i wysokiej jakości materiały we wnętrzu.
Ceny samochodów hybrydowych w 2021 i 2023 roku
Średnia cena samochodu hybrydowego w serwisie OTOMOTO w 2021 r. kształtowała się na poziomie 101 832 zł. Ile kosztują hybrydy obecnie? W serwisie OTOMOTO najmniej, bo niecałe 40 tys. zł, kosztowała KIA Niro 1.6 HEV 141 Business Line AT 2021. Z kolei najdroższym autem z rocznika 2021 było Porsche Panamera 4S E-Hybrid 2.9 V6 560 KM. Kosztowało prawie 670 tys. zł.
Najtańsze hybrydy z salonu to obecnie wydatek rzędu ok. 60-80 tys. zł. Są to małe auta miejskie np. Fiat Panda albo Suzuki Swift typu mHEV. Z kolei najtańsze hybrydy plug-in kosztują ponad 120 tys. zł za nowy pojazd.
Czy warto kupić hybrydę?
Hybryda to dobry wybór dla osób korzystających z auta głównie w miastach. Takie pojazdy zwykle są wyposażone w małe silniki benzynowe i elektryczne typu mHEV, które są idealne do poruszania się po krótkich dystansach. Jaką hybrydę kupić na dłuższe trasy? W takim wypadku warto rozważyć modele plug-in, które na jednym ładowaniu przejadą nawet 60 km.