Które SUV-y są najmniej awaryjne?
Nie da się ukryć, że to właśnie po te auta ustawiają się kolejki. Nie da się też zaprzeczyć, że to one dziś w dużej mierze rozpalają wyobraźnię kupujących. SUV-y na dobre podbiły światowe rynki i nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała szybko ulec zmianie. Ale w tym całym zakupowym szale warto też pamiętać o tym, że nie każdy SUV będzie oznaczał bezproblemową eksploatację, a niektóre modele psują się, niestety, częściej niż inne. Oto krótki przewodnik po mało awaryjnych SUV-ach dostępnych na naszym rynku.
W tym zestawieniu weźmiemy pod uwagę głównie modele kilkuletnie oraz te, które wciąż można kupić jako nowe w salonach. A na czym będziemy opierać nasze opinie? Cóż, źródeł informacji o potencjalnych problemach trapiących dany model jest co najmniej kilka: od raportów awaryjności przygotowywanych przez organizacje typu TUV, ADAC oraz J.D. Power, przez dane podawane przez mechaników specjalizujących się w naprawach danej marki, na opiniach zamieszczanych przez samych użytkowników w internecie kończąc.
Rzut oka na naszą listę pozwala szybko stwierdzić, że czołówkę tworzą modele rodem z Japonii, ale coraz lepiej radzą sobie też auta koreańskie, w nieco wyższej formie wydają się też być producenci rodem z Niemiec. Pod uwagę bierzemy wyłącznie SUV-y od segmentu C wzwyż, w związku z tym pominiemy tym razem niewielkie modele uterenowione.
Najmniej awaryjne SUV-y: Toyota RAV4
Udany zakup w zasadzie niezależnie od generacji. Niechlubnie wyróżniły się tak naprawdę tylko Diesle 2.0 i 2.2 montowane pod maską 3. generacji japońskiego bestsellera (lata 2006-2013).
Za udane uchodzą w zasadzie wszystkie wersje benzynowe. Z kolei bardzo udane, oszczędne i pożądane są hybrydy (dostępne od 4. generacji wzwyż). Bieżąca generacja „rawki” dość kiepsko wypadła za to w raporcie ADAC (tak samo zresztą, jak i model CH-R), ale to głównie ze względu na problemy z akumulatorami 12V.
AUTOPROMOCJA – tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Toyotę RAV4 w OTOMOTO Lease.
Mercedes GLC
Znakomity wynik w bieżącym raporcie TUV (najlepszy ze wszystkich aut typu SUV), równie dobre opinie płyną też od mechaników. SUV średniej klasy z gwiazdą na grillu w kategorii aut 2- i 3-letnich uzyskał średnią usterkowość na poziomie niewiele ponad 2% (generacja z lat 2015-2022), a to wynik naprawdę godny uznania.
Dobrą opinię o GLC potwierdza również ADAC. To niemieckie auto chwalą też mechanicy. Warto podkreślić, że to niejedyny niemiecki SUV premium, który ma ostatnio dobrą passę – nieźle radzą sobie też np. Audi Q3 i BMW X1 (patrz niżej).
AUTOPROMOCJA – tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Mercedesa GLC w OTOMOTO Lease.
BMW X1
Generacja F48 wręcz rewelacyjnie poradziła sobie w rankingu ADAC, także niezależni fachowcy specjalizujący się w naprawach aut bawarskiej marki zauważają, że… jak na BMW jest wcale nieźle.
Godne polecenia są zwłaszcza benzynowe silniki 2.0 (B48), ale i Diesel B47 – poza ryzykiem związanym z chłodnicą EGR – sprawia co najmniej dobre wrażenie.
AUTOPROMOCJA – tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na BMW X1 w OTOMOTO Lease.
Suzuki Vitara
Świetny wynik japońskiego SUV-a w rankingu TUV za 2023 rok. Wśród aut 6- i 7-letnich Vitara (wciąż jeszcze bieżąca generacja) zajęła drugie miejsce w kategorii generalnej. Uwaga: generacja z lat 2005-2015 też jest mało awaryjna i pożądana ze względu na wyróżniające się w segmencie zdolności terenowe – pewnym problemem może w tym wypadku być coraz bardziej panosząca się korozja.
Bieżąca generacja jest samochodem nieco mniejszym i o bardziej „uładzonym” charakterze, ale dostępna za to również w odmianie hybrydowej.
AUTOPROMOCJA – tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Suzuki Vitarę w OTOMOTO Lease.
Honda CR-V
Japoński bestseller od lat zbiera znakomite recenzje użytkowników, jest też chwalony przez mechaników i dobrze radzi sobie w rankingach awaryjności. Zaletą CR-V, niezależnie od generacji, jest dość prostą konstrukcją, choć starsze odmiany mogą mieć już delikatne problemy z korozją.
Jeśli czegoś unikać, to ewentualnie wersji z Dieslem pod maską – nie żeby były nieudane, ale ewentualne naprawy mogą okazać się ponadprzeciętnie kosztowne, ze względu na stosunkowo wysokie ceny części.
AUTOPROMOCJA – tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Hondę CR-V w OTOMOTO Lease.
Kia Sportage
Koreański SUV to odkrycie ostatnich lat: Sportage'a chwalą użytkownicy i mechanicy, nieźle wygląda też sytuacja w rankingach awaryjności. Ceny zakupu na rynku wtórnym, także ze względu na długą gwarancję (7 lat) są wysokie, a dobre egzemplarze znikają z ogłoszeń w zasadzie w mgnieniu oka.
Równie dobre opinie zbiera też bliźniaczy pod względem technicznym Hyundai Tucson.
AUTOPROMOCJA – tutaj sprawdzisz atrakcyjne oferty na Kię Sportage w OTOMOTO Lease.