Najstarsze i najmłodsze linie modelowe: zestawienie. W drugim przypadku dominują wytwórcy z jednego kraju
Czy wiek ma znaczenie? Z pewnością tak – w końcu im nowszy samochód, tym nowocześniejszy. Z drugiej strony, pogoń za nowościami nie zawsze wychodzi firmom na dobre. Odłóżmy to na bok i przyjrzymy się ich ofercie pod kątem tego, kto ma najstarsze. a kto najmłodsze linie modelowe.
Obecnie wielu producentów jak najdłużej utrzymuje swoje spalinowe modele przy życiu. Powoli normą stają się nie jeden, a na przykład dwa liftingi. Wynika to z faktu, że stoimy u progu elektrycznej rewolucji.
Z tego względu firmom motoryzacyjnym po prostu nie opłaca się już opracowywać zupełnie nowych generacji aut spalinowych. W końcu nie wiadomo, ile czasu „pożyją” one na rynku i czy klienci nadal będą na niej przychylnie spoglądać, czy też skierują swój wzrok w kierunku modeli elektrycznych.
Dlatego portfolio wielu producentów staje się coraz starsze. Widać to choćby na przykładzie poniższej analizy, w której udział wzięło 71 marek (w tym 8 z Chin) oraz 766 modeli samochodów. Obejmuje ona zarówno najstarsze, jak i najmłodsze linie modelowe. Osobno potraktowano marki wolumenowe.
Wiek danych modeli jest liczony od momentu ich rynkowego debiutu lub premiery. Dane obejmują czas do lipca bieżącego roku. Pod uwagę nie zostały wzięte liftingi, a także auta dostawcze, w tym lekkie dostawczaki, wywodzące się wprost od modeli osobowych.
Najstarsze linie modelowe: Łada i długo długo nikt
Kto dysponuje obecnie najstarszą linią modelową? Tutaj rządzi rosyjska Łada, która jeszcze niedawno – do ataku Rosji na Ukrainę – znajdowała się we władaniu francuskiego Renault.
Ze względu na sytuację polityczną, Francuzi nie tylko wycofali się z rosyjskiego rynku. Praktycznie za bezcen pozbyli się udziałów w Ładzie (TUTAJ przeczytasz o tym więcej), co sprawiło, że m.in. zrezygnowano z planowanych nowych modeli.
Najnowszy model rosyjskiego producenta, czyli X-Cross 5, stanowi kalkę chińskiego Bestune T77 i na rynek trafi dopiero pod koniec wakacji. Choć Łady są systematycznie modernizowane, średni wiek 5 modeli osobowych tego wytwórcy wynosi 21,6 lat!
Są to Niva, która narodziła się w 1977 roku. Kolejny model to Largus, oparty na pierwszej generacji Dacii Logan, Granta (pokazana w maju 2011 roku) oraz Vesta. To auto pokazano we wrześniu 2015 roku.
Najstarsze linie modelowe: trzy marki Stellantis
Kolejne trzy miejsca w zestawieniu na najstarsze linie modelowe zajmują marki koncernu Stellantis. Są to Chrysler (13,5), Lancia oraz Dodge. Pierwsza z nich ma obecnie tylko dwie linie modelowe, czyli Pacifica i 300, który w naszym kraju przez pewien czas był sprzedawany jako Lancia Thema.
Z kolei Lancia (12,4 lat), na którą Włosi przez lata nie mieli żadnego pomysłu, szykuje się do odrodzenia. Planowane są nowe modele, w tym kultowa Delta w zupełnie nowym wydaniu (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Dodge szykuje się do zakończenia produkcji Challengera i Chargera, wykorzystujących jeszcze technikę… Mercedesa. Pomimo że Amerykanie w zeszłym roku pokazali Horneta (to przebrandowana Alfa Romeo Tonale), średni wiek ich 4 modeli to aż 11 lat!
Angielskie Mini (8,1 lat) zajmuje 5. miejsce od końca, ale w tym roku szykuje ofensywę modelową. Tesla (7,9 lat) również planuje odmłodzenie swojej gamy. Niedługo spodziewany jest debiut Cybertrucka, a także „taniego” Modelu 2. Jaguar z kolei szykuje się elektrycznej rewolucji (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Najmłodszą wśród najstarszy gam modelowych mają Nissan i Mitsubishi, należące do jednego sojuszu razem z Renault.
Najmłodsze linie modelowe: Chińczycy górą!
Tutaj dominują marki z Azji. W szczególności z Chin, gdzie po 2016 roku powstało 50 nowych firm motoryzacyjnych (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). W efekcie najmłodsze gamy mają trzy z nich – Zeekr, Nio oraz Polestar.
Trzy modele Zeekr – 001, 009 oraz X – mają średnio 1,2 lat. Gama Nio liczy aż 7 modeli w „wieku” 1,4 lat, a auta Polestara, który, odpowiednio w październiku 2022 roku i kwietniu 2023 roku, pokazał dwie nowości (3 i 4) mają średnio 1,8 lat.
Marki wolumenowe
Wśród marek wolumenów imponuje przede wszystkim Hyundai. Nie dość że ma linię modelową składającą się z 32 pojazdów osobowych, to jeszcze ich średni wiek wynosi 3,1 lat! Najstarszy samochód tego producenta to i30, zaprezentowany w 2016 roku.
W przypadku innych koreańskich marek, czyli Genesis i Kia, linie modelowe liczą, odpowiednio 3,1 i 4,7 lat. W przypadku Toyoty – najpopularniejszego producenta aut na świecie – średni wiek to 4,3 lat. Zaskakujące młode gamy mają za to BMW i Mercedes, odpowiednio 3,8 i 3,3 lat.
Z kolei produkty Volkswagena, Fiata, Chevroleta oraz Nissana średnio mają ponad 6 lat. W przypadku włoskiego wytwórcy wiek z pewnością pomogły obniżyć dwie ostatnie nowości w postaci Topolino i 600e (TUTAJ poznasz to auto).