Chiny kontra reszta świata. Oto zestawienie najtańszych modeli do zakupu w programie NaszEauto

Przyzwyczailiśmy się do tego, że Chińczycy oferują bogato wyposażone samochody za cenę niższą niż zachodni rywale. Ale najtańsze modele, które można nabyć w ramach programu NaszEauto wcale nie pochodzą z Państwa Środka. Oto TOP5 najlepiej wycenionych elektryków z Chin i z krajów reszty świata.
- Program NaszEauto zapewnia bonus do zakupu nowego elektryka.
- Nasze zestawienie zawiera po 5 najtańszych elektryków z Chin i reszty świata.
- Tylko jedno auto z Państwa Środka kosztuje mniej niż 5 najlepiej wycenionych elektryków zachodnich producentów.
Wraz z początkiem lutego ogłoszono nabory do rządowego programu NaszEauto. W ramach dopłat do zakupu samochodu na prąd zyskać można od 18 750 do nawet 40 000 zł. W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) lub z Kartą Dużej Rodziny podstawowy bonus to z kolei 30 000 zł (maksymalnie: 40 000 zł) – informuje portal elektromobilni.pl.
Na nowy program rządowy szybko zareagowali producenci elektryków, którzy obecnie prześcigają się w promocjach. Szczególnie na auta wyprodukowane w 2024 roku. W efekcie wiele z nich nadal można kupić znacznie taniej. Przykład to choćby Hyundai Ioniq 6 (z roku modelowego 2025) w cenie od 159 900 zł (standardowo od 189 900 zł).
Efekty rządowego programu NaszEauto widać choćby po sprzedaży Dacii Spring, która w I kwartale znalazła 320 nabywców, z czego większość to osoby indywidualne. Tak duża popularność tego modelu wynika z jego wyjątkowo niskiej ceny, która po maksymalnych dopłatach wynosi 36 900 zł.
Jedynym rywalem dla tego samochodu jest chiński Leapmotor T03. Jego cena startuje wprawdzie z pułapu 84 900 zł, jednak zapewnia on większy zasięg, lepsze osiągi oraz znacznie bogatsze wyposażenie.
Chińczycy mają obecnie już dość bogatą ofertę elektryków w Polsce. Jak wypada ona na tle reszty świata? Czas na zestawienie!
TUTAJ przeczytasz porównanie Dacii Spring z Leapmotorem T03.
Najtańsze elektryki w Polsce z Chin
Leapmotor T03: od 84 900 zł
Leapmotor T03 jeszcze do niedawna był montowany w systemie SKD w Tychach, ale obecnie jego produkcję wstrzymano. Czy to auto wróci do Europy? Aktualna generacja będzie już wytwarzana wyłącznie w Chinach.
Mierzący 362 cm długości Leapmotor T03 jest bezpośrednim rywalem Dacii Spring, ale oferuje od niej więcej. Pod maską ma 95-konny silnik (158 Nm) i od 0 do 100 km/h rozpędza się w 12,7 s. Zasięg według WLTP to od 265 do 395 km (w mieście). Pojemność akumulatora wynosi 37,3 kWh, natomiast maksymalna moc ładowania DC – 48 kW.
Cena to 84 900 zł. W ofercie jest jednak tylko jedna, już bogato wyposażona wersja. Leapmotor T03 ma na pokładzie m.in. szklany dach, aluminiowe felgi, adaptacyjny tempomat, klimatyzację, kamerę cofania czy system multimedialny z ponad 10-calowym ekranem czy nawigację.
BYD Atto 2: od 129 900 zł
431 cm długości, 177 KM i 290 Nm, 0-100 km/h w 7,9 s, prędkość maksymalna 160 km/h. Oto podstawowe dane, jakie charakteryzują BYD-a Atto 2. To miejski crossover i jednocześnie rywal takich aut, jak Peugeot e-2008, Opel Mokka e, czy MG4. Jego akumulator ma pojemność 45 kWh. Zasięg w cyklu mieszanym według WLTP to 312 km, zaś w mieście – 463 km.
Maksymalna moc ładowania wynosi 65 kW (przy ładowarce pokładowej to 11 kW). Auto jest seryjnie wyposażone w pompę ciepła, obsługuje też funkcję V2L, czyli ładowanie zewnętrznych urządzeń (np. przenośnej lodówki).
Cena BYD-a Atto 2 startuje od 129 900 zł. Bazowa wersja o nazwie Active w wyposażeniu ma m.in. lakier metalik, reflektory LED, kamerę cofania, czujniki cofania, adaptacyjny tempomat, dostęp bezkluczykowy, system multimedialny z Android Auto i Apple CarPlay (z 10,1-calowym, obrotowym ekranem), nawigację i elektrycznie sterowane fotele.
Bogatsza odmiana Boost kosztuje 141 000 zł. W stosunku do Active, ma jeszcze większy ekran (12,8 cala), podgrzewane fotele i kierownicę, ładowarkę indukcyjną do telefonu (moc 15W), kamery 360 i czujniki parkowania także z przodu.
MG4: od 130 900 zł
MG4 to tylnonapędowy kompakt o długości 429 cm. Jego bazowa odmiana ma akumulator o pojemności 49 kWh, zaś maksymalna moc ładowania DC sięga 88 kW. Wersja Standard osiąga 170 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,6 s. Zasięg według WLTP to 350 km.
Auto w wyposażeniu seryjnym ma m.in. adaptacyjny tempomat, reflektory LED, kamerę cofania, nawigację i 17-calowe alufelgi. To drugi najlepiej sprzedający się w Polsce samochód elektryczny z Chin w I kwartale 2025 roku. Konkuruje m.in. z. Volkswagenem ID.3, Nissanem Leafem czy Peugeotem e-308 i Citroenem e-C4.
BYD Dolphin: od 141 000 zł
Długość na poziomie 429 cm plasuje to auto o nieco „vanowatym” kształcie jako rywala dla np. Volkswagena ID.3, a także wymienionego wyżej MG4 czy elektrycznej wersji Forda Pumy.
Do wyboru klienci mają dwie pojemności akumulatorów (44,9 i 60,4 kWh) i trzy warianty mocy – 95, 177 lub 204 KM. Bazowa wersja Active (95 KM, 44,9 kWh) może ładować się z maksymalną mocą 65 kW, jej zasięg w cyklu miejskim to 497 km, a cena startuje od 141 000 zł.
W wyposażeniu – m.in. kamery 360, nawigacja, reflektory LED, adaptacyjny tempomat, pompa ciepła.
Omoda E5: od 169 900 zł
Ten SUV mierzący 442 cm w wersji elektrycznej rywalizuje z takimi modelami, jak Kia Niro EV, Volkswagen ID.3 czy Hyundai Kona Electric. Omoda E5 ma zaledwie 300-litrowy bagażnik, co może stanowić dla wielu klientów wadę. Przekonuje jednak swoją mocą 204 KM (340 Nm) i osiągami – 0-100 km/h w 7,6 s. Akumulator tego auta dysponuje pojemnością 61 kWh, a zasięg to 402 km. Maksymalna moc ładowania wynosi 80 kW.
W wyposażeniu można liczyć m.in. na kamery 540, dwukolorowe malowanie, tapicerkę ze skóry ekologicznej, elektryczną regulację przednich foteli, okno dachowe i tempomat adaptacyjny, a także na pompę ciepła.
Najtańsze elektryki w Polsce: reszta świata
Dacia Spring: od 76 900 zł
Mierząca 373 cm długości Dacia Spring w bazowej wersji ma silnik o mocy 45 KM i akumulator o pojemności 26,8 kWh. Zasięg takiego auta to 305 km w mieście. Najtańsza odmiana nie dysponuje nawet klimatyzacją, a jej osiągi pozostawiają wiele do życzenia, również w miejskich warunkach.
Chętni na większą liczbę elementów zwiększających komfort i wyższą moc (65 KM) muszą wybrać droższą wersję. Cena tego auta rośnie wtedy do 86 tys. zł, co sprawia, że taki Spring walczy już z Leapmotorem T03.
Hyundai Inster: od 107 900 zł
Koreański maluch (382 cm długości) wyróżnia się nietypowym designem zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Producent chwali się m.in. funkcją V2L (ładowanie urządzeń zewnętrznych), czy możliwością rozłożenia złożeniu foteli i kanapy w celu przekształcenia tego auta w mobilną sypialnię.
Bazowa wersja Hyundaia Instera ma akumulator 42 kWh i 97-konny silnik z przodu. Ładuje się maksymalnie z mocą 120 kW. To koreańskie auto osiąga 100 km/h w 11,7 s, a jego zasięg wynosi 327 km.
W wyposażeniu seryjnym można znaleźć takie elementy, jak kamera cofania, nawigacja, klimatyzacja automatyczna, adaptacyjny tempomat i dostęp bezkluczykowy. Hyundai oferuje na ten samochód rabat w wysokości 8000 zł dla klienta indywidualnego (nie przysługuje w leasingu), w zestawieniu bierzemy jednak pod uwagę cenę standardową.
Citroen e-C3: od 107 950 zł
Citroen reklamuje ten samochód jako „najwygodniejszy w swojej klasie”. Faktycznie, za sprawą zawieszenia z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi e-C3 na wybojach oferuje zaskakująco dobry komfort. To auto mierzy 401 cm długości i ma silnik o mocy 113 KM. Jego akumulator trakcyjny dysponuje pojemnością 44 kWh, co pozwala na pokonanie 320 km na jednym ładowaniu.
Maksymalna moc ładowania to 100 kW. Bazowa wersja oferuje reflektory LED, wyświetlacz head-up, czujniki cofania, klimatyzację i wbudowany uchwyt na telefon. Nie ma tu jednak centralnego ekranu dotykowego (ten jest dostępny w droższej odmianie).
Fiat Grande Panda: od 110 000 zł
Oto najnowszy samochód w zestawieniu. Nowy Fiat Grande Panda mierzy 399 cm długości i jest większy od zwykłej Pandy oraz ma bardziej okazały prześwit. Z zewnątrz to włoskie auto nawiązuje do pierwszej Pandy.
Zarówno w jego nadwoziu, jak i we wnętrzu nie brakuje interesujących detali, znaczków i akcentów kolorystycznych. Grande Panda ma akumulator 44 kWh i 113 KM – tak jak opisany wyżej Citroen. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 s. Zasięg wynosi 320 km. Maksymalna moc ładowania to 100 kW.
Bazowa Grande Panda E Red ma w wyposażeniu stalowe, 16-calowe felgi lakierowane na biało, manualną klimatyzację, tylne czujniki parkowania, reflektory Eco LED, tempomat i system multimedialny z dwoma głośnikami.
Renault 5 E-Tech: od 120 900 zł
Renault 5 E-Tech to auto, które urzeka przede wszystkim swoim wyglądem mocno nawiązującym do klasycznej „piątki” . Wewnątrz ma bardzo atrakcyjny, jakościowy kokpit z dwoma ekranami, ale i ograniczoną przestrzeń na kanapie, ze względu na baterię trakcyjną w podłodze.
Podstawowa wersja Renault 5 E-Tech stanowi wydatek 120 900 zł i dysponuje 120-konnym silnikiem elektrycznym oraz baterią trakcyjną o pojemności 40 kWh. Zapewnia ona zasięg 300 km i jest w stanie przyjąć prąd z mocą do 80 kW (15-80% w ok. 30 minut).
W standardowym wyposażeniu Renault 5 E-Tech zapewnia m.in. system multimedialny, cyfrowe zegary, światła LED, tylne czujniki parkowania, pompę ciepła czy 1-strefową klimatyzację i 18-calowe obręcze z lekkich stopów.