29 lipca 2024

Napęd RWD – co to jest Rear Wheel Drive? Czy warto wybierać ten typ napędu?

BMW serii 3 E39 przedlift

Napęd RWD to po prostu napęd na tyle koła. Najczęściej spotykany jest w autach sportowych oraz modelach premium. Czym się wyróżnia ten typ napędu?

Czym jest napęd RWD?

RWD to skrót od angielskiego zwrotu Rear Wheel Drive, który tłumaczy się jako napęd na tylne koła. Oznacza to, że moc napędowa jest przenoszona wyłącznie na tylną oś, czyli to tylne koła wprawiają auto w ruch. Przednie zaś odpowiadają tylko za skręcanie. Jest to możliwe za sprawą dodatkowych elementów konstrukcyjnych: wału napędowego i przekładni różnicowej dla tylnej osi.

Zastosowanie napędu na tylne koła

W samochodach spalinowych napęd RWD najczęściej jest stosowany w samochodach sportowych oraz niektórych modelach marek klasy premium, jak np. Mercedes klasy E czy BMW serii 5.

Marką jednoznacznie kojarzoną z RWD jest BMW, które od lat stosuje napęd na tył w swoich samochodach. Takie rozwiązanie spotkamy też Mercedesach oraz autach o wysokich osiągach.

Jednak w ostatnich latach wiele się zmieniło – rozwój elektromobliności doprowadził do renesansu tylnego napędu, który można spotkać w wielu autach na prąd, jak np. Volkswagen ID.3.

Przykładowe modele z napędem RWD to:

  • Mazda MX-5
  • Volkswagen ID.3
  • Ford Mustang
  • Mercedes-Benz klasy C
  • Lexus IS

Warto pamiętać, że napęd RWD jest powszechnie używany w pojazdach dostawczych.

Zalety napędu RWD

RWD charakteryzuje duża efektywność i precyzja. Przekazanie napędu na tylne koła daje lepszą przyczepność i stabilność w trakcie przyspieszania i skręcania, ponieważ każda z osi ma jedno zadanie do wykonania. Przednie koła odpowiadają tylko za skręcanie, co pozwala uzyskać mniejszy promień skrętu, przez co auto jest bardzo zwrotne. Tylna oś jest skuteczniejsza w przenoszeniu mocy podczas przyspieszania, a także hamowania w porównaniu z układem przednionapędowym.

Wady napędu RWD

Napęd RWD nie tylko ma zalety, ale i wady.

Po pierwsze, układy RWD są cięższe niż FWD i mają bardziej skomplikowaną konstrukcję, przez co są droższe w zakupie oraz eksploatacji.

Po drugie, konstrukcja tylnego napędu wymaga zastosowanie tunelu w podłodze, który zmniejsza ilość miejsca z tyłu samochodu, co pogarsza komfort podróżowania na kanapie. Co więcej, wzdłużne mocowanie silnika powoduje niekorzystne proporcje długości wnętrza do długości całego auta, przez co pomniejszona jest też pojemności bagażnika.

Dodatkowo prowadzenia auta z napędem na tylne koła w trudnych warunkach, np. zimą po oblodzonej nawierzchni, wymaga od kierowcy doświadczenia i umiejętności.

Jakie są inne rodzaje napędu i który z nich wybrać?

Zasadniczo są trzy rodzaje napędów: opisywany RWD oraz FWD i AWD/4WD.

FWD (Front Wheel Drive) to napęd na przednie koła. Jest to najpopularniejsze rozwiązanie, powszechnie stosowane w popularnych samochodach. Jego zaletami są niższa masa i prostsza konstrukcja, co przekłada się na niższą cenę i tańszą eksploatację. Samochody z tym napędem mają większe bagażniki i pozbawione są dużego tunelu, co oznacza więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Niestety rozkład masy, czyli obciążenie przodu, może zaburzać stabilność podczas przyspieszania i hamowania.

AWD (All Wheel Drive) to napęd na wszystkie koła. Niekiedy zwrot jest zamiennie używany z 4WD (4 Wheel Drive), czyli napędem na cztery koła. W przypadku 4WD to kierowca musi uruchomić napęd 4×4, np. wciskając odpowiedni przycisk. AWD jest bardziej zaawansowane, ponieważ napędem steruje elektronika, zatem nie są wymagane żadne działania ze strony kierowcy. Podczas jazdy automatycznie proporcje mocy na poszczególne koła albo osie są dopasowywane do warunków drogowych.

FAQ

Czym jest napęd RWD?

RWD oznacza, że napędzane są tylko tylne koła samochodu.

Kiedy warto wybrać napęd na tylne koła?

Stereotypowo samochód z napędem RWD to dobre rozwiązanie dla doświadczonych kierowców oraz tych lubiących dynamiczną jazdę. Jednak rozwój elektromobilności powoli zmienia ten pogląd.

Jakie są wady napędu na tylne koła?

Największe wady napędu RWD to: wysokie koszty eksploatacji i cena zakupu samochodu oraz mniej miejsca w tylnej części kabiny. Ponadto prowadzenie samochodu z tylnym napędem w trudnych warunkach atmosferycznych wymaga od kierowcy większych umiejętności.

Jakie są rodzaje napędu?

Wyróżnia się trzy rodzaje napędów: RWD – napęd na tylną oś, FWD – napęd na przednią oś oraz AWD/4WD – napęd na wszystkie koła.