Naprawa zepsutego alternatora. Jakie objawy daje uszkodzony alternator i czy wtedy można jeździć?

Wprawdzie żywność alternatora szacuje się na 200 tys. km, to styl prowadzenia samochodu i jakość dróg może spowodować jego uszkodzenie. Zepsuty alternator powoduje problemy z prądem i wahania napięcia. Podpowiadamy, na jakie objawy trzeba zwrócić uwagę i czy warto naprawiać alternator.
Co to jest alternator – za co on odpowiada?
Alternator samochodowy to generator prądu zmiennego. Zmiana energię mechaniczną wytwarzaną przez silnik w prąd. Jego zadaniem jest zasilanie układów elektrycznych w samochodzie i doładowywanie akumulatora.
Czy można jeździć z uszkodzonym alternatorem?
Kierowca, gdy tylko zauważy objawy zepsutego alternatora, może kontynuować jazdę, jednak trudno określić, ile jak daleko zajedzie. W zależności od pojemności akumulatora oraz od tego ile elektronicznych systemów jest włączonych, auto przejedzie od 2 do nawet 20 km. Po wyczerpaniu się energii w akumulatorze – samochód stanie i nie da się go ponownie uruchomić. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest podjechać do warsztatu samochodowego i zdiagnozować usterkę i ją spróbować naprawić.
Po czym poznać, że alternator jest do wymiany? Objawy uszkodzonego alternatora
Jeśli alternator jest zupełnie uszkodzony, to nie jest w stanie doładować akumulatora. W takiej sytuacji po wyczerpaniu się energii z akumulatora samochód zatrzyma się i nie będzie można go uruchomić. Jednak zanim to nastąpi, kierowca powinien zauważyć objawy uszkodzonego alternatora.
Pierwszym z nich jest świecąca na żółto albo czerwono kontrolka ładowania akumulatora (ikona znajduje się na desce rozdzielczej). Taki sygnał oznacza niewłaściwe napięcie ładowania. Jeśli jest za niskie, bateria nie doładuje się, z kolei zbyt wysokie może spowodować jej uszkodzenie. Trzeba pamiętać, że kontrolki nie zawsze świecą się ciągle. Jeśli wahania napięcia występują tylko okresowo, to i lampa będzie włączała się tylko w momencie wystąpienia nieprawidłowości, a potem zgaśnie.
Inne objawy uszkodzonego alternatora to m.in.:
- problemy z rozruchem silnika za pierwszym razem; niekiedy trzeba próbować kilka razy, zanim silnik się uruchomi
- mruganie albo przygasanie świateł w kabinie samochodu, w tym oświetlenie zegarów na desce rozdzielczej, nierówna praca sprzyja przepaleniom żarówek
- samodzielne wyłączanie się radia albo nawigacji oraz wahania zasilania w gniazdku 12V
- szybkie rozładowywanie się akumulatora
- hałas przypominający skrzypienie i piszczenia tworzone przez pasek klinowy
- głośny szum spowodowany zużytymi łożyskami
Jakie są przyczyny uszkodzenia alternatora?
Najczęstszymi przyczynami zepsutego alternatora są:
- zużyte szczotki węglowe oraz łożyska, za szybszą eksploatację odpowiadają słabej jakości materiały
- z czasem zużywa się też pasek klinowy, choć może też się zerwać wskutek uszkodzenia mechanicznego przez inny zepsuty element
- zniszczony regulator napięcia, spowodowany przez zalanie lub wycieki albo nieprawidłowe podłączenia przewodów akumulatora
- spalony przez zbytnie obciążenie alternatora stojan
- zanieczyszczenia, tj. brud, błoto pośniegowe z solą, które zaklejają diody prostownicze, blokując właściwe chłodzenie albo dostają się do zacisków akumulatora, przez co te tracą moc przewodzenia
- zwarcia wirnika
- przebicie w uzwojeniu albo jego przepalenie
- pęknięcie obudowy alternatora
Czy warto naprawiać alternator?
Wymiana zepsutego alternatora na nowy może być bardzo kosztowna. W zależności od modelu samochodu i producenta alternatora, za nową część zapłacimy od ok. 500 zł do nawet kilku tysięcy zł, do tego trzeba doliczyć koszt robocizny. Dlatego naprawa uszkodzonego podzespołu jest ekonomicznie uzasadniona, poza tym zostawiamy w samochodzie oryginalny element, co dla wielu właścicieli jest bardzo ważne.
Wprawdzie panuje opinia, że nowy alternator jest niezawodny i trwalszy niż regenerowany, to warto pamiętać, że producent, jak i warsztat daje roczną gwarancję na ten podzespół.
Koszty związane z naprawą alternatora
Uszkodzony alternator można oddać do naprawy i wymienić zużyte albo zepsute części. Natomiast, kiedy ma pękniętą obudowę albo uległ całkowitemu uszkodzeniu, konieczna będzie wymiana na nowy lub używany.
Ile kosztuje wymiana alternatora?
Przeciętny koszt robocizny związanej z wymianą uszkodzonego alternatora wynosi ok. 250 zł. Będzie wyższy, jeśli część znajduje się w trudno dostępnym miejscu i trzeba będzie demontować przy tej okazji inne elementy osprzętu silnika. Co więcej, właściciele nowych aut będą musieli dopłacić za podłączenia komputera diagnostycznego i skasowanie błędów oraz ustawienie systemów elektrycznych.
Ile kosztuje regeneracja alternatora?
Regeneracja zepsutego alternatora polega zwykle na wymianie uszkodzonych elementów oraz wyczyszczeniu całego podzespołu. Cena usługi zależy od rodzaju usterki i zaczyna się od 100 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt wyjęcia i włożenia na miejsce alternatora. Co oznacza, że naprawa uszkodzonego alternatora wynosi w sumie ok. 350 zł.
Czy zakup używanego alternatora ma sens?
Zakup używanego alternatora z nieznanego źródła może być równoznaczny ze stratą pieniędzy. Bez specjalistycznej wiedzy, nie sprawdzimy, czy wszystkie elementy są sprawne, a żywotność części nie jest na wyczerpaniu.
Natomiast można rozważyć zakup regenerowanego alternatora z renomowanego warsztatu albo oddać uszkodzony podzespół do naprawy. Za tym rozwiązaniem przemawia niższy koszt oraz świadomość, że dbamy o środowisko, ponieważ pozbywamy się tylko zepsutych elementów.
Uszkodzony alternator jest rozbierany na części. Wymieniane są części eksploatacyjne i niesprawne. Po złożeniu całość przechodzi testy wydajności. Jeśli wszystko działa prawidłowo, alternator zostaje wmontowany do auta. Zwykle warsztaty udzielają też rocznej gwarancji.
Co się regeneruje w alternatorze?
W uszkodzonym alternatorze wymienia się: łożyska, szczotki, pierścienie, regulator napięcia oraz sprzęgiełko. Naprawia się: wirnik, komutator i strojan. Zużyte części trzeba nasmarować i pokryć pastą ułatwiającą przewodzenie prądu. Obudowa poddawana jest czyszczeniu i ponownie lakierowana. Do mocowania alternatora używa się zwykle nowych śrub.