30 października 2023

Naprawa samochodów elektrycznych po kolizji przeciętnie aż o 1/3 droższa niż spalinowych – raport GDV

naprawa samochodów elektrycznych

Według najnowszego raportu niemieckiej organizacji GDV, zrzeszającej firmy ubezpieczeniowe, naprawy powypadkowe samochodów elektrycznych są wyraźnie droższe niż ich spalinowych odpowiedników. Wskazuje ona cztery główne przyczyny takiego stanu rzeczy. Jakie?

Nieraz już udowodniono, że serwis aut elektrycznych jest wyraźnie tańszy niż spalinowych, ponieważ cechują się one zdecydowanie uproszczoną konstrukcją. Choćby brak silnika benzynowego czy wysokoprężnego sprawia, że nie trzeba w nich wymieniać oleju, ani też np. kosztownego rozrządu.

W aucie elektrycznym nigdy nie zepsują się pompa paliwa, wtryskiwacze czy układ wydechowy. Po prostu ich tutaj nie ma. Za to elektryki wyjątkowo mocno zużywają opony, które są droższe niż do zwyczajnych modeli (TUTAJ przeczytasz, jaki przebieg wytrzymują).

Kosztowa naprawa samochodów elektrycznych

Droższa okazuje się również naprawa samochodów elektrycznych po kolizji. „Koszt naprawy elektryków średnio jest od 30 do 35% wyższy niż w przypadku porównywalnych samochodów z silnikami spalinowymi" – mówi Jorg Asmussen, szef GDV.

Przy okazji Asmussen zwraca uwagę na fakt, że samochody elektryczne według niego stanowią jedyny rozsądny sposób na ograniczenie emisji w sektorze transportu. Wspomina on również, iż GDV chce ułatwiać przejście na elektromobilność.

Z kolei ostrzeżenie o zwiększonych kosztach nie jest przestrogą dla klientów, lecz dla producentów, aby zaczęli reagować na opisywany tutaj problem.

Z czego wynika tak droga naprawa samochodów elektrycznych?

Według Christopha Lauterwassera – szefa centrum technologicznego giganta ubezpieczeniowego Allianz – podwyższony koszt naprawy elektryków powodują cztery główne czynniki. Czyli:

  • jeśli akumulator wysokiego napięcia ulegnie uszkodzeniu, śrubuje to koszty, ponieważ firmy ubezpieczeniowe przy ich naprawie muszą ściśle trzymać się wymogów producenta samochodu
  • niepewność co do sposobu postępowania z uszkodzonymi samochodami elektrycznymi
  • niewielka sieć autoryzowanych warsztatów, co przekłada się na długi czas oczekiwania na naprawę
  • wysokie stawki roboczogodziny w warsztatach specjalizujących się w naprawach elektryków

Zalecenia GDV

Co istotne, już w niedalekiej przyszłości sytuacja może się poprawić. Zwraca na to uwagę Lauterwasser. „Mamy ponad 125 lat doświadczenia z silnikami spalinowymi, ale tylko około 10 lat z nowoczesnymi samochodami elektrycznymi. Z tego powodu nadal brakuje doświadczenia wśród warsztatów, służb ratowniczych i ekspertów” – twierdzi szef centrum technologicznego Allianzu.

GDV zaleca, aby producenci samochodów wprowadzili przede wszystkim lepsze zabezpieczenie akumulatorów. Poza tym dobrze, aby warsztaty otrzymywały pełniejszą informację o stanie baterii trakcyjnej po kolizji. I jeszcze jedno – firmy powinny opracować tańsze i bardziej zrównoważone metody naprawy akumulatorów.

W swoim badaniu GDV porównało rzeczywiste koszty naprawy 37 samochodów elektrycznych i odpowiadających im modeli z silnikiem spalinowym.