31 lipca 2024

Legendarny niemiecki producent sportowych foteli w tarapatach

Zna je każdy fan motoryzacji. Jest synonimem sportowych foteli samochodowych. Pomimo swojej renomy, Recaro Automotive GmbH przeżywa obecnie bardzo trudne chwile.

W swojej historii Recaro przechodziło liczne restrukturyzacje. Wydzielono z niego m.in. również spółki odpowiedzialne za produkcję siedzeń do samolotów czy foteli gamingowych. Obecnie firma zajmująca się siedzenia do samochodów, czyli Recaro Automotive GmbH, jest w stanie upadłości, przez co jej 215 pracowników ma niepewną przyszłość.

Informacja o obecnych ogromnych problemach finansowych tej niemieckiej spółki pojawiła się dość nieoczekiwanie. Była zaskoczeniem nie tylko dla pracowników Recaro, ale i dla związku zawodowego IG Metall. „Nie jest pewne, co to oznacza dla 215 pracowników Recaro Automotive GmbH w Kirchheim” – twierdzi on w swoim oświadczeniu.

Sąd w Esslingen nakazał objęcie spółki tymczasowym zarządem i wyznaczył syndyka masy upadłościowej. Kolejny krok to badanie jej sytuacji ekonomicznej i monitorowanie sposobu zarządzania.

Recaro kilkakrotnie obniżało pensje

Okazuje się, że niemiecki producent foteli miał problemy już wcześniej. Pracownicy w ostatnim czasie kilkakrotnie musieli zaakceptować obniżenie swoich wynagrodzeń.

„Jesteśmy rozczarowani i czujemy się opuszczeni przez kierownictwo. Koledzy dokonali wielkich poświęceń, aby pomóc firmie” – komentuje ogłoszenie upadłości Frank Bokowits, lider związku zawodowego.

„Oczekujemy, że zbadane zostaną wszystkie możliwości w celu zachowania miejsc pracy i znalezienia zrównoważonego rozwiązania” – mówi Alessandro Lieb ze związku zawodowego IG Metall.

W najbliższych dniach organizacja spotka się z przedstawicielami pracowników firmy w celu omówienia dalszego kierunku działań (TUTAJ przeczytasz o rakotwórczych substancjach w fotelach aut).

Zawiła historia

Firma Recaro powstała w 1906 roku. Założył ją Wilhelm Reutter. Początkowo nosiła nazwę Stuttgarter Carosserie und Radfabrik. 3 lata później opatentowała „składany dach z baldachimem”. W latach 20. XX wieku Recaro było producentem nadwozi dla limuzyn, a od 1931 roku Reutter wytwarzał karoserie dla Porsche.

Również po wojnie ta stuttgarcka firma produkowała nadwozia dla Porsche, a konkretniej – dla modelu 356. Przełom nastąpił w 1963 roku, kiedy wytwórca aut sportowych z Zuffenhausen przejął fabrykę karoserii, natomiast to, co zostało z firmy Reuttera przemianowano na Recaro.

2 lata później pokazało ono swój pierwszy sportowy fotel samochodowy. Z kolei w 1971 roku firma rozpoczęła produkcję siedzeń do samolotów.