18 grudnia 2023

Niemieckie tablice rejestracyjne – oznaczenia. Czy można na nich jeździć?

Niemieckie tablice rejestracyjne
Źródło: Wikimedia Commons

Niemieckie tablice rejestracyjne występują w kilku podobnych do siebie odmianach. Na czym polegają różnice i czy można legalnie poruszać się na nich w Polsce?

Jak wyglądają niemieckie tablice rejestracyjne?

Zgodnie ze zasadami obowiązującymi na terytorium Unii Europejskiej, wszystkie standardowe tablice rejestracyjne państw członkowskich powinny być w jednakowym rozmiarze oraz zbliżone do siebie wyglądem. Jaka jest praktyka? Charakterystyczny niebieski pasek umieszczany po lewej stronie zawsze zawiera symbol Unii Europejskiej (gwiazdki), a pod nim literę lub litery oznaczające wyróżnik państwa członkowskiego. Oddzielną kwestią jest zastosowany krój liter. Niemieckie tablice rejestracyjne są w tym przypadku bardzo charakterystyczne i praktycznie nie do pomylenia z innymi. Dodatkowo mogą zawierać znaki niemieckiego alfabetu.

Rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych

Niemieckie tablice rejestracyjne można podzielić na dwa rodzaje. Te, na których niemieccy obywatele poruszają się na co dzień w swoim kraju i te, które dotyczą samochodów wystawionych do sprzedaży i bardzo często eksportowanych za granicę.

Niemieckie tablice rejestracyjne – oznaczenia

Do wspomnianej pierwszej grupy należą:

  • zwykłe tablice rejestracyjne – niebieski pasek z lewej strony, na którym umieszczono żółte gwiazdki (symbol UE) i literkę D (oznaczającą Niemcy). Na białym tle widoczne są czarne znaki, a pomiędzy nimi charakterystyczne okrągłe naklejki z datami ważności
  • dla pojazdów zwolnionych z podatku drogowego – w tym przypadku różnicą w odniesieniu do standardowych tablic jest kolor znaków. Zamiast czarnego, zastosowano zielony
  • dla pojazdów zabytkowych – jako ostatni znak umieszcza się literę H
  • dyplomatyczne – pierwszym znakiem jest w tym przypadku zero
  • indywidualne – zawierające spersonalizowane kombinacje znaków
  • pomniejszone – przewidziane dla samochodów, w których nie ma miejsca na montaż tablic o standardowych wymiarach
  • dla służb – różne kombinacje czarnych znaków na białym tle, w zależności od określonej formacji
  • tablice o starym wzorze, obecnie niewydawane – czarne znaki na białym tle

W odniesieniu do samochodów oferowanych na sprzedaż stosuje się następujące rodzaje tablic:

  • komisowe – czerwone znaki na białym tle i czerwone obramowanie
  • tymczasowe – zamiast niebieskiego paska po lewej stronie, umieszcza się żółty po prawej, a na nim datę ważności tablic
  • wywozowe – analogicznie jak w poprzednim przypadku, z tą różnicą, że pasek z prawej strony jest koloru czerwonego

Jazda na niemieckich tablicach rejestracyjnych

Czy można jeździć na niemieckich tablicach rejestracyjnych w Polsce?

Tak, zgodnie z obowiązującym prawem poruszanie się samochodem wyposażonym w niemieckie tablice rejestracyjne jest dopuszczalne. Oczywiście pod pewnymi warunkami, o czym piszemy w dalszej części publikacji.

Jak długo można jeździć na niemieckich tablicach rejestracyjnych?

W przypadku tzw. tablic wyjazdowych można się na nich poruszać do momentu końca terminu ich ważności. Jednocześnie pamiętajmy o tym, że zakupiony za granicą pojazd należy przerejestrować w terminie 30 dni. Takie auto powinno mieć również ważne ubezpieczenie oraz przegląd techniczny.

Konsekwencje jazdy na niemieckich tablicach rejestracyjnych po upływie dozwolonego czasu

Nie zalecamy takie rozwiązania. W przypadku kontroli policyjnej na kierowcę zostanie nałożony mandat karny, a pojazd odholowany. Dodatkowo nie jest wykluczone, że sprawa może zostać skierowana do sądu. Przy okazji warto wspomnieć o standardowych niemieckich tablicach, na których niektórzy sprzedający zbywają samochód. Najczęściej twierdzą, że można się na nich bez problemu poruszać. Nie jest to prawdą, a wspomniane tablice to z reguły podróbki (lub, jak kto woli, tzw. repliki). Oryginalne niemieckie powinny zostać zdane w tamtejszym urzędzie zaraz po sprzedaży auta.

Od 1 października 2023 roku zmodyfikowano przepisy, na mocy których przewidziano surowsze kary za jazdę na podrabianych tablicach. W tej chwili oprócz mandatu może za to grozić również kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Również w przypadku kolizji czy wypadku, ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania, a polisa zostanie unieważniona.

Import samochodu z Niemiec – jakie tablice wybrać?

Tablice wywozowe – kiedy są potrzebne?

Jeśli po zakupie zamierzamy wracać wyrejestrowanym przez poprzedniego właściciela samochodem do Polski i jakiś czas jeździć po kraju, to konieczne będzie nabycie tablic wywozowych (z czerwonym paskiem, tzw. zollkennzeichen).

Tablice tymczasowe – jak je uzyskać i kiedy są ważne?

Drugi rodzaj tablic to tablice tymczasowe (z żółtym paskiem, tzw. kurzzeitkennzeichen). Ważne są one maksymalnie 5 dni od momentu wydania. Decydując się na ich wykupienie również, zyskujemy możliwość legalnego powrotu samochodem do Polski. Taki pojazd ma bowiem opłacone ubezpieczenie OC i tzw. zieloną kartę. Koszt ok. 80-90 euro.

Tablice eksportowe – jak je uzyskać i kiedy są ważne?

Jest to najdroższy rodzaj tablic z uwagi na ich termin ważności (od 15 dni do nawet 12 miesięcy). Aby je wyrobić, musimy złożyć odpowiedni wniosek w tamtejszym urzędzie. Dodatkowo czeka nas zakup polisy ubezpieczeniowej. Kolejny problem to fakt, że raczej nie poradzimy sobie z tym bez niemieckiego pośrednika. Aby nabyć takie tablice, potrzebny jest niemiecki meldunek. Powinniśmy także dysponować kompletem dokumentów auta (dowód rejestracyjny, zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym itp.).

Podsumowanie

Poruszanie się zakupionym autem wyposażonym w niemieckie tablice rejestracyjne jest w pełni możliwe i całkowicie legalne. Pod warunkiem że podejdziemy do sprawy uczciwie, a w samochodzie będą zamontowane odpowiednie tablice wywozowe. Nie radzimy poruszać się na tzw. replikach, ponieważ w przypadku kontroli nie ma co liczyć na pobłażliwość ze strony stróżów prawa. Na dodatek ostatnie zmiany w przepisach przewidują za takie wykroczenie nawet karę pozbawienia wolności.