19 listopada 2024

Niezawodność aut w Chinach spada. Forthing 5 najlepszy spośród modeli znanych w Polsce | RANKING

Forthing T-Five - przód

Chińskie marki, które szturmują obecnie również polski rynek, znane są z bardzo szybkiego tempa wprowadzania nowych modeli. A to odbija się na ich jakości i niezawodności – informuje organizacja JD Power z Państwa Środka.

Najnowsze badanie dotyczy niezawodności pojazdów w Chinach w ciągu 6 ostatnich miesięcy ich użytkowania. Opiera się ono na odpowiedziach 33 317 ankietowanych, którzy zakupili swoje pojazdy w okresie od stycznia 2020 roku do lipca 2024 roku.

Badanie przeprowadzano od lutego do lipca tego roku w 81 największych miastach Państwa Środka. Pod uwagę wzięto w nim 229 modeli 44 różnych marek samochodów. Podzielono je na producentów premium oraz wytwórców masowych i lokalnych.

TUTAJ poznasz wyniki m.in. MG HS-a i Omody 5 w testach Euro NCAP.

Gorsze wyniki niż przed rokiem

Jak informuje chińskie JD Power, liczba ogólnych problemów z niezawodnością zwiększyła się do 190 na 100 pojazdów (PP100). W ujęciu rok do roku oznacza to wzrost o 9,3 PP100. Niepokojący jest szczególnie wzrost problemów z konstrukcją samochodów o 9,1 PP100 – do 84 PP100 (TUTAJ poznasz wyniki badania JD Power dotyczącego jakości aut z Chin).

Z kolei problemy związane z awariami urosły o 1 PP100 w stosunku do 2023 roku. „Problemy z systemem informacyjno-rozrywkowym, wspomaganiem kierowcy i siedzeniami wykazują największy wzrost wśród 9 głównych kategorii pojazdów. Zwiększają się, odpowiednio, o 5,3 PP100, 2,5 PP100 i 1,9 PP100” – informuje chińskie JD Power.

Badanie niezawodności pojazdów w Chinach trwa już od 15 lat. Mierzy ono liczbę problemów w ciągu ostatnich 6 miesięcy użytkowania i obejmuje aż 177 punktów, pogrupowanych na 9 głównych kategorii. Są to:

  • wygląd zewnętrzny
  • wnętrze
  • wrażenia z jazdy
  • funkcje/kontrole/wyświetlacze
  • infotainement
  • klimatyzację
  • siedzenia
  • układ napędowy
  • systemy wsparcia kierowcy

TUTAJ przeczytasz megatest BAIC-a Beijinga 5.

Niezawodność aut z Chin spada

„Spadek niezawodności pojazdów w Chinach w 2024 roku powinien być sygnałem ostrzegawczym dla producentów samochodów” – mówi Elvis Yang, dyrektor generalny ds. produktów samochodowych w JD Power China.

„W ostatnich latach tempo wprowadzania nowych modeli na rynek chiński przyspieszyło, a cykle rozwoju ulegały ciągłemu skracaniu. Zrównoważenie tempa wprowadzania nowych modeli z wysoką niezawodnością i trwałością produktu będzie krytycznym wyzwaniem długoterminowym dla producentów samochodów” – kontynuuje Yang.

Zwraca on także uwagę na fakt, że trwałość i długoterminowa niezawodność wpłyną również na sprzedaż nowych pojazdów z Chin poza granicami tego państwa. Ponadto coraz istotniejszym kryterium według Yanga jest również możliwość aktualizacji OTA (over-the-air).

TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 roku według OTOMOTO.

Główne źródła problemów

Z jakimi wadami/usterkami w swoich autach zmagali się ankietowani? To przede wszystkim problemy z działaniem systemów informacyjno-rozrywkowych. 5 kluczowych kwestii obejmuje:

  • niereagujący ekran dotykowy
  • problemy z parowaniem urządzeń za pomocą funkcji Bluetooth
  • nieprawidłowe działanie obsługi głosowej
  • niedokładną mapę nawigacji
  • problemy z Wi-Fi.

Co ciekawe, kobiety wskazują na większą liczbę problemów ze swoimi samochodami niż mężczyźni. O ile w 2023 roku średni wynik dla płci pięknej wynosił 188 PP100, o tyle w tym roku było to już 196 PP100.

Kolejne ustalenia tegorocznego raportu dotyczą wyglądu aut. „Chińskie marki krajowe muszą skupić się na poprawie wyglądu zewnętrznego pojazdów. Różnica między chińskimi markami krajowymi (207 PP100), a markami masowymi (193 PP100) zmniejszyła się o 1 PP100 w porównaniu z rokiem 2023” – informuje JD Power.

niezawodność aut z Chin 2024 JD Power
niezawodność aut z Chin 2024 JD Power

Obszary, w których marki z Chin wykazują największe niedostatki w porównaniu z samochodami producentów masowych dotyczą wyglądu zewnętrznego, funkcji/kontroli/wyświetlaczy oraz działania systemów informacyjno-rozrywkowych.

W stosunku do badania z 2023 roku najbardziej wzrosły problemy związane z długością posiadania. W przypadku aut użytkowanych przez 2-3 lata zwiększyły się one o 30,2 PP100 w stosunku do tych, wykorzystywanych przez 1-2 lata. Największy wzrost dotyczy problemów związanych z układem napędowym.

TUTAJ przeczytasz wrażenia z jazdy nowym MG ZS Hybrid+.

Niezawodność aut z Chin: FAW Hongqi na czele

Wśród wszystkich marek najwyższe miejsce zajmuje Porsche z wynikiem 147 PP100. Drugie miejsce przypada Land Roverowi (155 P100), a trzecie – BMW (171 PP100). Najwyżej oceniane marki masowe to FAW Toyota (154 PP100), GAC Honda (172 PP100) oraz Changan Ford (174 PP100).

Spośród lokalnych marek pierwsze miejsce przypada FAW Hongqi (185 PP100) przed producentem m.in. Omody i Jaecoo, czyli Chery (187 PP100) i Geely (189 PP100). Średnia w tej kategorii wynosi 207 PP100. Z kolei dla marek masowych to 193 PP100, a dla premium – 177 PP100.

Inne marki obecne w Polsce (poza Hongqi, Omodą i Jaecoo) uzyskały następujące wyniki:

  • MG: 229 PP100
  • Dongfeng Forthing: 231 PP100

Z kolei wśród chińskich modeli znanych w naszym kraju na uwagę zasługuje w szczególności wynik Forthinga T5. Uplasował się on bowiem na trzecim miejscu w gronie średniej wielkości, ekonomicznych SUV-ów (TUTAJ przeczytasz o tym aucie więcej). Inne modele nie załapały się na podium.