5 listopada 2024

Inżyniera wsteczna w wykonaniu Chińczyków? Nio zmienia strategię

Nio ET7

Według informacji, do jakich dotarł Reuters, chińskie Nio, znane m.in. z ultranowoczesnych aut elektrycznych, rozpoczęło prace nad samochodem o nowym źródle napędu. Ruch ten jest podyktowany barierami handlowymi, z jakimi zagranicą spotykają się chińscy producenci aut na prąd.

Chińskie Nio jest znane przede wszystkim z bardzo nowoczesnych samochodów elektrycznych czy ze stacji wymiany baterii. Ta usługa w Państwie Środka rozwija się niezwykle szybko i ma grono oddanych fanów.

Obecnie w ofercie Nio są wyłącznie auta na prąd. Ba, to właśnie ta firma, jako pierwsza zaproponowała swoim klientom akumulator półprzewodnikowy. Wprawdzie nie da się go nabyć razem z pojazdem, ale można go wypożyczyć.

TUTAJ przeczytasz o realnym zasięgu Nio z baterią półprzewodnikową.

Nio i napęd hybrydowy: od 2026 roku?

Nio ma się jednak zmienić. Według informacji, do których dotarł Reuters, ten chiński start-up w 2026 roku zaprezentuje swoją pierwszą hybrydę plug-in. Trafi ona na rynki zagraniczne. Czyli do Europy, Afryki Północnej i na Bliskim Wschód.

Jej debiut ma pozwolić na sprostanie wyzwaniom, z jakimi zagranicą borykają się chińscy producenci. Na elektryki z Państwa Środka w Europie z końcem października obowiązują bowiem bardzo wysokie karne cła (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). W konsekwencji ich ceny wcześniej czy później wzrosną.

Poza tym, na rozwój hybrydowych układów napędowych o zwiększonym zasięgu ma mocno naciskać główny inwestor Nio. Jest nim spółka CYVN Holdings z Abu Zabi, według której taki ruch pozwoli zwiększyć sprzedać wszędzie tam, gdzie infrastruktura ładowania nie jest gotowa na szeroką adopcję samochodów elektrycznych.

Wprowadzenie przez Nio aut hybrydowych można wręcz określić mianem inżynierii wstecznej. Obecnie Fiat intensywnie pracuje nad spalinowym wariantem 500e, natomiast Porsche rozważa możliwość zastosowania jednostki benzynowej w swoich autach na prąd (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Nio i napęd hybrydowy: nie dla Chin

Premiera hybrydowego modelu Nio nastąpi pod koniec 2026 roku. Na rynku nowe auto pojawi się w 2027 roku. Reuters donosi, że będzie ono sprzedawane pod marką Firefly i nie trafi na chiński rynek.

Pierwszy model tej nowej marki Chińczycy pokażą podczas dorocznego wydarzenia, jakie odbędzie się 21 grudnia. Nio liczy, że jego styl nadwozia i charakter będą odpowiadać gustom europejskich klientów, którzy preferują niewielkie i zwinne samochody.

Jak informuje Reuters, Chińczycy odmówili komentarza na temat planowanej hybrydy. Stwierdzili tylko, że marka FireFly będzie używać technologii czysto elektrycznej, nie podając dalszych szczegółów.

W 2023 roku Nio od CYVN otrzymało kwotę 2,2 mld dolarów na zabezpieczenie swojej działalności,. W dużej mierze pieniądze te przyczyniły się do zachowania płynności finansowej tego wytwórcy.