Nissan X-Trail 3 – jeszcze terenówka czy już SUV?
Nissan X-Trail to samochód z lekkim zacięciem terenowym jednak już od samego początku powstawał na płycie podwoziowej osobowej Primery. W miarę duży, obszerny w środku, ale z zewnątrz cały czas o niewielkich wymiarach z bulwarowej terenówki stał się rasowym SUV-em i większą odmianą popularnego ca całym świecie Qashqaia.
Trzecia generacja popularnego auta produkowana jest od 2014 roku. Niebawem, bo już w 2022 roku X-Trail jednak zniknie z rynku, a w Chinach już można kupić jego następcę.
Auto mimo swoich lat nadal wygląda dynamicznie, prowadzi się raczej komfortowo, ale niezbyt precyzyjnie. Czy to, co kryje pod maską, pasuje do jego zadziornego wyglądu?
Dostępne silniki
Gama silnikowa Nissana X-Trail świetnie pokazuje, że producentom coraz trudniej spełniać wyśrubowane normy emisji spalin. Pod maskę tego modelu od samego początku trafiały małe i wysilone jednostki.
Jeśli chodzi o silniki Diesla, początkowo w ofercie znajdowały się dwie zbliżone do siebie konstrukcje:
- 1.6 l. DCI o mocy 120 KM – z niskociśnieniowym zaworem EGR, pompą oleju o zmiennej pojemności, filtrem DPF z systemem wielopunktowego wtrysku oraz wtryskami piezoelektrycznymi o wysokim ciśnieniu, zapewniającymi bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa.
- 2.0 l DCI o mocy 177 KM – silnik Renault spotykany w wielu autach koncernu, także użytkowych. To trwała jednostka, ale do jej wad można zaliczyć zawór EGR czy trudne w regeneracji wtryski.
W 2018 roku oba silniki zostały zastąpione przez spełniający normy Euro 6d silnik 1.7 l. DCI o mocy 150 KM. Oprócz filtra DPF do walki z tlenkami azotu został wykorzystany system DCR, a do samochodu trzeba dolewać AdBlue. To oczywiście może komplikować użytkowanie auta (konieczność dolewania AdBlue) a w szczególnych przypadkach generować usterki. Jakie? Czujniki azotu są bardzo drogie. W przypadku niektórych modeli aut osobowych trzeba zapłacić ponad 1000 zł za jeden czujnik. Czasem o wiele więcej, np. czujnik do Opla Insignia kosztuje ponad 2000 zł za sztukę. Do tego na skutek skrystalizowania się czynnika AdBlue awarii może ulec pompa.
Do wyboru są też dwa silniki benzynowe o niedużych pojemnościach:
- 1.6 l. DIG-T o mocy 163 KM – bardzo nowoczesna jednostka z rozwiązaniami, które wspierają eko-jazdę: systemem start-stop, bezpośrednim wtryskiem, turbiną oraz aplikacją przyznającą punkty za ecodriving. Auto z takim silnikiem do setki przyspiesza w 9,7 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 200 km/h.
- 1.3 l. o mocy 160 KM – niewielka jednostka, która cieszy się dobrymi opiniami. Do setki potrzebuje 11,5 sekundy.
Warto pamiętać, że Nissan X-Trail 3 może mieć napęd na przednią oś lub dołączany napęd na cztery koła, dostępny w egzemplarzach z silnikami diesla.
Do wyboru były też trzy skrzynie: 6-biegowy manual, bezstopniowa CVT oraz 7-biegowa dwusprzęgłówka, która niedawno dołączyła do oferty.
Ile kosztuje Nissan X-Trail 3?
W 2021 najstarsze egzemplarze z tego modelu kosztują ok. 50 tys. złotych. Najmłodsze to jeszcze całkiem nowe auta, więc trzeba liczyć się z wydatkiem na poziomie 150 tys. złotych. Za 130 tys. można kupić zeszłoroczny egzemplarz z niedużym przebiegiem. Co najbardziej spodobało nam się w tym aucie? Dowiedz się tego, oglądając nasz test.