Nocne ograniczenia prędkości na drogach szybkiego ruchu – pomysł na zmniejszenie hałasu

Czy wzorem Niemiec, w przypadku autostrad i dróg szybkiego ruchu przebiegających blisko zabudowań, kierowcy będą musieli jeździć wolniej w czasie tzw. ciszy nocnej? Ministerstwo Infrastruktury zapoznało się z propozycją ograniczenia hałasu. Zobacz, co planują urzędnicy.
Droga szybkiego ruchu i znajdujące się w pobliżu bloki – to nie jest zbyt dobre rozwiązanie. Dla mieszkańców oznacza to zwykle hałas. Jednak ofiarami tego problemu mogą być również kierowcy. Pomysłem na „wyciszenie" pojazdów na drodze może być ustawienie ekranów akustycznych oraz ograniczenie dopuszczalnej prędkości w nocy.
Ograniczenie dopuszczalnej prędkości w nocy na A6
Mieszkańcy ulicy Akwarelowej na Osiedlu Bukowym w Szczecinie regularnie skarżą się na hałas pochodzący z pobliskiej drogi A6. Ich problem, za pośrednictwem interpelacji posła Patryka Jaskulskiego, trafił do Ministerstwa Infrastruktury. Według autora pisma, rozwiązaniem mogłaby być instalacja paneli akustycznych przy tym odcinku drogi oraz ograniczenie prędkości dla kierowców w godzinach ciszy nocnej (22:00–6:00). Taki środek zdecydowanie zminimalizowałby poziom hałasu.
Jak podkreśla parlamentarzysta, w Niemczech na niektórych drogach szybkiego ruchu przy terenach zabudowanych w godzinach nocnych obowiązują ograniczenia prędkości. Zmniejszenie prędkości obniża hałas generowany przez ruch pojazdów, co byłoby korzystne dla mieszkańców, szczególnie w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Dodatkowo, miałoby to pozytywny wpływ na bezpieczeństwo drogowe oraz środowisko.
Ograniczenie dopuszczalnej prędkości w nocy – nie będzie obniżania limitu
Ministerstwo Infrastruktury nie planuje wprowadzenia dodatkowych ograniczeń prędkości w godzinach nocnych, nawet w obszarach sąsiadujących z terenami mieszkalnymi. Decyzję tę podjęto na podstawie przeprowadzonych badań i analiz. Nie wykazały one przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na autostradzie A6 w Szczecinie, przy osiedlu Bukowym. W takich okolicznościach brak jest podstaw do wprowadzania ograniczeń prędkości.
Dodatkowo, znaki ograniczające prędkość stosuje się wyłącznie w miejscach, gdzie warunki drogowe lub otoczenie wymagają szczególnej ostrożności. Nieuzasadnione obniżanie prędkości może prowadzić do „deprecjacji oznakowania i obniżenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego”.
Brak zmian w limitach prędkości
Podsumowując, nie ma planów wprowadzania dodatkowych ograniczeń prędkości w godzinach nocnych na autostradzie A6 ani na innych odcinkach dróg szybkiego ruchu w Polsce. Decyzje w tym zakresie muszą być podparte faktycznym stanem zagrożenia hałasem lub bezpieczeństwem ruchu drogowego. Zdaniem resortu obecnie dostępne analizy i badania nie wskazują na konieczność takich działań. W najbliższym czasie nie należy się więc spodziewać, że drogowcy będą ustawiać znaki zmuszające do wolniejszej jazdy na trasach klasy A oraz S.