24 maja 2024

Norma emisji spalin w Centralnej Ewidencji Pojazdów – sprawdź i popraw!

tablice rejestracyjne
Zdjęcie: GettyImages.

Nie zawsze automatycznie wpisana do Centralnej Ewidencji Pojazdów norma emisji spalin jest prawdziwa. Warto dokonać korekty, aby zapłacić mniej za przejazd drogą objętą eTOLL czy móc wjechać do strefy czystego transportu.

Samochody, które podczas rejestracji nie miały wpisanej normy Euro w CEP, teraz już mają. Nawet jeśli ta nie widnieje w dowodzie rejestracyjnym. W ubiegłym roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie katalogu danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Według nowych przepisów norma Euro w CEP została przypisana automatycznie, jeśli dotychczas nie widniała w urzędowej bazie pojazdów.

Norma Euro w CEP – do czego jest ona potrzebna?

W tej chwili od normy emisji spalin zależy, ile zapłacimy za korzystanie z wybranych dróg krajowych. Warto pamiętać, że pojazdy i zespoły pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony podlegają elektronicznej opłacie. Dotyczy to 3620 km tras zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

W rezultacie podłączenie przyczepy do samochodu osobowego może wymagać wniesienia e-myta. Opłata ta wynosi, w zależności od klasy emisji spalin i rodzaju drogi, od 0,23 do 0,55 zł za każdy przejechany kilometr. Zasada jest taka, że im bardziej ekologiczne auto (nowsza norma Euro), tym mniejszy „podatek drogowy”.

Jednak już niebawem norma Euro może być ważna również dla osób, które nie korzystają z przyczep. Już od lipca 2024 r. zacznie działać strefa czystego transportu w Warszawie. Na początku, w przypadku samochodów nienależących do mieszkańców stolicy, będą po niej mogły poruszać się auta z minimum Euro 2 dla silników benzynowych i Euro 4 dla Diesla. Należy się spodziewać, że takie obostrzenia pojawią się w innych największych metropoliach w Polsce.

Norma Euro w CEP – zasady uzupełniania wpisu

Obecnie każdy samochód znajdujący się w bazie CEP ma wpisaną normę emisji spalin. W ubiegłym roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie katalogu danych gromadzonych w CEP. Według tych przepisów, jeśli w przeszłości urzędnik wydziału komunikacji nie wpisał normy Euro do CEP, system uzupełnił ją automatycznie. Podstawą do tego były adnotacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym, czyli wpis znajdował się, ale nie we właściwej rubryce.

Jednak, szczególnie w przypadku starszych pojazdów, takie informacje raczej nie były zamieszczane w dokumentach auta. W związku z tym, jeśli w bazie znajdowały się identyczne pojazdy z określoną już normą Euro i takie bez niej, „klonowano" wpis dotyczący normy emisji. Tu jednak był warunek: musiały się zgadzać marka, typ, wariant, wersja, rok produkcji, moc i pojemność silnika.

W ostateczności, jeśli to nie przyniosło rezultatu, norma Euro została przypisywana według rocznika. Samochody osobowe otrzymały wpisy zależne od roku ich wyprodukowania:

  • Euro 1: od 1992 do 1995 r.
  • Euro 2: od 1996 do 1999 r.
  • Euro 3: od 2000 do 2004 r.
  • Euro 4: od 2005 do 2009 r.
  • Euro 5: od 2010 do 2015 r.
  • Euro 6: od 2016 r.

Jak sprawdzić i skorygować nieprawidłowe Euro?

To, jaka norma widnieje w CEP, można sprawdzić na stronie historiapojazdu.gov.pl lub w aplikacji mObywatel w zakładce „Moje Pojazdy”. Warto mieć na uwadze, że w przypadku automatycznego nadania norm emisji spalin, a szczególnie gdy zostały one przypisane na podstawie daty produkcji, mogą nie być zgodne ze stanem faktycznym.

Trudno tu mówić o błędzie. Producenci często oferują pojazdy, które są gotowe na nowszą normę emisji spalin, niż wymagają tego przepisy homologacyjne. Jeśli więc dane auto zostało niewłaściwie sklasyfikowane, jego właściciel może zgłosić się do wydziału komunikacji z wnioskiem o usunięcie niezgodności w CEP. Do tego będą jednak potrzebne dokumenty. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 są nimi:

  • świadectwo zgodności WE
  • świadectwo zgodności
  • dopuszczenie jednostkowe pojazdu
  • decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu
  • świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu

Jeśli nie mamy takiego dokumentu, co w przypadku pojazdów z drugiej ręki jest raczej standardem, świadectwa zgodności lub dopuszczenia można uzyskać od dealera lub importera generalnego danej marki.