Taka jest zupełnie nowa Alfa Romeo Stelvio. Jak wam się podoba?

Druga generacja Alfy Romeo Stelvio ma ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku, ale już teraz wyciekły jej rysunki patentowe. Nowy SUV z Włoch wyróżnia się długim przodem, mocną sylwetką czy… tablicą rejestracyjną umieszczoną pośrodku. Bazuje na platformie multinergetycznej STLA Large.
- Nowa Alfa Romeo Stelvio już ujrzała światło dzienne.
- Do sieci trafiły rysunki patentowe tego samochodu.
- Jego oficjalna premiera nastąpi we wrześniu 2025 roku.
Alfa Romeo ma problem z utrzymaniem w tajemnicy swoich nowych modeli. Tak było choćby z Juniorem, którego zdjęcia wyciekły do sieci ponad pół roku przed oficjalną premierą. Teraz ma miejsce podobna sytuacja.
Do internetu trafiły bowiem szkice patentowe nowego Stelvio. Bez dwóch zdań jego wygląd polaryzuje, choć na tle Juniora jest chyba lepiej.
Nowa Alfa Romeo Stelvio: inne proporcje
W stosunku do poprzednika, nowa Alfa Romeo Stelvio ma nieco inne proporcje nadwozia. Czyli wydłużone przód i tył, a także mocno zarysowane tylne nadkola.
Scudetto okazuje się mniejsze i nie tak wyraziste jak w poprzedniku. Logo prawdopodobnie zostanie przeniesione na maskę, a tablica rejestracyjna z boku zderzaka – na jego centralne miejsce.
Patent images of the all-new Alfa Romeo Stelvio revealed!
— DriveGreenLiveGreen (@DriveGreen80167) April 26, 2025
Recently, patent images of the next-generation Alfa Romeo Stelvio surfaced. The new model is expected to debut on June 24, 2025, coinciding with Alfa Romeo’s 115th anniversary.
The vehicle will be positioned as a… pic.twitter.com/icNsDlCb0J
Wynika to z nowych przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pieszych. Tyle że Alfa Romeo w swojej historii miała mnóstwo udanych modeli z takim rozwiązaniem. „Sam posiadam Alfettę i Giulię z 1968 r., które mają centralną tablicę i wyglądają pięknie” – mówi szef stylistów tej włoskiej marki, Alejandro Mesonaro-Romanos.
Z tyłu uwagę zwraca przede wszystkim diodowy pasek, okalający lampy i pokrywę bagażnika oraz mocniej niż dotychczas pochylona szyba. Nadwozie nieco urośnie – zapewne do około 480 cm długości – co pozytywnie odbije się na przestrzeni wewnątrz.
Na platformie STLA Large
Nowa Alfa Romeo Stelvio zostanie oparta na platformie STLA Large, którą zastosowano choćby w aktualnym Dodge'u Chargerze. Zapewnia ona przede wszystkim ogromną elastyczność, co wyraża choćby możliwością zastosowania napędu na przednie, tylne lub 4 koła.
Poza tym „przyjmuje” różne układy napędowe. Nowa Alfa Romeo Stelvio będzie wprawiana w ruch zarówno przez silniki elektryczne, jak i spalinowe. W drugim przypadku spodziewać się należy układu PHEV lub miękkiej hybrydy.
Nowa Alfa Romeo Stelvio na drodze ma być jeszcze lepsza niż aktualny model, który pod względem właściwości jezdnych wysoko umieścił poprzeczkę. W konstrukcji przedniego zawieszenia znajdą się podwójne wahacze poprzeczne, natomiast z tyłu – układ wielowahaczowy. Pojawi się również m.in. aktywna kontrola przechyłów.
W tym przypadku inżynierowie Alfy Romeo sięgną po rozwiązanie znane m.in. z Ferrari Purosangue. Jego najważniejszymi elementami są elektryczne siłowniki, które oddziałują na amortyzatory w czasie rzeczywistym.
Nowa Alfa Romeo Stelvio: STLA Brain
Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji będzie pierwszym modelem koncernu Stellantis, który skorzysta z nowo opracowanej architektury elektronicznej. Nazywa się ona STLA Brain i pozwala m.in. na bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania (over-the-air) oraz wybranych funkcji.
Ponadto w Stelvio drugiej generacji znajdzie się rozwiązanie, zwane STLA SmartCockpit. Oznacza to pozostawianie charakterystycznego kształtu ekranu wskaźników, ale i zastosowanie zakrzywionego wyświetlacza systemu informacyjno-rozrywkowego. Ma on reagować na naturalne komendy głosowe, a nawet na gesty wzrokiem.
Pojawi się też rozbudowany wyświetlacz head-up. W wyposażeniu znajdą się ponadto m.in. system Night Vision, czyli kamera na podczerwień, ostrzegająca o ludziach czy zwierzętach przed autem, a także cyfrowe lusterko wewnętrzne.
Debiut we wrześniu
Debiut nowej Alfy Romeo Stelvio nastąpi we wrześniu 2025 roku. Włosi powoli kończą produkcję benzynowych wersji aktualnej generacji tego samochodu. Do momentu premiery w ofercie pozostaną wyłącznie turbodiesle.
Odmiany na benzynę zapewne przez jakiś czas będzie można zakupić jeszcze z zapasów dealerów. Bliźniacza Giulia, która stanie się crossoverem pokroju Renault Rafale, zadebiutuje na początku 2026 roku.