Nowa Alfa Romeo Stelvio pojawi się za rok. Ma imponować stylem i technologią
Następca Alfy Romeo Stelvio pojawi się pod koniec 2025 roku, a nowa Giulia zadebiutuje kilka miesięcy później. Pewne jest, że oba modele skorzystają z nowo opracowanej platformy STLA Large i jako pierwsze modele koncernu Stellantis otrzymają m.in. zupełnie nową architekturę elektroniczną.
Alfa Romeo pod skrzydłami koncernu Stellantis ma powrócić do dawnej świetności. Obecnie Włosi wielkimi krokami szykują się na premierę zupełnie nowego modelu w swojej gamie. Będzie to, wytwarzany w Tychach, miejski crossover o nazwie Milano (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
Jego światowy debiut ma się odbyć już w przyszłym miesiącu. Dzięki niemu gama tej włoskiej marki urośnie do czterech modeli, z których trzy będą uterenowione. To leciwe już Stelvio oraz pokazane dwa lata temu Tonale.
Nowa Alfa Romeo Stelvio: już za rok
Kolejny przełom w Alfie Romeo ma nastąpić w przyszłym roku. Wtedy to światło dzienne ujrzy następca Stelvio, a na początku 2026 roku – Giulii. Oba modele nadal mają stanowić połączenie przydatności na co dzień i sportowego charakteru. Tyle tylko, że zyskają nowoczesną technologię.
Najważniejszą wiadomość stanowi to, że przyszłe Stelvio i Giulia będą oparte na platformie STLA Large, która znalazła zastosowanie w debiutującym niedawno Dodge'u Chargerze Daytonie. W odróżnieniu od niego, włoskie modele skorzystają wyłącznie z 800-woltowej instalacji elektrycznej.
Oznacza to nie tylko możliwość ultraszybkiego ładowania akumulatora (moc szczytowa – przynajmniej 270 kW), ale również inne korzyści. To mniejsze zużycie energii oraz niższa masa własna niż w przypadku modeli z instalacją 400-woltową. Wynika to z możliwości zastosowania cieńszych przewodów.
Akumulator trakcyjny Alf Romeo Stelvio i Giulii ma mieć pojemność od 85 do 118 kWh. Zasięg najlepszej z wersji przekroczy 700 km.
Czy tylko elektryczne?
Choć o nowych modelach marki z Mediolanu nadal mówi się, że będą wyłącznie elektryczne, teraz można usłyszeć również stwierdzenie, iż… nie podjęto jeszcze decyzji czy otrzymają również silniki spalinowe.
Biorąc pod uwagę aktualne ochłodzenie w kwestii elektromobilności, wydaje się mało prawdopodobne pozostanie wyłącznie przy napędzie na prąd. Poza tym platforma STLA Large, która początkowo miała być opracowana wyłącznie dla modeli elektrycznych, może przyjąć również silniki spalinowe. Tak uczyniono np. w przypadku nowego Dodge'a Chargera.
Wydaje się więc, że na początku mogą pojawić się modele tylko na prąd. Z kolei w późniejszym terminie dołączą do nich warianty spalinowe. Włosi podkreślają jednak, że to ostatnie zależy od przyszłych wymogów regulacyjnych, a także od ewentualnego dodatkowego opodatkowania modeli spalinowych na wybranych rynkach.
Nowa Alfa Romeo Stelvio: styl robi różnicę
Nowe Alfy Romeo Stelvio i Giulia mają wyróżniać się nowoczesnym, sportowym stylem swoich nadwozi. Umożliwi to modularność platformy STLA Large, pozwalająca na uzyskanie odpowiednich proporcji.
Włosi zapowiadają poprawę doskonałych właściwości jezdnych, z jakich znane są obecne generacje ich modeli klasy średniej. Pracować na to mają nie tylko wyrafinowana konstrukcja zawieszeń przy obu osiach, ale również m.in. aktywna kontrola przechyłów nadwozia.
W tym przypadku inżynierowie Alfy Romeo sięgną po rozwiązanie znane m.in. z Ferrari Purosangue. Jego najważniejszymi elementami są elektryczne siłowniki, które oddziałują na amortyzatory w czasie rzeczywistym.
Osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w najlepszych wariantach nowych Alf Romeo Stelvio i Giulia ma trwać krócej niż 3 s. Co typowe dla wielu pojazdów elektrycznych, będą się one wyróżniać układem z dwoma silnikami trakcyjnymi i napędem na obie osie.
Nowe architektura elektroniczna
Alfa Romeo Stelvio będzie pierwszym modelem koncernu Stellantis, który skorzysta z zupełnie nowej architektury elektronicznej. Nazywa się ona STLA Brain i pozwala m.in. na bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania (funkcja over-the-air) oraz wybranych funkcji samochodu.
Ponadto w obu przyszłych Alfach znajdzie się rozwiązanie, zwane STLA SmartCockpit. Oba modele zachowają charakterystyczny, teleskopowy zestaw wskaźników, jednak zyskają większy, zakrzywiony ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Ma on reagować na naturalne komendy głosowe, a nawet na gesty wzrokiem.
Ponadto Włosi zapowiadają rozbudowany ekran przezierny, którego jedna z funkcji ma wspomagać kierowcę w jeździe po zakrętach. W jaki sposób? Poprzez wyświetlanie wirtualnego modelu, jadącego z przodu.
W wyposażeniu mają znaleźć się również m.in. system Night Vision, czyli kamera na podczerwień, ostrzegająca o ludziach czy zwierzętach przed autem, a także cyfrowe lusterko wewnętrzne.
Nowa Alfa Romeo Stelvio: z fabryki w Cassino
Zarówno Alfa Romeo Stelvio, jak i Giulia będą wytwarzane w fabryce Cassino. Ma to być jedyny europejski zakład koncernu Stellantis, przystosowany do produkcji modeli, opartych na platformie STLA Large.
Co dalej z tą włoską marką? Mówi się też o modelach większych niż Stelvio i Giulia, jak również o kompaktowym następcy Giulietty. Niewykluczone, że pojawi się także nowe coupe.
Tymczasem w połowie grudnia 2024 roku pierwszy egzemplarz Alfy Romeo 33 Stradale trafi w ręce szczęśliwego klienta. Łącznie powstaną 33 takie samochody, z których jedynie trzy zostały zamówione z napędem elektrycznym.
Reszta korzysta z 3-litrowego V6.