4 września 2023

Nowe, 2024 Renault Scenic E-Tech: rewolucyjna zmiana! Od teraz to… nie minivan, lecz elektryczny crossover

2024 Renault Scenic E-Tech

Kiedyś był jednym z najpopularniejszych minivanów Europy. Teraz zmienił się nie do poznania – stał się kompaktowym crossoverem. Na dodatek elektrycznym. Oto zupełnie nowe, 2024 Renault Scenic E-Tech.

Renault Scecnic przez lata było synonimem kompaktowego, rodzinnego minivana. Miało to miejsce do premiery poprzedniej generacji, którą wytwarzano od 2016 do 2022 roku. W jej przypadku Francuzi wpadli na pomysł połączenia zalet minivana z samochodami uterenowionymi. Wyszło… tak sobie.

WIELKA REWOLUCJA RENAULT

Zobacz wideo news

Wraz z premierą nowego, 2024 Renault Scenica E-Tech, wszelkie udziwnienia odłożono na bok. Auto stało się pełnoprawnym kompaktowym crossoverem, zaopatrzonym w elektryczny układ napędowy. Stanowi to największą zmianę w 27-letniej historii tego modelu.

2024 Renault Scenic E-Tech: na platformie CMF-EV

Podobnie, jak aktualnego Megane'a, 2024 Renault Scenica oparto na platformie CMF-EV. Pod względem stylistycznym nowy francuski crossover czerpie zarówno z tego ostatniego, jak i z koncepcyjnego Scenica Vision, pokazanego pod koniec 2022 roku.

O ile wszystkie dotychczasowe generacje Scenica były minivanami z jednobryłowym nadwoziem, o tyle najnowszy model ma już wyraźnie wyodrębnioną maskę. Co by o nim nie mówić, 2024 Renault Scenic E-Tech prezentuje się nowocześnie, świeżo i niezwykle atrakcyjnie.

2024 Renault Scenic E-Tech
Nowy, 2024 Renault Scenic E-Tech mierzy 4,47 m długości. Jego nadwozie stworzył były projektant... Peugeota.

Auto od zderzaka do zderzaka mierzy 4,47 m. Ma 1,86 m szerokości oraz 1,57 m wysokości. 2,78-metrowy rozstaw osi jest o 10 cm dłuższy niż w przypadku elektrycznego Megane'a E-Tech. Oznacza to przede wszystkim dodatkową przestrzeń dla pasażerów drugiego rzędu oraz ich bagaży.

Dzięki akumulatorowi trakcyjnemu, zamontowanemu w przestrzeni pomiędzy osiami, 2024 Renault Scenic E-Tech ma zupełnie płaską podłogę. Poza tym Francuzi chwalą się wyjątkowo dużą ilością miejsca dla pasażerów. Bagażnik mieści od 545 do 1670 l, czyli tyle, co oferują przeciętne kompaktowe crossovery.

Bardzo nowoczesny kokpit

Kokpit 2024 Renault Scenica E-Tech jest znany choćby z elektrycznego Megane'a. Nie można tego uznać jednak za wadę. Wyróżnia się on wysoką jakością oraz nowoczesnymi multimediami.

Zastosowany tutaj OpenR Link oparto na systemie operacyjnym Android Automotive 12, co daje wiele korzyści. Nie dość że można go sterować nie tylko dotykiem, ale i naturalnymi komendami głosowymi, to jeszcze zapewnia m.in. dostęp do ponad 50 aplikacji, oferowanych w usłudze Google Play.

Istotną innowację dla kierowcy stanowi zoptymalizowana nawigacja. Uwzględnia ona nie tylko punkty ładowania wzdłuż trasy, ale przy planowaniu celu podróży bierze pod uwagę wiele zmiennych. Są to m.in. dane pogodowe, jak temperatura i kierunek wiatru. Poza tym przed dojazdem do punktu ładowania bateria jest dodatkowo kondycjonowana, co ma zoptymalizować sam proces jej „nabijania”.

Kolejna ciekawostka to rekomendacje wykorzystujące sztuczną inteligencję. Centralny ekran o przekątnej 12,3 cala potrafi wyświetlać np. sugestie dotyczące komfortu cieplnego. Może on więc zaproponować np. uruchomienie klimatyzacji, gdy jest zbyt gorąco, czy też zamknięcie okien, jeśli jest włączony wewnętrzny obieg powietrza. We mgle zasugeruje włączenie odpowiednich świateł (TUTAJ poznasz wskazówki, jak bezpiecznie jeździć we mgle).

Pasażerowie 2024 Renault Scenic E-Tech mogą też skorzystać z dachu panoramicznego Solarbay. Segmentowo zmienia się on z przezroczystego na nieprzezroczysty. To zasługa specjalnej technologii, wykorzystującej ciekły kryształ i opracowanej we współpracy z Saint-Gobain. Dach przyciemnia się na skutek przemieszczenia cząsteczek, wywołanego polem elektrycznym.

Renault twierdzi, że nieprzezroczysty szklany dach Solarbay zmniejsza temperaturę w kabinie i poprawia ogólny komfort. Przydatną funkcją jest automatyczne przełączanie w tryb nieprzezroczysty podczas wyłączania i opuszczania pojazdu. Po ponownym uruchomieniu dach automatycznie powraca do ostatniego ustawienia. Dzięki jego zastosowaniu 2024 Renault Scenic E-Tech podobno oferuje również więcej miejsca nad głowami pasażerów.

2024 Renault Scenic E-Tech: zostało coś z minivana

Co ciekawe, duch protoplastów Renault Scenica nadal plącze się w kabinie pasażerskiej. Świadczą o tym liczne schowki o łącznej pojemności 38,7 l, co według Francuzów jest najlepszym wynikiem wśród podobnych modeli.

I tak, obok podręcznego schowka o pojemności 4 l, w drzwiach znajdują się kieszenie, mające aż 13,6 l pojemności. Duża, otwarta wnęka w przedniej części konsoli środkowej liczy z kolei 6,6 l.

Dodatkowe schowki umieszczono w tylnej części przedniego podłokietnika (3,4 l), w którym znalazły się dwa wejścia USB-C, czy specjalne wsporniki na smartfona lub tablet. To rozwiązanie, znane choćby ze Skody Superb, umożliwia pasażerom wygodne oglądanie filmów.

Kieszenie w siedzeniach mają 2,4 l, a dodatkowa przestrzeń w tylnym podłokietniku – 3,6 l.

Dwa układy napędowe do wyboru

Nowe, 2024 Renault Scenic E-Tech, podobnie jak debiutujący niebawem Peugeot 3008 trzeciej generacji (TUTAJ dowiesz się o nim więcej), będzie wprawiane w ruch wyłącznie przez silnik elektryczny.

Podstawowy wariant rozwija 170 KM (280 Nm maksymalnego momentu obrotowego), a życiodajne elektrony czerpie z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60 kWh. Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,3 s i osiąga prędkość maksymalną 150 km/h. Zasięg? 420 km. Maksymalna moc ładowania – dość skromne 130 kW.

Bardziej wymagający użytkownicy 2024 Renault Scenica E-Tech będą mogli sięgnąć po wariant o mocy 220 KM (300 Nm), połączony z baterią litowo-jonową o pojemności 87 kWh. Zapewnia on zasięg do 620 km (zgodnie z cyklem WLTP) i ładowanie z mocą do 150 kW.

Osiągi? Od 0 do 100 km/h w 8,4 s i prędkość maksymalna 170 km/h. Moment obrotowy z silnika w 2024 Renault Scenic E-Tech trafia wyłącznie do przednich kół. O napędzie 4x4, jakim wyróżnia się choćby technicznie spokrewniony Nissan Ariya, Francuzi na razie nie wspominają ani słowa.

2024 Renault Scenic E-Tech: ma jeździć jak zwykły kompakt

Według przedstawicieli francuskiej marki, właściwości jezdne 2024 Renault Scenica E-Tech odpowiadają kompaktowym hatchbackom. Nie musi to być w żaden sposób informacja na wyrost, ponieważ auto ma akumulator zabudowany w podłodze (czyli niski środek ciężkości), a także szerszy rozstaw osi i kół niż w przypadku elektrycznego Megane'a.

2024 Renault Scenic E-Tech wyróżnia się ponadto dostępnością rozbudowanego hamowania rekuperacyjnego (4 poziomy). Jest ono w szczególności przydatne w mieście, a maksymalna rekuperacja pozwala na jazdę tym samochodem z wykorzystaniem wyłącznie jednego pedału.

Renault obiecuje ponadto, że w nadwoziu i wnętrzu auta wykorzystano liczne materiały z recyklingu. Akumulator o modułowej konstrukcji ma być łatwy w naprawie i w razie potrzeby poddany przetworzeniu w ponad 20 centrach serwisowych.

Gdy jego wydajność spadnie poniżej akceptowalnego poziomu do napędzania samochodu, może zostać wykorzystany jako magazyn energii elektrycznej. W rezultacie znajdzie zastosowanie w biurach czy budynkach mieszkalnych.

2024 Renault Scenic E-Tech: cena?

Na razie nie znamy cen nowego, 2024 Renault Scenica E-Tech. Zostaną one ujawnione bliżej rynkowego debiutu. Dla porównania, do bliźniaczego konstrukcyjnie Megane'a E-Tech Renault przyczepia metką z kwotą 184 000 zł (40 kWh, 130 KM).

Droższy wariant z akumulatorem o pojemności 60 kWh i 220-konnym silnikiem wyceniono z kolei na 206 900 zł. 2024 Renault Scenic E-Tech zapewne będzie startować z nieco wyższego pułapu.

W tym miejscu można przytoczyć słowa szefa francuskiej marki na temat elektromobilności. „Budowa samochodu elektrycznego kosztuje więcej niż tradycyjnego auta pod względem inwestycji, technologii pokładowej i komponentów. To, jak zawsze powtarzałem, rewolucja dla bogatych” – twierdzi Luca de Meo (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)
2024 Renault Scenic E-Tech (3)