Nowe, 2024 Volkswageny ID.4 i ID.5: więcej i lepiej, ale z zaskakującą ceną
Niemcy w końcu posłuchali głosu klientów i odświeżyli swoje elektryczne crossovery klasy średniej. Teraz można spodziewać się większej mocy, lepszej wydajności, a przede wszystkim przeprojektowanego systemu multimedialnego. Ich cena też pozytywnie zaskakuje! Oto 2024 Volkswageny ID.4 i ID.5.
Od początku premiery rodziny ID., elektryczne modele Volkswagena były często krytykowane przez użytkowników. Najbardziej do tej pory obrywało się przede wszystkim powolnemu, zawieszającemu się systemu informacyjno-rozrywkowemu (TUTAJ poznasz Volkswagena ID.3 po liftingu).
Ale teraz Niemcy twierdzą, że posłuchali głosów krytyki i poprawiali niedociągnięcia. W rezultacie 2024 Volkswageny ID.4 i ID.5 tylko zyskały – przynajmniej według producenta.
2024 Volkswageny ID.4 i ID.5: ulepszenia w kabinie
Najważniejszą zmianę w kabinach 2024 Volkswagenów ID.4 i ID.5 stanowi nowy system informacyjno-rozrywkowy. Wprowadzono większy ekran, który teraz zamiast przekątnej 10 lub 12”, standardowo mierzy 12,9”. Otrzymał on najnowszą wersję oprogramowania, m.in. z zupełnie przeprojektowaną strukturą menu.
Znajdujące się pod nim dotykowe suwaki klimatyzacji i regulacji głośności w końcu zyskały podświetlenie! Niemcy chwalą się również nową wielofunkcyjną kierownicą z poprawioną logiką obsługi, a także zmienionym selektorem trybów jazdy. Teraz ma on kształt przełącznika przy kierownicy – zupełnie jak w nowym Volkswagenie ID.7.
Co ponadto? Kierowcy obu 2024 Volkswagenów ID.4 i ID.5 mogą skorzystać teraz z ulepszonego ekranu head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz z precyzyjniej działającego asystenta głosowego. Reaguje on na naturalne komendy oraz oferuje nowe funkcje.
Są to m.in. informacje o pogodzie w chmurze czy o wydarzeniach sportowych. Nowością jest również system dźwiękowy Harman Kardon z 10 głośnikami (w tym centralny i subwoofer) i o mocy 480 W.
Więcej mocy, ale nie tylko
Odnowione 2024 Volkswageny ID.4 i ID.5 to również bardziej istotne zmiany z punktu widzenia mocy i zasięgu. Modele z baterią trakcyjną nowej generacji o pojemności netto 77 kWh otrzymały zupełnie nowy silnik elektryczny przy tylnej osi.
Wariant Pro obu aut może się teraz pochwalić 286 KM, co oznacza wzrost o 60 kW (82 KM) względem modelu sprzed zmian. Jeszcze bardziej imponuje jednak moment obrotowy, który zwiększył się o, bagatela, 235 Nm (o 75%)! Oznacza to, że urósł z 310 do 545 Nm!
Co istotne, wraz z lepszymi osiągami w parze idą również większy zasięg i szybsze ładowanie. 2024 Volkswageny ID.4 i ID.5 w wariancie Pro mogą teraz pokonać, odpowiednio, 550 i 556 km bez ładowania (według cyklu WLTP). Czyli o 17 i 11 km więcej niż modele sprzed modernizacji.
2024 Volkswageny ID.4 i ID.5 z napędem na tylną oś ładują się z mocą 135 kW, a więc taką samą jak do tej pory. Za to w przypadku modeli z układem 4x4 (Pro 4Motion) wzrosła ona ze 135 do 175 kW. Przekłada się to na przyrost 178 km podczas zaledwie 10-minutowego nabijania baterii (TUTAJ przeczytasz o szybkości ładowania).
Moc czteronapędowej odmiany Pro 4Motion zwiększyła się z kolei o 21 KM. Teraz wynosi ona 286 KM. Układ napędowy podstawowego modelu ID.4 pozostaje zaś bez zmian. Nadal wytwarza on 170 KM, ale jego akumulator trakcyjny przyjmuje prąd z mocą 115 zamiast 110 kW.
2024 Volkswageny ID.4 i ID.5 GTX: 0-100 km/h w 5,4 s
W przypadku usportowionych odmiana 2024 Volkswagenów ID.4 i ID.5, określanych jako GTX, również mamy do czynienia ze zwiększeniem mocy. Teraz wytwarzają one 340 KM (o 41 KM więcej niż poprzednio) i przy rozpędzaniu od 0 do 100 km/h łamią barierę 6 s.
Pierwsze 100 km/h uzyskują dokładnie w 5,4 s. Poza tym zwiększyła się ich prędkość maksymalna – ze 160 do 180 km/h. Oczywiście, nadal jest ona ograniczona elektronicznie (TUTAJ przeczytasz o chybionej obsłudze aut Volkswagena i Volvo).
Co jeszcze poprawiono w 2024 Volkswagenach ID.4 i ID.4? Udoskonalono sterowanie opcjonalnymi adaptacyjnymi amortyzatorami (DCC). Przeprojektowano również tzw. menedżera dynamiki, aby pogłębić różnicę w zachowaniu aut pomiędzy trybami Comfort i Dynamic.
Czym jest menedżer dynamiki? Skupia on w sobie działanie adaptacyjnych amortyzatorów i elektronicznej szpery. Podczas aktywnej jazdy w zakrętach ma on przyhamowywać odpowiednie koła oraz zmieniać siłę tłumienia wybranych amortyzatorów, poprawiając w ten sposób prowadzenie.
2024 Volkswageny ID.4 i ID.5 skorzystają z funkcji wstępnego kondycjonowanie akumulatora przed ładowaniem prądem stałym. W rezultacie w chłodniejsze dni, od razu po podłączeniu auta do słupka, przyjmuje ono prąd z maksymalną możliwą mocą.
2024 Volkswageny ID.4 i ID.5: cena?
Ceny obecnych wcieleń Volkswagenów ID.4 i ID.5 rozpoczynają się z pułapu, odpowiednio, 228 090 zł oraz 236 390 zł. A odnowionych?
Choć tanio nie jest, Niemcy obiecują, że do 2024 Volkswagenów ID.4 i ID.5 będą przyczepiać metkę z tą samą kwotą, co do tej pory. I bardzo dobrze!