26 listopada 2024

Nowe Audi Q5 Sportback: gdy mniej znaczy więcej

Nowe Audi Q5 SQ5 Sportback
Zdjęcie: Audi

Gama modelowa Audi nie wyglądała ostatnimi czasy wybitnie porywająco, tak samo zresztą jak i globalne wyniki sprzedaży. Teraz natomiast marka z Ingolstadt wprowadza na rynek kilka nowości, aby odwrócić ten trend. Oto nowe Audi Q5 Sportback – czyli mniej funkcjonalny, ale za to droższy kuzyn pokazanego niedawno Q5 3. generacji.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Zapłacić więcej, dostać mniej – średni interes? W teorii średni, w praktyce SUV-y stylizowane na coupe już od lat sprzedają się zaskakująco dobrze. Ale uściślijmy: głównie chodzi o Europę, czego zresztą Audi specjalnie nie ukrywa. Praktyczni i mocniej stąpający po ziemi Amerykanie stawiają na „zwykłe” SUV-y, więc akurat u nich lepiej sprzedać powinno się bazowe Q5. No, a że jesteśmy w modnej Europie, to bliżej przyjrzymy się Sportbackowi.

Na początek bardzo dobra wiadomość: pamiętacie słynne „fejkowe” wydechy, z których Audi swego czasu zrobiło niemal swój znak rozpoznawczy? Tak, niestety my też je pamiętamy. Śmiechu i drwin było co niemiara – chyba na tyle dużo, że tematem w końcu postanowili zainteresować się ludzie z Ingolstadt. W efekcie nowe A5/S5 nie ma już komicznych sztucznych końcówek, tak samo będzie i w nowym Q5. Audi wraca do prawdziwych rur i bardzo nas to cieszy.

Nowe Audi Q5 Sportback: jaki bagażnik?

Jeśli chodzi o wymiary, to w przypadku Q5 ze „sportowym tyłem” długość, szerokość i rozstaw osi są identyczne jak w przypadku bazowego modelu. Sportback okazuje się za to nieco niższy, ma też minimalnie mniejszy bagażnik – 515 zamiast 520 l (SQ5 Sportback – 470 l).  

Po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1415 l w Q5 Sportback i do 1388 litrów w SQ5 Sportback. Auto może holować przyczepy o dmc do 2400 kg.

Tylna część nadwozia Q5 Sportback została wizualnie wydłużona – chodziło o to, by uzyskać opadającą linię dachu zaczynającą się od słupka B. Relingi dachowe? Są, ale w opcji.

Auto dostępne będzie z pakietami Advanced oraz S line, jeszcze nieco odmienny charakter („usportowiony”) dostanie SQ5. Wersja Advanced ma się wyróżniać dzięki dynamicznym elementom stylistycznym z eleganckimi akcentami. Wspaniale.

Nowe Audi Q5 Sportback: jakie wnętrze?

Kokpit nowego Audi Q5 Sportback nie zaskakuje w zasadzie wcale, bo jest identyczny jak w zwykłym Q5. Mamy tu więc m.in. 11,9-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 14,5-calowy ekran systemu multimedialnego oraz opcjonalny 10,9-calowy wyświetlacz dla pasażera. Audi zastosowało w Q5 tzw. zrównoważone materiały wykończeniowe, które zostały częściowo wykonane z recyklingowanego poliestru. No i dobrze, marka idzie z duchem czasu.

Nowe Audi Q5 Sportback – podobnie jak zwykłe Q5 oraz nowe A5 – oparte zostało na platformie Premium Platform Combustion (PPC). Nowy system MHEV plus z instalacją 48V umożliwia w ograniczonym zakresie m.in. manewrowanie i parkowanie wyłącznie na prądzie. Układ zapewnia dodatkowy moment obrotowy do 230 Nm i moc do 18 kW (24 KM). System 48-woltowy pozwala także na zastosowanie elektrycznie napędzanego kompresora klimatyzacji.

Nowe Audi Q5 Sportback: jakie silniki? Jaka cena?

W Europie Audi Q5 Sportback zadebiutuje z trzema silnikami. Wszystkie dostępne wersje „na dzień dobry” dostają 7-biegową skrzynię S tronic oraz układ MHEV plus. No i to duży… plus. Podstawę stanowi silnik 2.0 TFSI o mocy 150 kW (204 KM) i z maksymalnym momentem obrotowym 340 Nm. Ta wersja dostępna jest napędem na przód, opcjonalnie można wybrać 4x4 (Quattro). Drugi silnik benzynowy to 3.0 V6 TFSI o mocy 376 KM – jednostka zarezerwowana dla SQ5. No i z Quattro w serii. Gamę domyka diesel 2.0 TDI/204 KM, też standardowo dostępny z napędem na obie osie. 

Cena? W Niemczech nowe Audi Q5 Sportback rusza od 54 800 euro (2.0 TFSI 4x2), co oznacza dopłatę względem zwykłego Q5 na poziomie 2500 euro. Cóż, taka cena wyróżniania się.

Nowe Audi Q5 Sportback
Audi Q5 Sportback
Nowe Audi Q5 Sportback
Nowe Audi Q5 SQ5 Sportback
Nowe Audi Q5 Sportback
Audi SQ5 Sportback