20 sierpnia 2024

Nowe Audi RS 3 nadal imponuje osiągami, ale na drodze potrafi jeszcze więcej

2025 Audi RS 3 - koło

Nowe Audi RS 3 zachowało dotychczasową moc, ale dzięki licznym ulepszeniom jest jeszcze skuteczniejsze na drodze. Obecna generacja tego modelu ma być ostatnią, wykorzystującą 5-cylindrową jednostkę napędową.

Audi RS 3 to łabędzi śpiew współczesnej motoryzacji. Między jego przednimi kołami, podobnie jak w modelu RS Q3, pracuje bowiem ostatni powszechnie stosowany silnik 5-cylindrowy. To tradycja, sięgająca 48 lat wstecz, kiedy to taka jednostka napędowa debiutowała w modelu 100 (2.1 R5).

Obecna generacja Audi RS 3, dostępna w wariantach Sportback i Limousine, jest na rynku od 2021 roku. Teraz, jako ostatni model z gamy – po A3 i S3 – również ona przeszła modernizację. Zmiany sprawiają, że to niemieckie auto prowadzi się jeszcze lepiej niż do tej pory.

W efekcie odświeżone Audi RS 3 może się pochwalić nowym rekordem okrążenia toru Nurburgring dla modeli kompaktowych. Obecnie wynosi on 7:33,123 min i jest lepszy od uzyskanego wcześniej przez to samo auto o ponad 7 s (7:40,748 min).

2025 Audi RS 3: więcej sportu

Z zewnątrz 2025 Audi RS 3 poznamy po ostrzejszym wyglądzie niż do tej pory. Pracują na to przede wszystkim bardziej wyrazista osłona chłodnicy Singleframe i zmieniony przedni zderzak. Jego dolną cześć na całej szerokości wypełnia teraz splitter, „przypominający ten z Audi Sport quattro S1 Pikes Peak z 1987 roku” – informuje niemiecka marka.

Z przodu przeprojektowano również światła do jazdy dziennej, które zyskały wzór szachownicy, składającej się z 24 elementów. Opcjonalnie, w połączeniu z oświetleniem matrycowym, można wybrać trzy dodatkowe sygnatury świetlne. Dokonuje się tego za pomocą ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego.

Również z tyłu zastosowano nową grafikę świateł. Ponadto w dyfuzor wbudowano pionową lampę, o której funkcji Audi nie wspomina. Można stawiać jednak dolary przeciw orzeszkom, że służy ona za oświetlenie przeciwmgielne.

Do gamy kolorystycznej 2025 Audi RS 3 dołączyły nowe lakiery metaliczne. Są to Ascari Blue (niebieski), Progressive Red (czerwony) oraz Daytona Grey (szary) w matowym wykończeniu.

Standardowo 2025 Audi RS 3 porusza się na matowoczarnych, 5-ramiennych obręczach aluminiowych o średnicy 19 cali. Opcjonalnie dostępne są koła o 10 ramionach, znane z modelu RS 3 Performance, a także sportowe opony Pirelli P Zero Trofeo R.

AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.

Na kierownicy pojawiły się dotykowe pola

Wewnątrz inżynierowie z Ingolstadt zastosowali nowe fotele kubełkowe, obite skórą Nappa. Podobnie jak w standardowych odmianach A3, przeprojektowano kratki nawiewów czy wprowadzono mniejszy selektor 7-biegowej skrzynia automatycznej (TUTAJ poznasz nowe Audi A6 e-tron).

Ponadto w 2025 Audi RS 3 standardowe oświetlenie nastrojowe i konturowe obejmuje więcej elementów niż wcześniej. Oświetla ono również schowek przed wybierakiem automatu, konsolę środkową z uchwytami na kubki i drzwi.

„Uroczą cechą jest tak zwane oświetlenie planarne, w którym źródło światła w panelu drzwi podświetla setki laserowo wycinanych rombów o różnych rozmiarach. Dynamicznie zapalają się one podczas blokowania i odblokowywania auta. Podkreśla to sportowy, sugestywny design tego modelu” – czytamy w informacji prasowej.

Mimo że powyższe modyfikacje cieszą, jedna jest niepokojąca. Mianowicie 2025 Audi RS 3 otrzymało kierownicę z… dotykowymi polami w miejsce klasycznych przycisków. Do tej pory w żadnym modelu nie działało to dobrze i zapewne to niemieckie auto również nie będzie wolne od wad tego rozwiązania.

2025 Audi RS 3: jeszcze skuteczniejsze

5-cylindrowy silnik 2025 Audi RS 3 nadal wyciska z siebie 400 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 s i prędkość maksymalną sięgającą 290 km/h – oczywiście po wykupieniu odpowiedniego pakietu.

Niemcy podkreślają, że w wyniku modernizacji zoptymalizowali sterowanie klapami wydechu w zakresie 2200-3500 obr./min. W efekcie odnowione RS 3 ma wyróżniać się pełniejszym dźwiękiem.

Audi twierdzi, że udoskonaliło również sterowanie podwoziem i układem przeniesienia napędu. Najważniejsze komponenty pozostały bez zmian, ale ich współdziałanie jest teraz bardziej spójne. To zasługa rozbudowanego algorytmu, który sprawia, że podzespoły 2025 Audi RS 3 „reagują jeszcze ostrzej na poszczególne sytuacje na drodze”.

Chodzi o współdziałanie ze sobą układu przeniesienia napędu na tylne koła z dwoma sprzęgłami (RS 3 korzysta z napędu 4x4), elektronicznej kontroli stabilności, selektywnej kontroli momentu obrotowego i adaptacyjnych amortyzatorów. W rezultacie „RS 3 radzi sobie teraz jeszcze lepiej w zakrętach, unika podsterowności i chętniej wchodzi w zakręty dzięki precyzyjnemu dostrojeniu” – czytamy w informacji prasowej.

I jeszcze jedno. 2025 Audi RS 3 ma łatwiej niż do tej pory „wchodzić” w nadsterowność. Znów pomógł ulepszony algorytm, dzięki któremu, aby ją zainicjować wystarczy ostrzejszy skręt kierownicą. Oczywiście, przy odpowiednio mocno wciśniętym pedale gazu.

Jak cena?

Ceny dotychczasowego Audi RS 3 Sportback startowały z pułapu 292 400 zł. Wariant Limousine kosztował z kolei od 301 600 zł. Ile zapłacimy za 2025 Audi RS 3? Tego na razie nie podano. Ale ceny nie powinny się drastycznie zmienić.

P.S. Do tej pory, od momentu premiery RS 3 w 2011 roku, na ten model skusiło się ponad 80 000 klientów.

2025 Audi RS 3
2025 Audi RS 3
2025 Audi RS 3
2025 Audi RS 3
2025 Audi RS 3
2025 Audi RS 3
2025 Audi RS 3
przód
2025 Audi RS 3 - przód
tył
2025 Audi RS 3 - przód
2025 Audi RS 3 - przód
2025 Audi RS 3 - przód
2025 Audi RS 3 - bok
2025 Audi RS 3 - tył
2025 Audi RS 3 - tył
2025 Audi RS 3 - tył
2025 Audi RS 3 - koło
2025 Audi RS 3 - lusterko
2025 Audi RS 3 - koło
2025 Audi RS 3 - lampa
2025 Audi RS 3 - apis
2025 Audi RS 3 - kokpit
2025 Audi RS 3 - kokpit
2025 Audi RS 3 - konsola
2025 Audi RS 3 - drzwi
2025 Audi RS 3 - fotele
2025 Audi RS 3 - fotele
2025 Audi RS 3 - fotele
2025 Audi RS 3 - fotele
2025 Audi RS 3 - kanapa
2025 Audi RS 3 - przód
2025 Audi RS 3 - przód
2025 Audi RS 3 - przód
2025 Audi RS 3 - tył
2025 Audi RS 3 - koło
2025 Audi RS 3 - lampa
2025 Audi RS 3 - koło
2025 Audi RS 3 - lusterko
2025 Audi RS 3 - napis
2025 Audi RS 3 - kokpit
2025 Audi RS 3 - kokpit
2025 Audi RS 3 - kokpit
2025 Audi RS 3 - fotele
2025 Audi RS 3 - kanapa
2025 Audi RS 3 - silnik