Nowe Cupry Leon i Formentor – oto, co zmieniło się w hiszpańskich bestsellerach
Odświeżony wygląd, unowocześnione multimedia oraz lepsze materiały w kabinie – to tylko niektóre ze zmian w nowych Cuprach Leon i Formentor. Jest ich znacznie więcej, w tym zupełnie nowy system napędu na obie osie, mający zapewniać mnóstwo frajdy z jazdy.
Oznaczenie Cupra przez lata pojawiało się na najbardziej sportowych odmianach modeli Seata. Aż przyszedł rok 2018, kiedy to wzorem choćby Abartha, Hiszpanie zdecydowali się na stworzenie zupełnie nowej marki samochodów. Tak powstała Cupra, której pierwszym modelem była Ateca.
Ale pierwsze auto, stworzone na wyłączność tego wytwórcy, powstało w 2020 roku. Był to Formentor, który właśnie doczekał się obszernej modernizacji. Wraz z nim pokazano również odświeżonego Leona – zarówno w wariancie hatchback, jak i kombi, zwanym Sportstourer.
Co się zmieniło w obu samochodach?
Nowe Cupry Leon i Formentor: „rekini” przód
Nowe Cupry Leon i Formentor najbardziej zmieniły się w przedniej części swoich nadwozi. Kierunek stylistyczny wyznacza tutaj Tavascan, który debiutował w zeszłym roku. Oba zyskały teraz podobne do niego rysy.
Cechą charakterystyczną nowych Cupr Leon i Formentor są wydłużone maski i zmienione lampy z wpisanymi w nie trójkątnymi elementami świetlnymi (opcjonalnie: z oświetleniem matrycowym). W rezultacie, przody obu modeli przywodzą teraz na myśl nos rekina.
Wraz z modernizacją logo Cupry przeniesiono w nich na maski, zrezygnowano z klasycznej osłony chłodnicy, która ustąpiła miejsce ogromnym wlotom powietrza w zderzaku. Szczególnie w Cuprze Leon prezentuje się on bardzo „agresywnie”.
Trójkątne elementy wpisano również w tylne lampy obu modeli. Ponadto listwa świetlna, łącząca je ze sobą, obejmuje teraz podświetlane logo tej hiszpańskiej marki. Formentor w tylnym zderzaku ma dyfuzor, natomiast w Leonie tylny zderzak jest dwukolorowy, co zdaniem przedstawicieli Cupry „wzmacnia jego sportowy charakter i obniża wizualnie”.
Nowe Cupry zyskały również całą gamę felg aluminiowych o nowych wzorach i średnicy 18-19 cali. Formentor oferuje 8 wariantów kół i tyle samo lakierów nadwozia do wyboru. Z kolei Leon – 9. Klienci mogą zażyczyć sobie matowe kolory, jak Century Bronze Matt (Formentor i Leon), Enscalendus Grey Matt (tylko Formentor) oraz dostępny obecnie Magnetic Tech Matt (Formentor i Leon).
Lepsze materiały i multimedia
W kabinach obu aut wprowadzono nowe, lepszej jakości materiały, w tym z recyklingu. Przykładowo, fotele kubełkowe mogą być teraz wykończone mikrofibrą, w 73% pochodzącą z odzysku.
Przeprojektowano konsolę środkową, a we wnętrzach nowych Cupr Leon i Formentor zastosowano liczne miedziane akcenty. Ale najistotniejsze zmiany z punktu widzenia prowadzącego to nowe kierownica i system informacyjno-rozrywkowy.
Ten ostatni dawał szczególnie wiele powodów do narzekań dotychczasowym właścicielom obu tych aut. Przeładowany funkcjami, ze zbyt małymi ikonami, a także zacinający się w czasie pracy – mocno odstawał od najlepszych rozwiązań na rynku (TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 roku wg OTOMOTO).
Odświeżony system multimedialny zyskał ekran o przekątnej 12,9”, nowy interfejs, a także znacznie nowocześniejszy wygląd. Hiszpanie podkreślają, że główną ideą, jaka przyświecała jego opracowaniu, było uproszczenie obsługi. Co istotne, pasek pod centralnym ekranem, służący do ustawiania temperatury w kabinie i głośności sprzętu audio, w końcu jest podświetlany!
W przypadku nowej Cupry Leon VZ zastosowano fotele Cupra Performance. Jak donosi hiszpańska marka wykonano je „z połączenia zaawansowanej technologicznie tkaniny zawierającej recyklingowaną mikrofibrę i materiały haptyczne”.
Nowe Cupry Leon i Formentor: z nowym systemem 4x4
Wszystkie silniki nowych Cupr Leon i Formentor zaopatrzono w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Bilet wstępu do świata obu aut stanowi 1.5 TSI w wariancie 150-konnym, połączone z 6-biegową przekładnią manualną.
Powyżej w ofercie obu tych modeli (w przypadku Leona – wyłącznie w wersji Sportstourer) występuje 204-konna jednostka 2.0 TSI, współpracująca z 7-biegowym DSG i przekazująca moment obrotowy do kół obu osi. Służy do tego sprzęgło Haldex (TUTAJ przeczytasz o nim więcej), które na tle innych dołączanych systemów wyróżnia się obecnością dodatkowej pompy.
Nowa Cupra Leon VZ hatchback po stronie 2-litrowej oferuje jednostkę o mocy 300 KM (napęd na przednią oś, skrzynia DSG). Pojawi się też wariant tego silnika o mocy 333 KM (tylko w Sportstourerze), stanowiący odpowiednik tego, co można znaleźć choćby w nowym Audi S3. Cechuje się on m.in. nowym trybem Cupra (m.in. sportowo skalibrowane pedał gazu i przekładnia) i przekazuje moment obrotowy do kół obu osi.
W przeciwieństwie do standardowych rozwiązań, z tyłu znalazł się mechanizm różnicowy z dwoma sprzęgłami, zdolny przekazywać do 100% niutonometrów (dostępnych dla tylnej osi) na dane koło. Jego zastosowanie umożliwiło choćby wprowadzenie trybu Drift. Leon i Formentor VZ mogą być zaopatrzone w opcjonalne hamulce Akebono (375 mm x 36 mm) z 6-tłoczkowymi zaciskami.
Nowa Cupra Formentor VZ jest oferowana w 265-konnej wersji przednionapędowej lub w 333-konnej 4x4. Ta ostatnia również zapewnia zupełnie nowy układ przeniesienia napędu przy tylnej osi.
Hybrydy nowej generacji
Ofertę jednostek napędowych nowych Cupr Leon i Formentor uzupełniają 150-konny silnik w nowym wariancie eTSI, a więc z układem miękkiej hybrydy. Ponadto dostępny jest 2-litrowy turbodiesel (150 KM), łączony z 7-biegową przekładnią DSG.
Nie zapomniano również o klientach poszukujących hybryd plug-in, a więc z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Zarówno w nowym Leonie, jak i Formentorze mogą oni wybierać pomiędzy wersjami 204- i 272-konną.
Sercem obu jest jednostka 1.5 eTSI, która do kompletu ma silnik elektryczny, przekładnię DSG oraz nowy akumulator trakcyjny. W miejsce poprzedniego o pojemności 10,6 kWh, zastosowano pakiet o pojemności 19,7 kWh (netto).
W efekcie zasięg nowych Cupr Leon i Formentor na prądzie przekracza teraz 100 km. Co istotne, nowa bateria przyjmie prąd z mocą sięgającą 50 kW, a przy użyciu ładowarki pokładowej – 11 kW (uprzednio: 3,6 kW).
Nowe Cupry Leon i Formentor: jaka cena i kiedy w sprzedaży?
Cena Cupry Leona startuje obecnie z pułapu 130 100 zł – tyle trzeba zapłacić za 5-drzwiowego hatchbacka w 150-konnym wariancie 1.5 TSI. Kombi, czyli Sportstourer wymaga 7400 zł. Z kolei Cupra Formentor to obecnie wydatek przynajmniej 139 000 zł.
Ile zapłacimy za nowe Cupry Leon i Formentor? Tego dowiemy się bliżej trzeciego kwartału tego roku, kiedy oba modele trafią do sprzedaży.