Nowe fotoradary – zaczyna się montaż 70 supernowoczesnych urządzeń

Najpóźniej do połowy przyszłego roku na polskich drogach pojawią się fotoradary TraffiStar SR390 – jedne z najskuteczniejszych urządzeń rejestrujących wykroczenia drogowe. Na szczęście dla kierowców będą one wykorzystywane wyłącznie do pomiaru prędkości.
Pod koniec 2024 roku na polskich drogach działało 459 fotoradarów stacjonarnych. Ich liczba wkrótce wzrośnie. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD), a dokładnie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), zakończyło ogłoszony w wakacje ubiegłego roku przetarg na zakup 70 urządzeń. Nowe fotoradary na drogach będą kosztować blisko 17 mln zł.
Nowe fotoradary na drogach – sprawdzony dostawca
W przetargu wzięło udział czterech oferentów, jednak ostatecznie całość dostarczy jedna firma – Lifor. To doświadczony dostawca, który już wcześniej instalował fotoradary dla CANARD. W przeszłości jego urządzenia, Multaradary CD, zastąpiły 98 najstarszych i najbardziej awaryjnych fotopułapek w Polsce.
Nowe fotoradary na drogach – skuteczny TraffiStar SR390
Nowe fotoradary to model TraffiStar SR390, który jest już używany m.in. w Bytomiu i Warszawie. To wyjątkowo zaawansowane urządzenia. Mogą nie tylko rejestrować prędkość, ale także przejazdy na czerwonym świetle. Co więcej, mogą działać na trójnogu oraz być wykorzystywane w radiowozach podczas ruchu. Jednak zgodnie z wymogami CANARD będą używane jedynie stacjonarnie.
Pierwsze doświadczenia z tymi urządzeniami pokazują ich wysoką skuteczność. Co ciekawe, mimo że przed każdym fotoradarem obowiązkowo musi znajdować się znak ostrzegawczy, a same urządzenia powinny być pomalowane na żółto, wielu kierowców nadal nie zauważa nowych systemów kontroli. W Warszawie jedno z nich wykonało ponad 12 tys. zdjęć w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Chwilowo jednak nie działa, ponieważ zostało zniszczone przez wandala.
Gdzie pojawią się nowe fotoradary na drogach?
Zgodnie z warunkami umowy wykonawca ma 71 tygodni na dostawę i montaż sprzętu, co oznacza, że wszystkie urządzenia powinny zostać uruchomione do połowy 2026 roku. W tym czasie zostanie przeprowadzona analiza technicznych możliwości instalacji fotopułapek w wyznaczonych lokalizacjach, a następnie zapewnione zasilanie – co często jest największym wyzwaniem.
Lista lokalizacji, w których zostaną zamontowane nowe fotoradary, jest już znana. Oto miejsca, w których kierowcy powinni szczególnie uważać.
Dolnośląskie
- Gać, DK 94
- Gniewomirowice, DK 94
- Krępice, DK 94
- Łagów, DK 30
- Mazurowice, DK 94
- Mirosławice, DK 35
- Strzelce, DK 35
- Świdnica, DK 35
- Wojcieszyce, DK 3
- Zgorzelec, DK 30
Kujawsko-pomorskie
- Czarnowo, DK 80
- Mokre, DK 55
- Tywola, DK 15
Lubelskie
- Annopol, DK 74
- Liśnik Duży, DK 74
Lubuskie
- Bolemin, DK 22
- Nowogród Bobrzański, DK 27
- Słubice, DK 31
Łódzkie
- Strzelce, DK 60
- Żurawieniec, DK 60
Małopolskie
- Bilsko, DK 75
- Głogoczów, DK 7
- Ładna, DK 94
- Olkusz, DK 94
Mazowieckie
- Błonie, DK 92
- Goślice, DK 60
- Grabina, DK 60
- Mościbrody, DK 63/DK 61
- Rębowo, DK 50
- Sierpc, DK 10
- Słupno, DK 62
- Zegrze, DK 61
Opolskie
- Grobniki, DK 38
- Małujowice, DK 39
- między Rudnikami a Jaworznem, DK 42
- Sieroniowice, DK 88
Podkarpackie
- Cmolas, DK 9
- Głogów Małopolski, DK 9a
- Potok, DK 28
- Woliczka, DK 94
Podlaskie
- Drohiczyn, DK 62
Pomorskie
- Chrząstowo, DK 22
- Jaromierz, DK 22
- Węgorzynko, DK 21
- Zajączkowo Tczewskie, DK 91
Śląskie
- woj. śląskie, Racibórz, DK 45
- woj. śląskie, Tarnowskie Góry, DK 11
Świętokrzyskie
- Osiek, DK 79
- Sandomierz, DK 77/DK 79
Warmińsko-mazurskie
- Bartoszyce, DK 51
- Dobre Miasto, DK 51
- Iława, DK 16
- Minty, DK 57
- Narty, DK 58
- Szczytno, DK 57
- Szczytno, DK 53
Wielkopolskie
- Budzyń, DK 11
- Chodzież, DK 11
- Cytrynowo, DK 15
- Czekuszewo, DK 92
- Golina, DK 15
- Kochłowy, DK 11
- Krotoszyn, DK 15
- Kuklinów, DK 36
- Paprotnia, DK 92
- Rumianek, DK 92
- Skulsk, DK 25
Zachodniopomorskie
- Gwda Mała, DK 20
- Kołbaskowo, DK 13
- Ostrowiec, DK 22