Nowe Porsche Panamera nowe jest głównie z nazwy, ale Niemcy mocno poprawili aktualny model
Choć ta sportowa limuzyna tak naprawdę została poddana głębokiemu liftingowi, Niemcy twierdzą, że to model trzeciej generacji. Oto nowe Porsche Panamera, którego ceny startują z pułapu 499 000 zł.
Porsche Panamera w drugiej generacji pozostaje w produkcji od 2016 roku. Owszem, przez długie 7 lat to auto było systematycznie unowocześniane, jednak nawet teraz tak naprawdę nie doczekało się nowego wcielenia. Niemcy po prostu je mocno zmodernizowali, czyli zrobili to samo, co wcześniej z Cayenne.
Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ firmy motoryzacyjne zamiast w nowe auta spalinowe, inwestują w elektromobilność. W rezultacie coraz częściej wydłuża się cykl życia dotychczasowych modeli, co pozwala mocno zredukować koszty. Rzadko jednak określa się tak powstałe auta mianem nowej generacji.
Nowe, ale jak poprzednie
Nowe Porsche Panamera zachowuje charakterystyczne proporcje poprzednika i dorzuca do tego nieco więcej sportu. Jego nadwozie wyróżnia się przede wszystkim zmienionymi reflektorami, dodatkowym wlotem powietrza w zderzaku, a także przeprojektowaną linią szyb bocznych.
Tylna szyba została teraz zlicowana z konturem nadwozia, natomiast tylne lampy upodobniły się do tych z elektrycznego Taycana. Wymiary pozostały niemal bez zmian. Nowe Porsche Panamera mierzy 505,2 cm długości (w wersji Executive: 520,2 cm), 193,7 cm szerokości oraz 142,3 cm wysokości.
Standardowo nowa Panamera jest wyposażona w reflektory w technologii Matrix LED. Opcjonalnie dostępne są również reflektory HD Matrix LED. Ich główny element stanowią moduły o wysokiej rozdzielczości (po 32 000 pikseli), które wyjątkowo precyzyjnie dobierają wiązkę światła.
Poza tym zapewniają specjalne oświetlenie pasa ruchu w postaci „dywanu świetlnego” o długości sięgającej aż 600 m. Podobne rozwiązanie znalazło się choćby w aktualnym wcieleniu Audi A8.
Dla flagowej Panamery Turbo E-Hybrid Niemcy przygotowali unikalne zderzaki przedni i tylny z malowanymi panelami dyfuzora. Dostępne są również chromowane końcówki rur wydechowych w kolorze ciemnego brązu i opcjonalne koła z centralną nakrętką.
Nowe Porsche Panamera: przeprojektowany kokpit
Wraz z modernizacją Porsche Panamery, całkowicie przeprojektowano jego kokpit. Łączy on w sobie teraz więcej cyfrowych elementów z analogowymi. Przełącznik automatycznej skrzyni biegów, podobnie jak w Cayenne, wylądował z prawej strony kierownicy.
Tak samo jak wcześniej w Cayenne, przed kierownicą zadebiutował nowy cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,6 cala. Pochodzi on z elektrycznego Taycana i zapewnia różne opcje wyświetlania danych.
Przeprojektowano też konsolę środkową, w której umieszczono nowy panel klimatyzacji, na szczęście z fizyczną regulacją temperatury w kabinie. Dla pasażera obok kierowcy przygotowano dodatkowy ekran o przekątnej 10,9 cali.
Wyświetla on nie tylko aktualne parametry jazdy, ale i pozwala na sterowanie systemem informacyjno-rozrywkowym. Poza tym zapewnia pasażerowi możliwość oglądania filmów, i to bez rozpraszania kierowcy.
Na razie z trzema układami napędowymi do wyboru
W momencie premiery nowe Porsche Panamera będzie dostępne z trzema układami napędowymi do wyboru. W wariantach Panamera i Panamera 4 pracuje zmodyfikowana jednostka 2.9 V6 z dwiema turbosprężarkami.
Zmiany objęły ciśnienie doładowania, regulację natężenia wtrysku oraz czasy zapłonu. Silnik generuje teraz 353 KM i 500 Nm, co oznacza przyrost o 23 KM i 50 Nm oraz przekłada się na skrócenie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h do 5,2 s. Prędkość maksymalna wynosi 272 km/h.
Panamera 4 jest wprawiana w ruch przez tę samą jednostkę napędową, ale korzysta z układu 4x4. Dzięki temu do 100 km/h rozpędza się w 4,8 s, ale ze względu na wyższy ciężar uzyskuje o 2 km/h niższą prędkość maksymalną (270 km/h).
Z kolei po stronie hybrydowej docelowo znajdą się cztery rodzaje układu napędowego typu plug-in. Sercem najmocniejszego jest mocno zmodyfikowana 4-litrowa, podwójnie doładowana jednostka V8, która do pary otrzymała zupełnie nowo opracowany silnik elektryczny o mocy 190 KM.
Moc systemowa wynosi 680 KM, natomiast systemowy moment obrotowy to aż 930 Nm. Silnik elektryczny w nowym Porsche Panamera zintegrowano w obudowie przeprojektowanej, 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK.
Rezygnacja z osobnej obudowy silnika elektrycznego pozwoliła zaoszczędzić około 5 kg. Z kolei integracja z obiegiem olejowym przekładni optymalizuje również bilans cieplny silnika elektrycznego i umożliwia zwiększenie jego mocy ciągłej.
Nowe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 3,2 s i osiąga prędkość maksymalną 315 km/h. Obecnie pojemność akumulatora trakcyjnego zwiększono do 25,9 kWh, co zapewnia elektryczny zasięg na poziomie 83-93 km w cyklu miejskim (według WLTP).
I jeszcze jedno – nowa pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW skraca czas ładowania do 2 godzin i 39 minut.
Nowe Porsche Panamera: więcej sportu i komfortu
Standardowo każde nowe Porsche Panamera korzysta z odnowionego zawieszenia pneumatycznego, korzystającego teraz z technologii dwukomorowej. Oddziela ona odbicie i kompresję amortyzatorów, dzięki czemu oferuje szerszą niż dotychczas rozpiętość między ustawieniami komfortowymi a sportowymi.
Według Niemców nowy system zauważalnie lepiej tłumi uderzenia poprzeczne i jednocześnie zapewnia większą stabilność nadwozia podczas dynamicznej jazdy. Dodatkowo szybkość reakcji Panamery można udoskonalić dzięki opcjonalnej tylnej osi skrętnej.
Kolejna innowacja, oferowana za dopłatą wyłącznie w wariancie E-Hybrid, to Porsche Active Ride. Zapewnia ono nowo opracowane amortyzatory w technologii dwuzaworowej. Korzystają one z elektronicznie sterownej pompy hydraulicznej, która w razie potrzeby wytwarza przepływ oleju w amortyzatorze.
Dzięki temu powstają siły między nadwoziem a kołami, utrzymujące je w stałej odległości od jezdni. Nowe amortyzatory połączono z jednokomorowym zawieszeniem pneumatycznym.
Niemcy rozszerzyli też ofertę systemów wsparcia kierowcy. Teraz aktywny asystent prędkości współpracuje z rozpoznawaniem znaków drogowych. Poza tym pojawiło się zdalne parkowanie Remote ParkAssist, obsługiwane za pomocą smartfona.
Jaka cena?
Cena odnowionego Porsche Panamera startuje z pułapu 499 000 zł. Wariant z napędem na cztery koła to wydatek przynajmniej 518 000 zł. Z kolei mocarna Panamera E-Hybrid kosztuje od 932 000 zł.
W niedalekiej przyszłości należy spodziewać się kolejnych wersji Panamery. Nie będzie zaś nowego Sport Turismo, którego produkcja ma zostać zakończona z powodu słabej sprzedaży.