1 sierpnia 2023

Nowe Skody Kamiq i Scala: ze świeżymi spojrzeniami i unowocześnionymi kabinami

2024 Skoda Scala

Po 4 latach produkcji Czesi odświeżyli dwa swoje modele. Oba wyróżniają się bardziej wyrazistym wyglądem, nowocześniejszymi rozwiązaniami oraz bogatszym wyposażeniem. Poznaj nowe Skody Kamiq i Scala.

Czesi mają bardzo pracowity rok, a odnowione Skody Kamiq i Scala to dopiero przedsmak emocji, jakie nas czekają. Emocji, które będą wyznaczać kolejne generacje Kodiaqa i Superba (TUTAJ przeczytasz o nim więcej). Ich premiery zaplanowano na jesień.

Dziś zaś „żyjemy” odświeżonymi Kamiqiem i Scalą, a więc dwiema Skodami, opartymi na platformie MQB-A0. Pierwsza z nich znajduje się na pograniczu segmentów miejskich i kompaktowych crossvorów. Z kolei druga to typowy kompaktowy hatchback.

Nowe Skody Kamiq i Scala: grad zmian

W przypadku obu modeli zmieniło się praktycznie to samo. Tu i tu mamy więc przeprojektowane zderzaki i osłony chłodnicy oraz nowe, standardowe reflektory LED. Opcjonalnie w Kamiqu i Scali debiutują światła matrycowe (TUTAJ przeczytasz o nich więcej).

Kolejne zmiany w odświeżonych Skodach obejmują nowe materiały. Producent z Mlada Boleslav chwali się, że niektóre tworzywa sztuczne i wykończenia pochodzą z recyklingu. Z kolei w kabinie pojawiły się elementy wykonane z włókna konopi i kenafu (rodzaj hibiskusa).

W obu przypadkach gama silników obejmuje trzy jednostki z rodziny TSI, ale z generacji evo2. Podstawowe źródło napędu odnowionych Kamiqa i Scali stanowi 3-cylindrowe 1.0 TSI o mocy 95 KM, współpracujące z 5-stopniową przekładnią ręczną.

Mocniejszy wariant silnika 1.0 TSI wyciska z siebie 115 KM i jest dostępny zarówno ze skrzyniami manualną, jak i automatyczną. Pierwsza oferuje 6 przełożeń do jazdy w przód, z kolei druga to 7-biegowe DSG (TUTAJ dowiesz się, jak obsługiwać automat).

Na szczycie gamy obu modeli znajduje się jedyna 4-cylindrowa jednostka napędowa w ofercie. 1,5-litrowe TSI ma 150 KM i współpracuje wyłącznie z 7-stopniową skrzynią DSG. Ciekawostką w przypadku tego silnika jest zastosowanie układu odłączania połowy cylindrów (ACT) przy pracy z niewielkim obciążeniem.

Nowe Skody Kamiq i Scala: nowe wersje wyposażeniowe

Nowością w przypadku Scali jest pakiet Bad Road, a więc na złe drogi, pozwalający na podniesienie prześwitu tego auta o 15 mm. W wariancie Monte Carlo Scala będzie znajdowała się o 15 mm bliższej asfaltu niż inne modele, a Kamiq – o 10 mm.

Nowe Skody Kamiq i Scala będą oferowane w trzech odmianach wyposażenia. To Selection, Top Selection oraz Monte Carlo. Uzupełnią je cztery warianty wnętrz, a także opcjonalne elementy oraz pakiety. Do tej pory dostępny były cztery warianty oby Skód: Active, Ambition, Style i Monte Carlo.

Co istotne, nawet najtańsze odmiany obu modelu seryjnie otrzymają dwa ekrany. Po stronie kierowcy znajdą się 8-calowe zegary, a pośrodku kokpitu – 8,25-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego.

Modele Monte Carlo, które nawiązują do wyścigowych osiągnięć Skody, będą się charakteryzować czarnymi dodatkami oraz m.in. skórzaną tapicerką z carbonowym dekorem.

Skoda Scala: co się zmieniło w jej wyglądzie?

Największą zmianę w Scali po modernizacji stanowią węższe reflektory diodowe. W opcji znajdą się światła Matrix-LED, zawierające moduły LED, przypominające swoim kształtem kostki lodu.

Tylne lampy również występują w dwóch wariantach. Obok standardowych, można sobie zażyczyć światła Top LED z animowanymi kierunkowskazami oraz nową grafiką w kształcie litery „L”.

Zderzak z tyłu ma nowy kształt, a szklana pokrywa bagażnika rozciąga się na tylne światła. Pojawił się na niej nowy napis Skoda, zgodny z aktualną wizualizacją tej czeskiej marki (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Auto może poruszać się na kołach 16-, 17- lub 18-calowych. Nowość stanowią 17-calowe obręcze Kajam oraz 18-calowe Fornax i Ursa. Odnowiona Skoda Scala może być pomalowana 1 z 9 kolorów nadwozia, z czego 3 są niemetaliczne, w tym stalowoszary, dostępny wyłącznie w tym modelu.

Skoda Kamiq: co się zmieniło w jej wyglądzie?

W przypadku zmodernizowanego Kamiqa, tak jak w Scali, również mamy większą osłonę chłodnicy i o bardziej pionowym niż do tej pory ustawieniu. Odświeżono też przedni zderzak, a także przeprojektowano reflektory, z których górne są teraz węższe niż wcześniej.

Tylne światła także przeprojektowano, przy czym topowy wariant Top LED wyróżnia się nową grafikę w kształcie litery L i animowanymi kierunkowskazami. Kamiq otrzymał też zmodyfikowany tył z nieco zmienionym zderzakiem i nowym napisem Skoda na pokrywie bagażnika.

Również Kamiq porusza się na nowych obręczach 17- lub 18-calowych o tym samym wzorze, co Scala. Poza tym występuje w 9 barwach nadwozia, choć tutaj tylko dwie są niemetaliczne.

Nowe Skody Kamiq i Scala: dwa ekrany w serii

Oba auta od teraz są standardowo zaopatrzone w 8-calowy wirtualny kokpit, który na życzenie lub w ramach wyższej wersji wyposażenia można zastąpić ekranem o przekątnej 10,25”. Większy panel oferuje kilka trybów wyświetlania danych oraz możliwość indywidualnej konfiguracji.

Z kolei obok podstawowego ekranu 8,25-calowego pośrodku kokpitu dostępny jest wyświetlacz o przekątnej 9,2”. Zaopatrzono go w nawigację oraz sterowanie głosowe za pomocą cyfrowego asystenta.

Już podstawowe wyposażenie obu aut zapewnia funkcję DAB, zestaw głośnomówiący Bluetooth, parę wejść USB-C o mocy 15 W czy cztery głośniki. W wersji Top Selection mamy z kolei cztery USB-C, bezprzewodowe ładowanie czy obsługę bezprzewodowego połączenia telefonów komórkowych Starlink.

Miłośnicy muzyki mogą wybrać opcjonalny system dźwiękowy wraz z subwooferem.

Wzbogacona gama systemów wsparcia

W ramach modernizacji poszerzono także ofertę zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę. Oprócz standardowych elementów, takich jak Front Assist, utrzymywanie na pasie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych czy czujniki parkowania, oba modele mogą oferować również adaptacyjny tempomat (ACC) i adaptacyjne prowadzenie.

Kierownica jest wyposażona w technologię Hands-on Detect, która w regularnych odstępach czasu sprawdza, czy kierowca trzyma na niej ręce. Adaptacyjny asystent pasa ruchu rozpoznaje również tymczasowe oznaczenia pasa ruchu, na przykład podczas prac budowlanych, i w razie potrzeby ingeruje w kierowanie.

Oba modele standardowo zaopatrzono w poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, a także poduszki chroniące głowę i boczne airbagi z przodu. Dostępny jest opcjonalny pakiet ochrony pasażerów, obejmujący poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy, tylne boczne poduszki powietrzne oraz proaktywną ochronę pasażera z przodu (TUTAJ przeczytasz o tym, dlaczego airbagi mogą szkodzić).

W ramach modernizacji nowe Skody Kamiq i Scala mogą zostać zaopatrzone w bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika. Ponadto oba modele oferują parasol w drzwiach kierowcy, uchwyt na bilet parkingowy na słupku A, skrobaczkę do lodu ze wskaźnikiem głębokości bieżnika (przy wlewie paliwa), kieszenie na smartfony w oparciach foteli, elementy cargo, gniazdo 12V, zaczepy TopTether oraz inne elementy.

Nowe Skody Kamiq i Scala: cena

Aktualne wcielenie Kamiqa startuje z pułapu 82 900 zł. Z kolei Scala jest dostępna w cenie od 77 850 zł. Polskie cenniki i wyposażenie obu modeli poznamy zapewne wkrótce.

Należy się spodziewać jednak, że ich ceny wzrosną choćby z powodu zastosowania seryjnych świateł LED czy cyfrowego zestawu wskaźników.

2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Scala
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq
2024 Skoda Kamiq