Nowy, 2024 Mercedes-AMG GT Coupe: Porsche 911 przybył groźny rywal
Dobra informacja dla właścicieli poprzednika – nowa generacja, sportowego coupe niemieckiej marki wygląda niemal jak kopia wcześniejszego wcielenia. Najważniejszą zmianą jest fakt, że teraz to auto typu 2+2, a więc pełnoprawny rywal Porsche 911. Oto 2024 Mercedes-AMG GT Coupe.
Mercedes-AMG GT pierwszej generacji, którą pokazano w 2014 roku, był drugim samochodem opracowanym całkowicie przez zbrojne ramię niemieckiej marki, czyli AMG. Auto weszło do produkcji w miejsce niesamowitego SLS-a AMG, ale nie stanowiło jego bezpośredniego następcy.
Od 2015 roku do końca 2021 roku wyprodukowano około 33 400 szt. tego samochodu. Znają go – przynajmniej „z widzenia” – przede wszystkim fani Formuły 1. AMG GT w różnych wariantach praktycznie od początku swojego istnienia jest samochodem bezpieczeństwa królowej sportów motorowych (TUTAJ dowiesz się, jak naprawdę szybkie są bolidy F1).
Poza tym to właśnie do Mercedesa-AMG GT Black Series przez długi czas należał rekordowy czas przejazdu toru Nurburgring (6:43,616 min) wśród aut seryjnych. Ostatecznie jednak pobił go inny model tej niemieckiej marki: Mercedes-AMG One z wynikiem 6:30,705 min (TUTAJ przeczytasz więcej o tym rekordowym przejeździe).
Ale teraz Niemcy pokazali następcę GT. 2024 Mercedes-AMG GT Coupe stał się przede wszystkim wyraźnie dłuższy (mierzy 4728 mm wobec 4546 mm w przypadku poprzednika). Poza tym otrzymał napęd na cztery koła, choć oczywiście z wyraźną preferencją tylnej osi.
2024 Mercedes-AMG GT Coupe: więcej samochodu
Najnowsze dziecko Mercedesa-AMG mierzy dokładnie 4728 x 1354 x 1984 mm (długość x szerokość x wysokość; poprzednio: 4546 x 1288 x 1939 mm). Rozstaw osi względem poprzednika wzrósł o 70 mm – do 2700 mm. Auto stało się więc postawnym grand tourerem, a przy okazji mocno przybrało na wadze.
O ile poprzednie wcielenie legitymowało się masą własną od 1615 do 1645 kg (zależnie od wersji), o tyle następca należy do zupełnie innej kategorii wagowej. 2024 Mercedes-AMG GT Coupe waży bowiem 1970 kg! I to bez elektrycznych komponentów silnika – nadal korzysta bowiem z 4-litrowego, podwójnie doładowanego V8 bez hybrydowego wsparcia.
Za to bagażnik o standardowej pojemności 321 l można powiększyć do 675 l. Poprzednio miał on 350 l (TUTAJ poznasz nowe Maserati GranTurismo).
Nadwozie 2024 Mercedesa-AMG GT Coupe wykonano z mieszanki materiałów kompozytowych z aluminium, stalą, magnezem i włóknem węglowych. Auto ma aluminiową osłonę podwozia oraz zintegrowane rozpórki z przodu i z tyłu, nadające mu odpowiedniej sztywności.
Poza tym 2024 Mercedes-AMG GT Coupe otrzymał bardzo nowoczesne matrycowe oświetlenie cyfrowe. Zapewnia ono nie tylko odpowiednie oświetlenie drogi nocą, ale np. jest w stanie „rzucać” grafikę na jezdnię.
2024 Mercedes-AMG GT Coupe: aktywna aerodynamika
Podobnie jak np. Porsche 911 GT3 RS, 2024 Mercedes-AMG GT Coupe ma rozbudowaną aerodynamikę z aktywnymi elementami z przodu i z tyłu. Jego najważniejszą częścią jest aktywny system kontroli powietrza o nazwie AIRPANEL.
To dwuczęściowy układ, obejmujący pionowe listwy ukryte za dolnym wlotem powietrza w przednim zderzaku oraz górny wlot powietrza z poziomymi żaluzjami. Zazwyczaj wszystkie listwy pozostają zamknięte, zmniejszając opór powietrza i umożliwiając skierowanie go w stronę podwozia, co dodatkowo redukuje siłę nośną przodu.
Dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury przez samochód, żebra otwierają się, umożliwiając maksymalny przepływ powietrza. Drugi system działa „tylko” do 180 km/h.
Kolejny element aktywnej aerodynamiki to chowany tylny spojler. Jest on zintegrowany z pokrywą bagażnika i zmienia swoją pozycję w zależności od aktualnej sytuacji. Oprogramowanie sterujące nim uwzględnia liczne parametry, jak prędkość czy przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Otwiera się on automatycznie powyżej 80 km/h.
W 2024 Mercedesie-AMG GT Coupe jest jeszcze aktywny element ukryty w podwoziu przed silnikiem. Stanowi go ważący około 2 kg karbonowy profil, który skorelowano m.in. z trybami jazdy. Ponadto, po przekroczeniu prędkości 80 km/h automatycznie obniża się on o około 40 mm, tworząc efekt zasysania samochodu do jezdni i zmniejszając w ten sposób siłę nośną przedniej osi.
Opcjonalnie można sięgnąć po dodatkowy pakiet aerodynamiczny. Obejmuje on elementy wlotów powietrza i nadkoli, a także ruchomy tylny fartuch oraz większy dyfuzor. Jego zastosowanie jeszcze bardziej ogranicza siłę nośną przodu, jednocześnie zwiększając docisk tylnej osi.
2024 Mercedes-AMG GT Coupe: nadal z 4-litrowym V8
Do napędu 2024 Mercedesa-AMG GT Coupe służy zmodyfikowany silnik poprzednika. To 4-litrowe, podwójnie doładowane V8 (turbosprężarki typu twin-scroll) o mocy 585 KM (w GT 63 4Matic+) i maksymalnym momencie obrotowym 800 Nm (2500-4500 obr./min) lub 476 KM/700 Nm (w GT 55 4Matic+).
W pierwszym przypadku zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalną 315 km/h. W słabszej odmianie sprint do „setki” trwa 3,9 s, a auto przestaje się rozpędzać przy 295 km/h.
Silnik 2024 Mercedes-AMG GT Coupe otrzymał m.in. nową miskę olejową oraz zmodyfikowaną aktywną wentylację skrzyni korbowej. Wyższa moc w wariancie GT 63 4Matic+ pochodzi głównie z większego ciśnienia doładowania i poprawionego oprogramowania.
Do współpracy z silnikiem zaprzęgnięto 9-biegową przekładnię automatyczną z mokrym sprzęgłem w miejsce konwertera. Dzięki temu uzyskano niższą masę bezwładności, co przekłada się m.in. na lepsze reakcje przekładni na dodanie gazu (TUTAJ dowiesz się, jak obsługiwać automat).
Najważniejszą zmianę w układzie przeniesienia napędu stanowi zastosowanie napędu na cztery koła 4Matic+. Według Mercedesa „zapewnia on w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś. Kierowca może również liczyć na wysoką stabilność i bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach: zarówno na suchej, jak i mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni”.
Za przeniesienie momentu obrotowego pomiędzy osie odpowiada tutaj elektromechaniczne sterowane sprzęgło. Tak naprawdę dorzuca ono niutonometry (do 50% na przód), czy to przy maksymalnym przyspieszaniu czy po dodaniu gazu na wyjściu z zakrętu. W ten sposób ma poprawiać trakcję i stabilizować tylną oś.
Podobnie jak w przypadku innych tego typu rozwiązań, 2024 Mercedes-AMG GT Coupe to auto, zapewniające przede wszystkim tylnonapędowe odczucia.
2024 Mercedes-AMG GT Coupe: hydraulika zamiast stabilizatorów
2024 Mercedes-AMG GT Coupe otrzymał wielowahaczową oś z przodu i z tyłu. Aby zmniejszyć masę nieresorowaną, wszystkie wahacze, zwrotnice i wsporniki kół wykonano z aluminium. Auto wyposażono również w adaptacyjne amortyzatory z aktywnymi elementami hydraulicznymi (AMG ACTIVE RIDE CONTROL).
Zastępują one konwencjonalne stabilizatory, a ich pracę regulują pompa i specjalne zawory. W życiu codziennym zastosowanie tego rozwiązania przyczynia się do zwiększenia komfortu, a przy dynamicznej jeździe – do ograniczenia przechyłów nadwozia.
„Podstawową zasadą działania podwozia jest to, że strony ściskania i rozciągania poszczególnych amortyzatorów pojazdu są ze sobą połączone. Stopień sprężania lewego przedniego amortyzatora jest połączony przewodem hydraulicznym ze stopniem odbicia prawego przedniego amortyzatora” – czytamy w komunikacie Mercedesa.
Hydraulika zawieszenia AMG ACTIVE RIDE CONTROL zasila również opcjonalny układ unoszenia przedniej osi. W razie potrzeby przód można podnieść o 30 mm, ułatwiając na przykład wjeżdżanie na parkingi podziemne lub pokonywanie progów zwalniających.
System podnoszenia obsługuje się za pomocą centralnego wyświetlacza multimedialnego lub przycisków na kierownicy. Podobne rozwiązanie można znaleźć w Porsche 911. Co istotne, miejsca, gdzie należy podnieść przednią oś da się zapisywać w nawigacji. W przyszłości zwalnia to kierowcę z konieczności unoszenia przodu za pomocą przycisku.
Standardowym wyposażeniem 2024 Mercedesa-AMG GT Coupe jest za to elektronicznie sterowana blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Poprawia ona trakcję oraz szybkość auta w zakrętach.
Z kolei tylna oś skrętna – również wyposażenie każdego nowego GT Coupe – zwiększa zwinność i zwrotnego tego samochodu. Do 100 km/h tylne koła skręcają się w tym samym kierunku, co przednie, natomiast powyżej – w przeciwnym.
2024 Mercedes-AMG GT Coupe: nowoczesny kokpit
Wnętrze 2024 Mercedesa-AMG GT Coupe łączy w sobie nowoczesność ze sportowym sznytem. Na konsoli środkowej dominuje 11,9-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Z kolei za kierownicą umieszczono drugi wyświetlacz, a w opcji dostępny jest ekran head-up.
Fotele standardowo są elektrycznie regulowane i pokryte skórą Nappa. Opcjonalnie można sobie zażyczyć np. masaż z trzema programami do wyboru. Ciekawostka: dostępne za dopłatą „fotele wielokonturowe” automatycznie zwężają się w trybach Sport, Sport+ oraz Race, aby zapewnić optymalne podparcie ciała w zakrętach.
Na kierownicy znalazły się dwa niewielkie wyświetlacze LCD, przeznaczone do obsługi programów i funkcji jazdy. Dostępnych jest 6 trybów: Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual oraz Race, a w opcji można sobie zażyczyć specjalny rejestrator danych na torze wyścigowym (AMG TRACK PACE).
2024 Mercedes-AMG GT Coupe: jak cena?
Nowy, 2024 Mercedes-AMG GT Coupe na rynku zadebiutuje z początkiem 2024 roku.
Cena? W Niemczech ma startować z pułapu 175 000 euro (ok. 785 000 zł) za wariant GT 55 4Matic+.