4 września 2023

Nowy, 2024 Mercedes E All-Terrain: z klasą w teren

2024 Mercedes E All-Terrain

Trzecia wersja nadwoziowa niemieckiego przedstawiciela klasy wyższej. Po sedanie i kombi, właśnie debiutuje wariant uterenowiony, czyli 2024 Mercedes E All-Terrain, który standardowo korzysta z napędu na obie osie.

Pierwsze wcielenie uterenowionej klasy E pojawiło się w 2017 roku. Auto powstało po to, aby konkurować z takimi modelami, jak Audi A6 Allroad czy Volvo V90 Cross Country. Na ich tle wyróżniało się jednak mało imponującym prześwitem, wynoszącym od 12,1 to 15,6 cm.

W przypadku nowego, 2024 Mercedesa E All-Terrain wiadomo tylko, że odległość najniższego punktu nadwozia tego samochodu od nawierzchni jest większa od zwyczajnej klasy E Kombi o 46 mm. Standardowo auto korzysta z zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC i porusza się na 18-calowych kołach (235/55 R18). W opcji dostępne są obręcze 19- lub 20-calowe.

2024 Mercedes E All-Terrain: off-roadowy charakter

Typowo dla modeli swojego pokroju, 2024 Mercedes E All-Terrain otrzymał liczne elementy, podkreślające jego off-roadowy charakter. I to pomimo faktu, że to auto zaprojektowano przede wszystkim z myślą o poruszaniu się co najwyżej po drogach szutrowych, o czym piszą sami Niemcy w swojej informacji prasowej.

Patrząc od przodu na uterenowioną klasę E, elementem najbardziej nawiązującym do SUV-ów tej marki, jest osłona chłodnicy z podwójnymi listwami i gwiazdą pośrodku. Zmieniono również przedni zderzak, który u dołu otrzymał m.in. czarne plastikowe obwódki, przechodzące na nadkola.

Z boku uwagę zwracają chromowane listwy progów o wysokim połysku. Z tyłu zastosowano natomiast zderzak wykończony na czarno i z dolną osłoną o… „wyglądzie stali nierdzewnej” – donosi Mercedes w swoim komunikacie.

Wzorem modeli Range Rovera, 2024 Mercedes E All-Terrain oferuje tzw. „przezroczystą maskę”. To specjalny tryb zestawu kamer dookoła auta, dzięki któremu kierowca ma wgląd na to, co dzieje się pod przednimi kołami. Dzięki temu może on wcześniej dostrzec przeszkody, takie jak duże kamienie lub głębokie dziury, i podjąć działania, aby je ominąć.

Kolejny terenowy atrybut nowego Mercedesa stanowi specjalny tryb jazdy ułatwiający poruszanie się poza asfaltem.

2024 Mercedes E All-Terrain: wymiary zbliżone do wersji kombi

Nowy, 2024 Mercedes E All-Terrain praktycznie zachował wymiary nadwozia zwyczajnego kombi klasy E. Oznacza to, że mierzy 495 cm długości oraz 190,4 cm szerokości. Różnica dotyczy wyłącznie wysokości, która tutaj wynosi 149,7 cm zamiast 146,9 cm (TUTAJ poznasz aktualną klasę E Kombi).

W stosunku do poprzednika, 2024 Mercedes E All-Terrain jest o 28 mm szerszy i ma o 22 mm większy rozstaw osi. Wymiar ten urósł więc do 296,1 cm. Oczywiście korzystają na tym głównie pasażerowie kanapy.

2024 Mercedes klasy E Kombi
2024 Mercedes E All-Terrain

Standardowo przestrzeń ładunkowa uterenowionej klasy E mierzy od 615 do 1830 l. W przypadku wariantu PHEV (TUTAJ poznasz rodzaje hybryd) to 460-1675 l. Co istotne, oparcie siedzeń składa się w proporcji 40:20:40.

2024 Mercedes E All-Terrain: zawieszenie AIRMATIC

Standardowe zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC stanowi połączenie powietrznych miechów z adaptacyjnymi amortyzatorami ADS+. Charakterystyka pracy tych ostatnich zmienia się automatycznie dla każdego koła i dotyczy zarówno fazy kompresji, jak i odbicia.

Niemcy chwalą się, że nad działaniem układu jezdnego 2024 Mercedesa E All-Terrain czuwają liczne czujniki, z których sygnał trafia do rozbudowanego oprogramowania. W rezultacie praca zawieszenia jest nieustannie dostosowywana do nawierzchni drogi. „Dzięki temu uderzenie np. w nierówności jedną oponą nie przenosi się na całą oś i wnętrze” – czytamy w informacji prasowej niemieckiej marki.

Kolejną zaletą AIRMATICA jest umiejętność utrzymywania stałego prześwitu, niezależnie od obciążenia. Poza tym dostosowuje ono odległość nadwozia od nawierzchni w zależności od warunków jazdy.

Przykładowo, aby zmniejszyć opór powietrza, a tym samym obniżyć zużycie paliwa, w trybie jazdy Comfort 2024 Mercedes E All-Terrain obniża się o 1,5 cm. Dzieje się tak po osiągnięciu prędkości 120 km/h.

Uciąg tego niemieckiego auta wynosi 2100 kg w przypadku przyczepy z hamulcem oraz 750 kg bez hamulca.

Trzy silniki do wyboru

Od momentu wprowadzenia na rynek 2024 Mercedesa E All-Terrain do wyboru będą trzy warianty silnikowe. Czyli 220 d, 450 oraz 300 de. Wszystkie one należą do rodziny modułowych jednostek napędowych, określanych jako FAME.

Dwa z nich, czyli 220 d i 6-cylindrowe 450 są łagodnymi hybrydami. Korzystają one więc ze zintegrowanego rozrusznika-generatora (ISG) i z nowej baterii. Jej zastosowanie pozwoliło na zwiększenie mocy układu z 20 do 23 KM.

Zastrzyk momentu obrotowego wynosi z kolei 205 Nm. Co ciekawe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne (oraz benzynowe, dostępne w innych wersjach klasy E) powstają w Jaworze niedaleko Wrocławia. Wytwarzane są tam również komponenty napędu hybrydowego (TUTAJ przeczytasz o planach fabryki Mercedesa).

Wariant 220 d rozwija 197 KM przy 3600 obr./min oraz 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h rozpędza 2024 Mercedesa E All-Terrain w czasie 8,1 s i średnio na 100 km zużywa 5,3-6,0 l oleju napędowego (według WLTP).

3-litrowy silnik benzynowy wyciska z siebie z kolei 381 KM (5800-6100 obr./min), 500 Nm i zapewnia sportowe osiągi. 0-100 km/h „załatwia” w 4,7 s, ale średnio na 100 km zużywa 7,9-8,7 l paliwa.

W przypadku hybrydy plug-in producent podaje, że na pokonanie 100 km potrzebuje ona 0,6-0,9 l/100 km, oczywiście pod warunkiem systematycznego ładowania baterii trakcyjnej. Ta ostatnia ma pojemność użytkową 19,5 kWh, co pozwala przejechać na samym prądzie 85-102 km.

Na hybrydowy układ napędowy 2024 Mercedesa E 300 de All-Terrain składają się ponadto 2-litrowa jednostka wysokoprężna (197 KM) oraz 129-konny silnik elektryczny. Moc systemowa to 313 KM (700 Nm), które pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,9 s.

2024 Mercedes E All-Terrain: MBUX Superscreen

Kokpit 2024 Mercedesa E All-Terrain został wyposażony w tę samą technologię, którą poznaliśmy w aktualnym wcieleniu limuzyny i kombi. Główne skrzypce gra tutaj potężny wyświetlacz o nazwie MBUX Superscreen, który opcjonalnie można rozszerzyć również na stronę pasażera.

W rezultacie zapewnia on takie rozrywki, jak strumieniowe przesyłanie filmów i kanałów telewizyjnych – również w ruchu. Ciekawostka: gdy kierowca zechce spojrzeć ukradkiem na ekran pasażera, specjalna kamera wykryje ruch i przyciemni ekran. Tak dla bezpieczeństwa.

Z innych rzeczy wartych odnotowania, dostępny jest także aparat do selfie, kompatybilny z aplikacjami Zoom i Webex. Umożliwiają one przeprowadzenie wideokonferencji, ale wyłącznie, gdy samochód jest zaparkowany.

To nie wszystko. Ekran systemu informcyjno-rozrykowego obsługuje również TikToka i gry. Przykład? To choćby Angry Birds. Poza tym dostępny jest nowy układ wizualizacji dźwięku, przetwarzający go z filmów i aplikacji odtwarzanych przez zestaw audio na… impulsy oświetlenia nastrojowego.

Kolejne interesujące technologie to choćby klucz cyfrowy (dla smartfonów z systemami iOS, jak i Android) czy standardowy zautomatyzowany system parkowania. Opcjonalnie oferowane zdalne parkowanie (obsługa smartfonem) oraz parkowanie z pamięcią, w którym można zapisać do 5 manewrów.

Kiedy w sprzedaży, jaka cena?

Nowy, 2024 Mercedes E All-Terrain na rynek trafi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Tanio oczywiście nie będzie, tym bardziej że standardowe kombi, wprawiane w ruch przez 2-litrowego turbodiesla (220 d) to wydatek 298 000 zł.

Hybryda plug-in jest z kolei wyceniona na 328 000 zł. Ciekawostka: w przypadku kombi pod jej maską nie pracuje silnik wysokoprężny, tylko benzynowy.

2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain
2024 Mercedes E All-Terrain