Nowy, 2024 Volkswagen Passat będzie ogromnym kombi, które nadal kupimy z turbodieslem pod maską
2024 Volkswagen Passat nadciąga wielkimi krokami. Będzie to jednak inne auto niż do tej pory – większe, zelektryfikowane oraz dostępne wyłącznie w jednym wariancie. Jego premiera nastąpi jeszcze jesienią bieżącego roku, ale już dziś wiemy, że stanie się ono ogromnym kombi, które zachowa m.in. silniki wysokoprężne!
Rynek motoryzacyjny zmienia się na naszych oczach. Tradycyjne modele coraz częściej ustępują nowym, o napędzie czysto elektrycznym. Z tego względu nie zobaczymy już następcy Forda Fiesty (TUTAJ przeczytasz o tym więcej) czy też kolejnego wcielenia Passata w odmianie sedan.
Jego miejsca w gamie modeli tej niemieckiej marki zajął elektryczny ID.7 (TUTAJ poznasz to auto). Nie oznacza to jednak, że Volkswagen Passat umarł. Nic z tych rzeczy – w końcu to wytwarzane od 1973 roku auto stanowi jedną z ikon niemieckiej marki. Podobnie zresztą jak Golf, który ma przetrwać również w erze elektrycznej.
2024 Volkswagen Passat: zaprojektowany przez... Skodę
Nowy, 2024 Volkswagen Passat jest opracowywany nie przez Niemców, lecz przez czeską Skodę. Powstaje razem z nowymi wcieleniami Kodiaqa oraz Superba, a także – z następcą obecnego Tiguana (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
Podobnie jak wyżej wymienione samochody, 2024 Volkswagen Passat bazuje na zmodernizowanej platformie modułowej MQB Evo. Czyli jeszcze bardziej dopracowanej niż dotychczasowa. Co ciekawe, 9. wcielenie ikony z Wolfsburga z modelu postawnego stanie się jeszcze bardziej postawne.
2024 Volkswagen Passat będzie mierzył 4917 mm długości, 1852 mm szerokości oraz 1482 mm wysokości. Wszystkie te wymiary są wyraźnie większe niż w aktualnym jeszcze, ósmym wcieleniu. Nowemu przybyło więc 144 mm pomiędzy zderzakami, 20 mm na szerokość oraz 7 mm na wysokość.
Rozstaw osi zwiększono z kolei o 50 mm – do 2841 mm. Dodatkowe milimetry oznaczają większą przestrzeń na nogi pasażerów, przede wszystkim w drugim rzędzie siedzeń. Dzięki temu i wspólnemu opracowywaniu m.in. ze Skodą Superb, można się spodziewać rekordowej przestrzeni z tyłu.
Rekordowo duży będzie także bagażnik 2024 Volkswagena Passata. Urośnie on o 40 l – do 690 l w standardowym ułożeniu oparcia kanapy. Po jego złożeniu powstanie równie imponujące 1920 l przestrzeni ładunkowej.
Duże ekrany w kabinie
Wnętrze 2024 Volkswagena Passata będzie typowe dla współczesnych samochodów. Czyli z prosto narysowaną deską rozdzielczą, zdominowaną przez dwa duże wyświetlacze. Za kierownicą znajdzie się cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25”, natomiast obok niego – dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrykowe, którego ekran standardowo będzie mierzył 12,9”.
Opcjonalnie Niemcy zaoferują aż 15-calowy wyświetlacz. Będzie można go obsługiwać ręcznie lub za pomocą wielozadaniowego pokrętła, zamontowanego w konsoli środkowej. Co interesujące, otrzyma ono wbudowany ekran.
Kierowca 2024 Volkswagena Passata skorzysta również z opcjonalnego wyświetlacza head-up. W odróżnieniu od obecnie stosowanego, zostanie on uzbrojone w funkcje rozszerzonej rzeczywistości.
Z innych elementów wyposażenia należy wymieniać również matrycowe światła LED, które po przełączeniu na oświetlenie drogowe wytworzą strumień o długości sięgającej 500 m. W przypadku bardziej wyrafinowanych lamp matrycowych HD, mających pojawić się w przyszłym Tiguanie, kierowca 2024 Volkswagena Passata będzie musiał jednak obejść się smakiem.
2024 Volkswagen Passat: rozbudowana gama silnikowa
Volkswagen w Passacie B9 nie zrezygnują z szerokiej gamy spalinowych jednostek napędowych. Nadal dostępny będzie silnik wysokoprężny, który razem z wariantami benzynowymi, otrzyma układ łagodnej hybrydy (TUTAJ poznasz różnice między hybrydami).
Ponadto w ofercie znajdą się hybrydowe układy typu plug-in. Ich moc wyniesie od 201 do 268 KM, a akumulator trakcyjny wystarczy na pokonanie do 120 km bez użycia jednostki spalinowej. Niestety, nie ma szczegółów na temat pojemności baterii.
Niemcy nie zdradzili również informacji, czy 2024 Volkswagen Passat pozostanie przy skrzyniach ręcznych, czy też przejdzie wyłącznie na automaty. Spodziewać się można, że w najtańszych wariantach nadal będzie oferowany klasyczny manual. Nowa generacja Passata zapewne też otrzyma opcjonalny napęd na obie osie, który na 99% będzie realizowany przez sprzęgło Haldex (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).
Tak, jak w przypadku odnowionego Tiguana, 2024 Volkswagen Passat ma stawiać na komfort. Jednym z trybików, odpowiedzialnych za wygodę pasażerów, będzie adaptacyjne zawieszenie DCC Pro.
Innowacją w tym przypadku mają być szybciej działające dwuzaworowe amortyzatory oraz zmyślna elektronika. Dzięki niej kierowca będzie mógł wybrać bardzo szeroki zakres ustawień tłumienia, a tym samym zdecydować, czy auto w danej chwili stanie się komfortowe, czy też bardziej zwarte.
Debiut jeszcze jesienią 2023 r.
Debiut 2024 Volkswagena Passata nastąpi jesienią bieżącego roku. Nowa, 9. generacja tego samochodu będzie wytwarzana razem ze Skodą Superb na tej samej linii montażowej w Bratysławie.
Passat to model o bardzo długiej historii (TUTAJ poznasz ją lepiej). Na dziś dzień wiadomo, że powstanie jeszcze jedno wcielenie tego samochodu. Ale czy doczekamy się „dziesiątki”?
Czas pokaże.