4 lipca 2024

Geely stworzyło przełomowy akumulator. Ma być „świętym Graalem” elektromobilności

nowy akumulator geely

Nowy akumulator Geely ma być kolejnym „świętym Graalem” w świecie elektromobilności. Chińczycy obiecują bowiem wyjątkowe trwałość i odporność na pożar.

Wytrzymałość na poziomie 1 mln km lub… 50 lat. Oto parametry, którymi może pochwalić się niewielka część samochodów spalinowych. W obiegowej opinii samochody elektryczne nie cechują się trwałością na tym poziomie.

Jeśli chodzi o półwieczną wytrzymałość… nie było jeszcze okazji, by to zweryfikować. Dane oraz obserwacje dotyczące „elektryków” z dużymi przebiegami zwykle przeczą jednak tezom o dużej i szybkiej degradacji baterii. Z kolei teraz w technologii może nadejść przełom, który wpłynie na trwałość – informuje portal elektromobilni.pl.

Nowy akumulator Geely

Chiński koncern, który jest właścicielem m.in. takich marek, jak Smart czy Volvo, zaprezentował nową baterię litowo-żelazowo-fosforanową do samochodów elektrycznych. Czym się charakteryzuje?

Geely podkreśla, że akumulator ma wystarczać na 3500 cykli ładowania, co zdaniem marki odpowiada przejechaniu 1 mln km, a wszystko to „z minimalnym wpływem na zasięg”. Dzięki wydłużonemu okresowi użytkowania mają poprawić się wartości rezydualne samochodów na prąd (TUTAJ przeczytasz o hybrydzie o zasięgu ponad 2000 km).

Poza tym pozytywnie wpłynie to także na środowisko. Geely twierdzi, że nowy akumulator zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ponad 80 000 ton rocznie. Ogniwo ma pojemność 192 Wh/kg i jest o około 40% krótsze niż tradycyjna bateria tego rodzaju.

Na metalowej konstrukcji

Nowy akumulator Geely to konstrukcja typu blade z metalowymi żebrami. Oznacza to, że spełnia również funkcję szkieletu usztywniającego pakiet i całą konstrukcję auta. Tutaj żebra są jednak krótsze niż w konkurencyjnych rozwiązaniach (np. firmy BYD).

Bateria ma też ulepszoną membranę w celu poprawienia gęstości energii i bezpieczeństwa. Dzięki wykorzystaniu wieloelementowych, domieszkowanych materiałów elektrodowych, zmniejsza się wewnętrzna szybkość reakcji chemicznych. Firma twierdzi, że to jeden z głównych powodów, dla których może ona oferować dłuższą żywotność (TUTAJ poznasz żywotność baterii w Teslach).

Akumulator Geely zachowuje 90,54% swojej pojemności w temperaturach poniżej -30°C

Nowy akumulator Geely: ekstremalne testy

Geely podkreśla też wyjątkową wytrzymałość tej konstrukcji. Jeśli ogniwo zostanie przebite, warstwa folii aluminiowej automatycznie połączy się z membraną akumulatora, tworząc izolację, co zapobiega zwarciom i zapłonom.

Podczas testów bateria została przebita jednocześnie ośmioma stalowymi igłami o grubości 5 mm, a następnie pozostawiono ją na godzinę – obyło się „bez żadnych złych skutków”. Geely przestrzeliło również akumulator kulą o kalibrze 5,8 mm. Nie doszło do zapłonu.

Testy się na tym nie skończyły. Nowa bateria została także zanurzona w wodzie morskiej, wrzucona do ognia, umieszczona w ekstremalnie zimnym otoczeniu, uderzona z boku, zgnieciona ciężarem 26 ton i następnie zeskrobana. Geely zapewnia, że wszystkie funkcje bezpieczeństwa pozwoliły akumulatorowi przechodzić próby bez problemu.

Krótkie i długie żebro

Jak pokazują testy przeprowadzone na bateriach z krótkimi i długimi żebrami (o tej samej pojemności), zestawy z krótkimi żebrami ładują się szybciej. Podczas gdy naładowanie akumulatora z długim żebrem zajęło 26 min (od 10-80%), nowy akumulator z krótkim żebrem potrzebował tylko 17 min i 4 s. Ponadto w temperaturze -30 stopni Celsjusza pojemność „długiego żebra” spadło do 78,96%, podczas gdy krótkie zachowało 90,54% swojej pojemności.

Czy stoimy na progu rewolucji technologicznej, która przekona do elektromobilności nawet sceptyków? Jak na razie Geely nie podaje kiedy wprowadzi nowe akumulatory do sprzedaży. Czekamy.