3 czerwca 2024

Nowy Cadillac Optiq wjeżdża do Europy. Napsuje krwi Niemcom?

Cadillac Optiq - tył

Tym autem Amerykanie z koncernu General Motors chcą zwiększyć swoją sprzedaż na europejskim rynku. Oto zupełnie nowy Cadillac Optiq, który ma podgryzać m.in. niemieckie SUV-y segmentu premium.

Gdy w 2017 roku General Motors pozbył się Opla/Vauxhalla, oznaczało to jego wycofanie się ze Starego Kontynentu. Powodów takiej decyzji było wiele, ale z pewnością zaważyły na tym oferowane przez Amerykanów samochody.

Nie dość atrakcyjne, nie najlepiej wykończone, gorzej wyposażone i nie tak dopracowane jak europejscy rywale, nie były w stanie rywalizować z nimi o względy klientów ze Starego Kontynentu.

Teraz jednak General Motors znów próbuje swojego szczęścia, choć na razie wyłącznie za pośrednictwem jednej marki, czyli Cadillaca.

Cadillac Optiq: mniejszy brat Lyriqa

Cicha ekspansja rozpoczęła się już w 2021 roku od budowy nowej siedziby General Motors w Szwajcarii. Obecnie Cadillac na Starym Kontynencie działa ponadto w Szwecji, Francji oraz w Niemczech. Na tych rynkach oferuje już dużego Lyriqa, będącego rywalem m.in. elektrycznego Audi Q8 e-trona. Cena? Od około 340 000 zł w Niemczech.

Ale wkrótce do europejskiej gamy tego producenta dołączy drugi model. To zupełnie nowy Optiq, pozycjonowany o piętro niżej niż Lyriq. Również to auto oparto na platformie Ultium, przeznaczonej dla modeli na prąd.

Mierzy ono 482 cm długości, 212,6 cm szerokości (łącznie z lusterkami) oraz 164,4 cm wysokości. Oznacza to, że wymiarami jest zbliżone do Hyundaia Santa Fe.

Cadillac Optiq standardowo ma dysponować napędem 4x4. Czyli dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 304 KM i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm. Bateria trakcyjna ma z kolei pojemność 85 kWh. Zgodnie z wewnętrznymi testami amerykańskiego wytwórcy powinno to wystarczyć na pokonanie dystansu 480 km.

Nie ma również oficjalnych danych na temat szybkości ładowania. Według Cadillaca, w ciągu 10 minut akumulator trakcyjny ma gromadzić energię wystarczającą na pokonanie 127 km.

Typowy współczesny Cadillac

Cadillac Optiq został zaprojektowany zgodnie z językiem stylistycznym typowym dla modeli tej amerykańskiej marki. Oznacza to mocne linie, podwójne lampy z tyłu oraz wąskie reflektory w kształcie odwróconej litery „L” z przodu. Uwagę przyciąga również podświetlana osłona chłodnicy.

Wewnątrz znajdziemy przede wszystkim potężny, 33-calowy wyświetlacz. Rozciąga się on na większej szerokości kokpitu i wyróżnia m.in. imponującą rozdzielczością 9K. Poza tym zawiera w sobie zintegrowane funkcje Google, jak Google Maps czy asystenta głosowego (TUTAJ poznasz system multimedialny 2024 roku według OTOMOTO).

Standardem jest wysokiej jakości system audio AKG z 19 głośnikami i technologią Dolby Atmos. W swojej notatce prasowej wnętrze Cadillaca Optiqa Amerykanie przyrównują do luksusowego apartamentu, cechującego się unikatowym stylem oraz najwyższej jakości materiałami. Co istotne, wiele z nich powstało z recyklingu.

Cadillac Optiq: jaka cena?

Produkcja Cadillaca Optiqa rozpocznie się pod koniec jesieni bieżącego roku. W ofercie dostępne będą dwa warianty – Luxury i Sport. W Stanach Zjednoczonych ceny mają startować z pułapu 54 000 dolarów, czyli około 213 000 zł.

Na razie nie ma oficjalnych informacji na temat tego kiedy i za jaką kwotę będziemy mogli nabyć Optiqa w Europie.

Cadillac Optiq - przód
Cadillac Optiq - przód
Cadillac Optiq - bok
Cadillac Optiq - tył
Cadillac Optiq - przód
Cadillac Optiq - tył
Cadillac Optiq - tył
Cadillac Optiq - kokpit
Cadillac Optiq - kokpit
Cadillac Optiq - kokpit
Cadillac Optiq - siedzenia
Cadillac Optiq - kanapa