12 lipca 2024

Nowy hit Fiata? Oto Grande Panda i 5 rzeczy, które musisz o niej wiedzieć

Fiat Grande Panda

Fiat Panda to jeden z wielu kultowych modeli włoskiego producenta. Jednak auto przeszło tak głęboką metamorfozę, że nowe wcielenie stanowi wręcz kolejny rozdział w historii modelu. Dlatego Panda zyskała przedrostek Grande w nazwie. Co o niej wiemy?

W połowie czerwca Włosi ogłosili światu nadejście nowej generacji Pandy. Jednak był to nadzwyczaj skąpy w informacje komunikat. Oprócz kilku zdjęć, długości nadwozia oraz informacji o źródłach napędu – nie dowiedzieliśmy się o tym samochodzie w zasadzie nic. Teraz nadeszła zaś pora na więcej szczegółów o Grande Pandzie.

Fiat odsłonił właśnie kolejne karty. Co wiemy o nowej generacji włoskiego misia?

1. Dlaczego teraz to Grande Panda?

Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta – nowa Panda urośnie na tyle, że awansuje do segmentu B. Dotychczasowe wcielenia modelu pozycjonowane były o szczebel niżej w motoryzacyjnej hierarchii.

Kilka tygodni temu Fiat zdradził, że auto będzie mierzyło 3,99 m długości, czyli aż o 34 cm więcej niż aktualnie oferowana generacja. Teraz przyszedł czas na resztę wymiarów. Wysokość Grande Pandy to 1,57 m (+ 2 cm), a szerokość wyniesie 1,76 m (+12 cm).

Z kolei bagażnik pomieści 361 l – całkiem niezły wynik jak na segment B. A jak na Pandę – wręcz fenomenalny, bo poprzednik miał kufer o pojemności od 200 do 225 l (zależnie od wariantu).

Do tego nowy Fiat będzie to niezłym wyborem dla kolekcjonerów drobnostek – Włosi chwalą się, że całkowita pojemność schowków przed pasażerem wyniesie 13 litrów.

2. Hybryda oraz elektryk

Grande Panda powstanie w oparciu o platformę Smart Car. To architektura dedykowana dla samochodów o „niewygórowanej cenie”. Korzystają z niej inne modele koncernu Stellantis, jak np. Citroen C3. Ta platforma jest przystosowana zarówno do wykorzystywania napędów spalinowych, jak i elektrycznych.

I Fiat z tego korzysta. Wariant elektryczny będzie dysponować mocą 113 KM. Życiodajne elektrony zaczerpnie on z baterii o pojemności 44 kWh, dzięki której Grande Panda będzie mogła przejechać nawet 320 km na jednym ładowaniu (cykl mieszany WLTP).

Jednak Włosi nie byliby sobą, gdyby nie dodali kilku smaczków. Jednym z nich jest zintegrowany kabel do ładowania. Fiat chwali się, że Grande Panda to pierwszy pojazd na rynku wyposażony w takie udogodnienie. Kabel ten można schować w specjalnej obudowie pod maską. Służy on do uzupełniania akumulatora trakcyjnego prądem zmiennym (do 7 kW).

Włosi oficjalne potwierdzili też, że Grande Panda oferowana będzie również w wariancie hybrydowym. Jednak póki co milczą na temat szczegółów tej odmiany.

4. Wnętrze z bambusem

Fiat chwali się, że do wykonania wnętrza Grande Pandy wykorzystano materiały pochodzące z recyklingu poużytkowego. Znacznie ciekawsza jest informacja o tym, że na deska rozdzielcza zostanie owinięta tkaniną z włóknami bambusowymi.

Samo wnętrze cieszy oko i choć zaprojektowano je w stylu całkowicie innym od ustępującego wcielenia Pandy, trudno mu cokolwiek zarzucić.

5. Cena

I tak przechodzimy do najważniejszego pytania – ile będzie kosztować Grande Panda? Póki co Fiat poinformował tylko, że wariant elektryczny będzie tańszy niż 25 tys. euro (107 tys. zł). Jednak o szacunkowej cenie odmiany hybrydowej nic póki co nie wiadomo.

W salonach Fiata wciąż dostępne jest ustępujące wcielenie modelu, które kosztuje w Polsce od 65 900 zł. Co ciekawe – w tej cenie samochód nie ma nawet... radia.

Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda