21 kwietnia 2023

Nowy Hongqi L5: debiut najdroższego chińskiego samochodu. Co Wam przypomina?

Na targach motoryzacyjnych w Szanghaju zadebiutowała najnowsza generacja najbardziej prestiżowej limuzyny na chińskim rynku. Chodzi o sedana Hongqi L5, który kosztuje prawie milion dolarów.

 

Chiński prestiż: Hongqi L5

Hongqi L5 to limuzyna, która pozostała wierna klasycznemu kształtowi sedana i liniom poprzednika. Łączy elementy retro z nowoczesnymi akcentami – lub, jak niektórzy mogą powiedzieć, odrobiną stylu Rolls-Royce’a.

To oficjalna rządowa limuzyna, wyznacznik prestiżu i wizytówka chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, której używają lokalni politycy. W przeszłości samochody marki Hongqi w wersji bez dachu zostały też sprezentowane przez chiński rząd białoruskim oficjelom, którzy używają ich w trakcie parad wojskowych. Marka Hongqi należy do chińskiego koncernu, którego właścicielem jest skarb państwa.

Chociaż Hongqi L5 drugiej generacji może być trudny do odróżnienia od swojego poprzednika, który debiutował w 2014 roku, wprowadzono w nim szereg aktualizacji. Zmiany te obejmują m.in. chromowaną osłonę chłodnicy czy przeprojektowany przedni zderzak oraz reflektory w stylu retro.

CHIŃSKI ROLLS-ROYCE

Zobacz video news

Wystarczy chwilę popatrzeć na L5 z boku, aby zauważyć pewne podobieństwo do Rolls-Royce'a. Szczególnie rzuca się w oczy pionowy pas przedni, wydłużone tylne szyby boczne czy dodatkowe chromowane akcenty na klamkach drzwi i kół.

Ciekawostką jest długość nadwozia Hongqi L5, która wynosi dokładnie 5555 mm, bo piątka to szczęśliwa liczba w Chinach.

Wnętrze L5 to intrygujące połączenie starego z nowym. Na przykład można w nim znaleźć prostą dwuramienna kierownice, a na desce rozdzielczej – trzy masywne wyświetlacze. Pomimo dominacji ekranów, Hongqi uniknął pułapki przeniesienia na nie wszystkich elementów sterowania. Zamiast tego, na desce rozdzielczej i wzdłuż konsoli środkowej nadal znajduje się wiele fizycznych przycisków.

To auto wciąż pełne tajemnic

Wiele szczegółów technicznych na temat Hongqi L5 wciąż jest owianych tajemnicą. Lokalne media sugerują jednak, że będzie on wyposażony w turbodoładowany silnik V8. Model poprzedniej generacji oferował zarówno 4-litrowe V8 z turbo o mocy 381 KM, jak i 6-litrowe V12.

Cena także nie jest jeszcze znana, ale oryginalny L5, który był sprzedawany w ściśle ograniczonych ilościach, „zaczynał się” od blisko 6 milionów juanów (około 830 000 USD). To czyniło go zdecydowanie najdroższym samochodem, jaki można było kupić w Chinach.