21 lipca 2024

Nowy Lucid Air Pure to najoszczędniejszy elektryk? Ile zużywa energii na 100 km?

Lucid Air Pure

Jak twierdzi marka Lucid, najnowszy model Air Pure jest najbardziej ekonomicznym samochodem elektrycznym na świecie. Pomiary w amerykańskim cyklu EPA wypadły imponująco. Ile kilometrów to auto mogłoby przejechać w pomiarach zgodnych z cyklem WLTP? Teoretycznie rekordowy dystans.

676 km – oto zasięg nowego Lucida Air Pure mierzony w cyklu pomiarowym EPA, czyli amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska. Jaką baterię ma Air Pure? Jej pojemność wynosi 84 kWh. To oznacza, że samochód używa 12,4 kWh na 100 km.

Amerykanów bardziej interesuje inaczej podawany rezultat – auto jest w stanie pokonać 5 mil na 1 kWh. To imponujący wynik, pozwalający pobić np. dotychczasowego lidera, jakim był Hyundai Ioniq 6 (4,2 mili/kWh). Nowy Air Pure po tegorocznej aktualizacji jest również bardziej oszczędny od poprzedniej wersji (i tak wypadała świetnie: 4,1 mili na kWh) – informuje portal elektromobilni.pl.

Lucid Air Pure: z nowym oprogramowaniem

Lucid Air Pure to bazowa odmiana modelu Air. W gamie są jeszcze wersje Touring i Grand Touring. Auto mierzy niemal 5 m (dokładniej: 4,97 m) długości, co... pomaga mu w osiąganiu świetnych wyników zużycia energii.

Co zmieniło się w wersji na rok 2025? Akumulator jest teraz mniejszy – ma 84 kWh zamiast 88 kWh. Zasięg jednak wzrósł. Dlaczego? Udało się to za sprawą aktualizacji oprogramowania, a także zastosowania pompy ciepła (teraz jest seryjna w każdej wersji Lucida).

Co więcej, do wersji bazowej dodano kamery 360 i czujniki martwego pola. System multimedialny ma być teraz szybszy i wydajniejszy, a w topowej odmianie dopłaty nie wymaga zestaw audio SurrealSound Pro.

Imponujący zasięg WLTP?

Tego dokładnie nie wiemy, ponieważ Lucid nie był testowany w europejskim cyklu pomiarowym. Biorąc pod uwagę różnice, jakie zwykle można zaobserwować między wynikami EPA a WLTP, można oszacować, że Air Pure mógłby osiągnąć nawet… 980 km na jednym ładowaniu. To robi wrażenie.

Pure „zużywa mniej energii elektrycznej niż jakikolwiek inny pojazd w każdej podróży, od A do B” – twierdzi Peter Rawlinson, dyrektor generalny marki Lucid. Czy świetne wyniki pomiarowe będą możliwe do powtórzenia w realnym świecie?

Szanse na osiągnięcie takich samych rezultatów nie są oczywiście wielkie. Lucid i tak zapowiada się na niezwykle oszczędne auto. 500 km w „prawdziwym życiu”? Nie powinno być z tym problemu nawet podczas relatywnie szybkiej jazdy, czyli z prędkościami rzędu 130 km/h.

Lucid Air Pure: czas ładowania

Pamiętajmy, że mówimy o modelu z nowatorską architekturą 900V – pobyt przy szybkiej ładowarce może być naprawdę krótki. Ten amerykański samochód jest w stanie przyjąć nawet 300 kW i w ciągu 1 minuty zwiększyć zasięg o 32 km. Poza tym, producent podaje, że nawet podczas ładowania w domu w nocy (czyli 10 godzin z mocą 7,6 kW) autu przybędzie zasięgu na ponad 600 km.

Uzyskanie tak niskiego zużycia energii może pomóc Lucidowi w walce o klientów. Jak na razie sytuacja firmy nie jest zbyt wesoła – producent nie osiąga poziomu produkcji i sprzedaży planowanego na ten rok i zamierza zwolnić około 6% załogi. Ceny akcji odbijają się jednak od dna, nie tylko ze względu na Air Pure, ale i na nadchodzącego SUV-a Gravity, mającego rywalizować np. z Teslą Model X (TUTAJ przeczytasz megatest tego auta).

Jaka cena?

Ile kosztuje rekordowo oszczędny Lucid? Model Air Pure jest nieco tańszy niż wersja sprzed modernizacji. W USA wyceniono ją na 69 900 dolarów netto, czyli równowartość 274 100 zł.'