Nowy Peugeot 5008: Diesla nie będzie, ale pojawi się napęd 4×4
Zupełnie nowa generacja Peugeota 5008 nadal będzie oferować 7 miejsc. Ale teraz dostępna będzie również jako elektryk. Poza tym dodano napęd na obie osie.
Na początek dobra wiadomość – 2024 Peugeot 5008 pozostanie przy napędzie spalinowym. Zła jest taka, że w ofercie nie będzie wersji wysokoprężnej, jaką możemy znaleźć choćby w nowe Skodzie Kodiaq. Resztę będą stanowić odmiany elektryczne, oferowane w trzech różnych wariantach.
Podobnie jak mniejszy 3008, który dopiero wjeżdża do salonów, 2024 Peugeot 5008 został opracowany na tej samej platformie konstrukcyjnej. Czyli STLA Medium, tyle że mocno rozciągniętej.
2024 Peugeot 5008: kawał auta
Nowy SUV francuskiej marki należy do klasy średniej i mierzy 479,1 cm długości, 189,5 cm szerokości oraz 169,4 cm wysokości. To wszystko przy 290,1-centymetrowym rozstawie osi. Dla porównania 3008 ma, odpowiednio, 454 cm długości, 189 cm szerokości oraz 164 cm wysokości (rozstaw osi: 273 cm).
Kolejna dobra wiadomość to fakt, że 2024 Peugeot 5008 zachował wnętrze z siedmioma siedzeniami. W drugim rzędzie znalazła się przesuwana kanapa (w proporcji 40:60) z regulowanym oraz składanym oparciem w proporcji 40:20:40.
Trzeci rząd składa się z dwóch składanych siedzeń z regulowanymi zagłówkami. Francuzi obiecują większy komfort w porównaniu do poprzedniej generacji.
Bagażnik 2024 Peugeota 5008 nadal przekonuje solidną wielkością. Nawet przy 7 pasażerach na pokładzie pomieści 259 l. Jeśli jest ich pięciu, do dyspozycji mają 748 l. Natomiast w konfiguracji 2-osobowej to 1819 l.
Co ciekawe, w przestrzeni za trzecim rzędem siedzeń wygospodarowano dodatkowy schowek o pojemności 80 l (TUTAJ przeczytasz o nowej gwarancji na samochody Peugeota).
Z 3-strefową klimatyzacją
W wersji Allure fotele wykonane są materiału TEP (tkanina z warstwą poliuretanu), natomiast w GT Francuzi łączą go z Alcantarą. W obu wariantach cechują się one certyfikatem na rzecz zdrowego kręgosłupa (AGR).
Kierowca i pasażer obok w odmianie GT mogą skorzystać nie tylko z ogrzewania, ale również z wentylacji i funkcji masażu. Jakby tego było mało, istnieje możliwość napompowania boczków siedzeń.
Fotele w drugim rzędzie również są podgrzewane. Ponadto dla zasiadających na nich pasażerów przewidziano dodatkową strefę klimatyzacji. Znajdziemy tu również gniazdo 12V, rolety okienne i dwa porty USB-C.
Z kolei osobom podróżującym w ostatnim rzędzie muszą wystarczyć gniazdo 12V, uchwyty na kubki oraz lampki do czytania.
Francuzi chwalą się ponadto, że 2024 Peugeot 5008 wykorzystuje bardzo wiele elementów pochodzących z recyklingu. Są to metale i polimery, zastosowane w nadwozie i wnętrzu tego samochodu. Ich masa własna dochodzi do 500 kg.
2024 Peugeot 5008: kokpit z wielkim ekranem
Kokpit 2024 Peugeota 5008, zgodnie z oczekiwaniami, jest identyczny z tym w 3008. Został on zdominowany przez 21-calowy ekran panoramiczny. Jest on zakrzywiony, wyróżnia się wysoką rozdzielczością i góruje nad całą deską rozdzielczą.
Wbudowana nawigacja obsługuje funkcję E-Routes, która optymalizuje trasy pod kątem odległości, wymagań dotyczących zasięgu lub lokalizacji stacji ładowania. W aplikacji na smartfony MyPeugeot, oprócz otwierania, zamykania i lokalizowania pojazdu, możliwe będzie także zaplanowanie trasy.
Wewnątrz 2024 Peugeota 5008 znalazły się ponadto system monitorowania jakości powietrza, a także duży szklany dach z otwieraną przednią częścią. Auto ma być wyposażone w liczne systemy wsparcia kierowcy, w tym w pakiet Drive Assist Plus 2.0.
Umożliwi on nie tylko autonomiczną zmianę pasa ruchu, ale i samoczynnie obniży prędkość w momencie, gdy np. spadnie deszcz. Na pokładzie łącznie znajdzie się 40 systemów wspierających prowadzącego w trakcie jazdy.
Same hybrydy i silniki elektryczne
Co pod maską 2024 Peugeota 5008? Podstawowe źródło napędu tego auta stanowi 3-cylindrowa jednostka 1.2, która do współpracy ma niewielki silnik elektryczny (15,6 kW) oraz 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową. Osiągi? 0-100 km/h w 11,3 s i prędkość maksymalna 200 km/h.
W niedalekiej przyszłości ma do niej dołączyć hybryda plug-in. Zapewne będzie to ten sam układ napędowy, co w 308, którego serce stanowi 1,6-litrowy silnik benzynowy. Jego łączna moc to 180 lub 225 KM.
W ofercie będą też trzy odmiany elektryczne. Dwie o mocy 214 lub 231 KM będą przekazywać niutonometry na przednią oś. Z kolei w najmocniejszym wariancie, wyciskającym z siebie 322 KM, pojawi się drugi silnik. Jego obecność sprawia, że 2024 Peugeot 5008 będzie pierwszym wcieleniem tego auta z układem 4x4.
Auto ma dysponować 400-woltową architekturą elektroniczną i akumulatorem NMC, czyli niklowo-manganowo-kobaltowym, chłodzonym cieczą. Na pokładzie znajdzie się pompa ciepła, pomagająca oszczędzić energię na ogrzewanie kabiny zimą.
W słabszych, przednionapędowych wariantach bateria trakcyjna będzie miała pojemność 73 kWh, natomiast w wersji Long Range (231 KM) – 98 kWh. Zasięg? Od 500 km (wariant 4x4) do 660 km (Long Range).
Akumulator trakcyjny przyjmie prąd z mocą 160 kW w przypadku wersji o pojemności 98 kWh. Na pokładzie znajdzie się seryjna ładowarka o mocy 11 kW, natomiast opcjonalnie dostępna będzie 22-kilowatowa.
Ciekawostkę stanowi funkcja V2L, czyli możliwość ładowania innych urządzeń elektrycznych z samochodu. Np. hulajnogi czy roweru na prąd (moc do 3 kW, 16A).
2024 Peugeot 5008: cena?
Na razie nie poznaliśmy cen 2024 Peugeota 5008. Auto do sprzedaży trafi dopiero jesienią. Dla porównania, zupełnie nowego Peugeota 3008 wyceniono od 169 900 zł w 136-konnym wariancie hybrydowym oraz od 233 600 zł w przypadku 210-konnej wersji na prąd.