Dostawcy jedzenia wniebowzięci! Kultowy Smart Fortwo powróci. Co o nim wiemy?

Smart Fortwo to pojazd jedyny w swoim rodzaju. Jednak chętni skazani są na rynek wtórny, ponieważ w obecnej gamie marki próżno szukać pojazdu w jakikolwiek sposób odwołującego się do protoplasty rodu. Jednak to ma się zmienić. Oto wszystko na temat nowego Smarta dla dwojga.
Gdy pod koniec lat 90. XX wieku pokazano Smarta, wywołał on sensację. Choć w Polsce przez długie lata był rzadkim gościem na drogach, dziś leciwe egzemplarze Fortwo dzielnie służą dostawcom jedzenia.
Teraz możemy ostrzyć sobie zęby na nowy model tego kultowego autka. Jednak trzeba uzbroić się w cierpliwość, niczym przy zamawianiu dostawy pizzy w sylwestra. Bo na nową generację tego auta przyjdzie nam jeszcze długo poczekać.
Nowy Smart Fortwo: co o nim wiemy?
Smart Fortwo doczekał się trzech generacji, a jego produkcję zakończono raptem w zeszłym roku. W schyłkowym okresie swojej kariery rynkowej, auto oferowano wyłącznie w wariancie elektrycznym.
Nikogo nie powinno więc zdziwić, że nowy Smart również będzie miał napęd na prąd. O pracach nad jego powstaniem poinformował brytyjski Auto Express, którego dziennikarzom udało się porozmawiać z europejskim dyrektorem generalnym Smarta, Dirkiem Adelmannem.
Powiedział on, że nadchodzący model „zdefiniuje segment A”. Cóż, wierzymy na słowo, szczególnie, że przyszły Smart Fortwo ma otrzymać zupełnie nową platformę. Zapewne powstanie ona we współpracy z chińskim Geely – obecnym współwłaścicielem „sprytnej” marki.
Póki co o samochodzie wiemy niewiele więcej, niż tylko to, że powstaje. Jednak Adelmann zdradził kilka szczegółów pozwalających domyślić się kierunku, w którym zmierzają projektanci.
I tak, samochód raczej nie otrzyma szaty stylistycznej nawiązującej do przeszłości. Choć dziś obserwujmy istny wysyp aut zaprojektowanych w stylu retro – wspominając tylko Renault 4 i 5, Fiata 500e czy kolejne wariacje na temat Mini – to jednak szef Smarta zapewnia, że „nowy model nie musi być retro. Smart zwykle nie robi retro – patrzymy w przyszłość”.
Jednak to nie oznacza całkowitego porzucenia DNA marki. W cytowanej już rozmowie z Auto Expressem Adelmann zapewnia: „Zdecydowanie będziemy mieć pewne elementy rodziny Smart. (...) Na przykład bezramkowe drzwi lub koncepcja przestrzeni; umieścimy koła w rogach".
Również w kabinie należy się spodziewać rozwinięcia doskonale znanego pomysłu z przeszłości. Czyli takiego samego układu dwóch siedzeń i relatywnie sporego – jak na wymiary auta – bagażnika.
Jaka cena? Kiedy w sprzedaży?
Wiadomo też, że nowy Smart ForTwo nie otrzyma silników spalinowych – auto będzie dostępne wyłącznie w wariancie elektrycznym. Może on trafić na rynek pod koniec bieżącej dekady, a jego cena powinna oscylować wokół 100 tys. zł (20 tys. funtów).
Ponadto marka pracuje nad samochodem mającym stanowić alternatywę dla budżetowych modeli na prąd, jak choćby Volkswagen ID.1. Czyli nad następcą 5-drzwiowego modelu ForFour.
Zawiła historia sprytnego mieszczucha
Historia powstania Smarta jest równie pokręcona, co sama koncepcja tego auta. Jego pomysłodawcą był szwajcarski przedsiębiorca Nicolas Hayek, producent zegarków Swatch. Do projektu wciągnął Mercedesa.
Prace nad autem ruszyły na początku lat 90. XX wieku, jednak samochód pojawił się na drogach dopiero w 1998 roku. Auto z miejsca zawojowało zatłoczone metropolie zachodniej Europy, natomiast w Polsce przez długie lata Smart pozostawał wyłącznie ciekawostką.
Nie ma w tym nic dziwnego – w czasach gdy debiutował Smart, w nadwiślańskich salonach Fiata wciąż można było kupić poczciwego Malucha, a pozostające na dorobku społeczeństwo nie paliło się do wydawania małej fortuny na tak niepraktyczny samochód. Tymczasem Mercedesowi zależało, by Smart był produktem premium. To z kolei zniechęciło Hayeka, któremu zależało na tym, by auto było równie tanie, co małe. Dlatego Szwajcar szybko trafił na boczny tor.
Bo z czym jak z czym, ale z niską ceną to akurat nie wyszło. Za to do poczciwego Fortwo dołączyły inne, nie mniej nietypowe pojazdy, jak Roadster czy odważnie stylizowane – choć już konwencjonalne w swoich założeniach – pierwsze Forfour. Na przestrzeni lat marka nie uniknęła licznych zawirowań.
Ich efektem było dołączanie do projektu chińskiego koncernu Geely, który dziś jest jej współwłaścicielem. Smart oferuje obecnie 3 elektryczne modele, ale żaden nie przypomina już oryginalnego Smarta...