Prawo jazdy na autobus już dla pełnoletnich?

Brakuje kierowców autobusów. Pomysłem na uzupełnienie deficytów kadrowych ma być zmiana przepisów dotyczących minimalnego wieku dla prawa jazdy kat. D. Obecnie wynosi on 21 lat, jednak pasażerów mogliby wozić już 18-latkowie.
Już w zeszłym roku Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego postulował obniżenie minimalnego wieku dla kierowców autobusów. Propozycja jest efektem problemów ze znalezieniem kierowców. Do resortu infrastruktury trafiła interpelacja poselska. Czy i kiedy można spodziewać się zmian przepisów?
Obniżenie minimalnego wieku – autobusy jak ciężarówki
Posłanka Paulina Matysiak zwraca uwagę, że „w świetle obecnych przepisów prawo jazdy kategorii D może zdobyć osoba mająca co najmniej 21 lat. Tymczasem kierowcą ciężarówki (kat. C i C+E) może zostać już osiemnastolatek. To sprawia, że mamy aż trzy roczniki osób, które po odpowiednim przygotowaniu i egzaminie mogłyby zasilić flotę kierowców autobusów. Wielu z nich chętnie zostałoby kierowcami autobusów tuż po ukończeniu szkoły”.
Parlamentarzystka powołuje się na badania przeprowadzone przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego, z których wynika, że młody wiek kierowców zawodowych nie stanowi czynnika zwiększającego niebezpieczeństwo.
Obniżenie wieku dla kandydatów na kierowców autobusów
W zeszłym roku Ministerstwo Infrastruktury, po apelu środowisk reprezentujących transport publiczny, analizowało możliwość obniżenia wymaganego wieku kierowców zawodowych. To rzekomo miało być uzależnione od ostatecznego kształtu zmienionej dyrektywy unijnej w sprawie praw jazdy. Jednak jak dotąd nie zapadły żadne decyzje. Nie ma również odpowiedzi na interpelację poselską.
Kwalifikacja wstępna daje bonus 3 lata
Warto zauważyć, że minimalny wiek 21 lat do kierowania autobusem lub 18 lat dla ciężarówki to pewien ukłon w stronę młodych kierowców. Standardowy wiek uprawniający do uzyskania kat. D to aż 24 lata. Natomiast za kierownicę pojazdu ciężarowego (kat. C) można usiąść w wieku 21 lat. Tu jednak ważna uwaga: samo prawo jazdy to jeszcze za mało, aby podjąć pracę w transporcie drogowym. Potrzebna jest jeszcze kwalifikacja wstępna. Ta nie tylko pozwala zarobkowo wozić pasażerów (prawo jazdy kat. D) czy towar (kat. C), ale także o 3 lata obniża minimalny wiek dotyczący zdobywania uprawnień.