Obowiązkowe oświetlenie – rower i hulajnoga elektryczna

Przesiadając się za kierownicę roweru lub hulajnogi, pamiętaj, że tak samo, jak w przypadku samochodów, również jednoślady muszą być odpowiednio oświetlone.
Niestety, nie wszyscy użytkownicy rowerów, w tym również rowerów miejskich oraz hulajnóg, zwracają należytą uwagę na swoje bezpieczeństwo. Często też nie zdają sobie sprawy z ewentualnych zagrożeń. Chociaż mandat za brak świateł w tym przypadku wynosi zaledwie 100 zł, obowiązkowe oświetlenie ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników rowerów i hulajnóg.
Wymagane światła na jednośladach
Pamiętajmy, że zarówno rowerzyści, jak i użytkownicy hulajnóg poruszający się nocą muszą być bezwzględnie wyposażeni w oświetlenie. Niestety, jedynie niewielka część rowerów spełnia te wymogi, a kontrole dotyczące pozostałych użytkowników są niewystarczające. W rezultacie stwarza to wrażenie przyzwolenia na łamanie przepisów, co naraża na niebezpieczeństwo nie tylko samych użytkowników jednośladów, ale również innych uczestników ruchu drogowego.
Obowiązkowe oświetlenie roweru
Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone w następujące elementy oświetlenia:
- z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
- z tyłu co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o innym kształcie niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej
Przepisy określają również wymagane parametry dla świateł. Światła odblaskowe i pozycyjne powinny być widoczne w nocy z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza. Światła mogą być umieszczone w wysokości nie niższej niż 250 mm i nie wyższej niż 1500 mm nad powierzchnią jezdni. Możliwe jest zastosowanie świateł migających.
Na bocznych płaszczyznach kół (co najmniej jedno na przednim i tylnym kole) oraz na pedałach roweru można zamontować światła odblaskowe w kolorze żółtym samochodowym. Nie ma zakazu stosowania odblaskowych pasów w formie nieprzerwanego pierścienia na bokach opon lub na bocznych płaszczyznach kół. Aby poprawić widoczność z przodu roweru, zaleca się stosowanie białych świateł odblaskowych. Rowerzysta jest zobligowany do używania świateł od zmierzchu do świtu oraz podczas przejazdu przez tunele. Jednakże w ciągu dnia, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych, nie jest obowiązkowe stosowanie świateł, a nawet można je zdemontować.
Obowiązkowe oświetlenie hulajnogi
Hulajnogi elektryczne oraz inne urządzenia transportu osobistego (UTO) muszą być wyposażone w odpowiednie światła. Zgodnie z przepisami, wymagane są:
- z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej
- z tyłu co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o innym kształcie niż trójkąt. Dodatkowo co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej
- z boku co najmniej jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej, widoczne po obu stronach
CZYTAJ TEŻ: Dziecko na rowerze – o tym musisz pamiętać, jako kierowca i rodzic
Światła hulajnogi elektrycznej powinny być widoczne w nocy z odległości co najmniej 150 m. Można stosować światła migające. Istnieje możliwość demontażu świateł hulajnogi, ale tylko w ciągu dnia. W takim przypadku nie można wjeżdżać do tuneli (wymóg oświetlenia pojazdu przez całą dobę). Uwaga! Światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu hulajnogi, a światła białe lub żółte selektywne z tyłu jednośladu.