Od 16 listopada ważne zmiany na stacjach benzynowych dla właścicieli aut z silnikami Diesla

Od dziś (16 listopada) na stacjach benzynowych wchodzą istotne zmiany. Dotyczą one przede wszystkim właścicieli samochodów z silnikami wysokoprężnymi i przeznaczonego do nich oleju napędowego. Dlaczego należy sięgać po zimowe paliwo?
Dnia 16 listopada stacje benzynowe przechodzą na sprzedaż zimowego oleju napędowego. Pozostanie on w ich ofercie do końca lutego przyszłego roku.
Później, czyli od 1 marca w sprzedaży będzie paliwo przejściowe. Do naszych aut trafiało ono również od 1 października do 15 listopada. Z kolei od 16 kwietnia do 30 września na stacjach benzynowych tankować będziemy letni olej napędowy. Powyższe terminy są określane ustawowo.
Często zdarza się jednak, że na stacjach zimowy olej napędowy pojawia się już kilka dni wcześniej (TUTAJ przeczytasz, czemu tankowanie pod korek szkodzi).
Dlaczego należy stosować zimowy olej napędowy?
Olej napędowy, jaki lejemy do baków naszych samochodów w różnych okresach roku, charakteryzuje się innymi parametrami. Najważniejszy z nich to tzw. temperatura zablokowania zimnego filtra (CFFP).
Określa ona wartość, poniżej której ma miejsce wytrącenie się parafiny w paliwie. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, dochodzi do zablokowania filtra i tym samym uniemożliwienia przepływu oleju napędowego. W efekcie samochód może przerywać w czasie jazdy lub nie dać się w ogóle odpalić (TUTAJ przeczytasz, czemu nie należy jeździć na rezerwie).
Temperatura zablokowania zimnego filtra jest różna dla olejów napędowych przeznaczonych dla określonych pór roku. Mamy 3 rodzaje oleju napędowego i trzy różne temperatury graniczne:
- zimowy olej napędowy: do -20 stopni Celsjusza
- przejściowy olej napędowy: do -10 stopni Celsjusza
- letni olej napędowy: do 0 stopni Celsjusza
Zatankuj, aby uniknąć kłopotów
Choć pogoda w ostatnich latach rzadko kiedy jest naprawdę zimowa, warto w najbliższych dniach, a więc po 16 listopada, sięgnąć po zimowy olej napędowy. Dzięki temu, w szczególności kierowcy parkujący swoje samochody na zewnątrz, unikną ewentualnych problemów, np. z uruchomieniem silnika.
Inne rozwiązanie to zastosowanie specjalnych preparatów do oleju napędowego. Na rynku dostępne są tak zwane depresatory, które zapobiegają wytrącaniu się parafiny z tego paliwa. Ba, mogą one obniżyć temperaturę zablokowania zimnego filtra nawet do -40 stopni Celsjusza.