14 maja 2024

Odcinkowy pomiar prędkości – połowa kamer to atrapy, które nie działają. Oto lista odcinków

OPP kamery znak
Zdjęcie: CANARD.

W 74 miejscach zainstalowano kamery odcinkowego pomiary prędkości. Jednak tylko połowa z nich rzeczywiście kontroluje szybkość kierowców. 33 urządzenia czekają na podłączenie do zasilania. Może to trwać nawet do końca 2024 r.



Pod koniec ubiegłego roku Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pochwaliło się, że system odcinkowego pomiaru prędkości powiększył się o 39 nowych lokalizacji. Inspektorzy jednak zapomnieli dodać, że niemal wszystkie urządzenia to obecnie tylko straszaki.

Odcinkowy pomiar prędkości – wyjątkowa skuteczność

Kamery mierzące średnią prędkość wyłapują najwięcej kierowców, którzy łamią przepisy. W skali całego kraju najwięcej wykroczeń ujawniły kamery średniej prędkości na autostradzie A4 w okolicach Wrocławia. Na tym 8 km odcinku trasy między Kostomłotami i Kątami Wrocławskimi, który został uruchomiony w wakacje ubiegłego roku, odnotowano aż 152 475 naruszeń prędkości.

Kolejne najbardziej skuteczne urządzenia pomiarowe znajdują się na S7. Na odcinku Skomielna Biała-Naprawa, czyli w tunelu zakopianki przyłapano 27,4 tys. kierowców, a na obwodnicy Białobrzegów koło Radomia – 25,5 tys.

Dla porównania rekordzista wśród fotoradarów znajdujący się w Gliwicach na zjeździe A1 w kierunku A4, przez cały 2023 r. zarejestrował „tylko” 11 tys. wykroczeń.

Odcinkowy pomiar prędkości – 33 punkty bez prądu

Nic więc dziwnego, że CANARD stawia na odcinkowy pomiar prędkości. W listopadzie zakończył się montaż 39 nowych kamer. To pozwoliło na rozszerzenie sieci dróg objętych OPP o blisko 180 km, a łącznie 74 odcinki dróg są objęte OPP. Jednak znak informujący o odcinkowym pomiarze prędkości nie musi świadczyć, że ta jest rzeczywiście sprawdzana.

CZYTAJ TEŻ: Tolerancja kamer i fotoradarów – nie zawsze 10 km/h

W przypadku najnowszych 39 kamer działa tylko 6. Ostatnio włączono te w Mikołowie na Śląsku. Wcześniej były to „rekordowe" kamery na A4 i S7 (obwodnica Białobrzegów).

Powodem jest problem z przyłączami energetycznymi. Na to nie ma wpływu wykonawca systemu OPP i jest skazany na czekanie. Według zapewnień CANARD wszystkie kamery powinny zostać włączone do sieci do końca tego roku. Jednak dokładnej daty wciąż nie ma.

Warto jedynie wspomnieć, że kilka lat temu, niektóre bramki do obsługi systemu viaTOLL (myto dla pojazdów ciężarowych) nawet przez kilka miesięcy były zasilane z generatorów prądu. Wykonawca systemu musiał sobie w ten sposób radzić, zanim firmy energetyczne doprowadziły zasilanie. 

Odcinkowy pomiar prędkości – te kamery nie działają

Oto lista OPP, które czekają na podłączenie do zasilania. To oznacza, że kamery są gotowe do pracy, system jest prawidłowo oznakowany, ale nie funkcjonuje, ponieważ brakuje zasilania. Nie jest wykluczone, że niektóre z tych punktów ruszą nawet za kilka dni czy tygodni. 

W tych miejscach nie jest prowadzona kontrola prędkości:

  1. woj. mazowieckie: Otrębusy-Kanie DW719
  2. woj. mazowieckie: Drwalew-Chynów S7
  3. woj. mazowieckie: obwodnica Mszczonowa DK50
  4. woj. kujawsko-pomorskie/łódzkie: Siemionki/MOP Strzelce A1
  5. woj. łódzkie: Dobroń-Pabianice Płn. S14
  6. woj. łódzkie: Łódź ul. Chocianowicka-Łaskowice
  7. woj. łódzkie: Bychlew-Jadwinin DW485
  8. woj. łódzkie: Biała Pierwsza 42 - Biała Rządowa 49 DK74
  9. woj. łódzkie: Mokra Prawa 2-Mokra Prawa 189A DK70
  10. woj. podkarpackie: Rzeszów-Nosówka ul. Dębicka
  11. woj. podkarpackie: Dukla Trakt Węgierski DK19
  12. woj. podkarpackie: Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113-Korczaka 16 DK9
  13. woj. podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka-Gniewczyna Tryniecka DW835
  14. woj. podkarpackie: Lutcza DK19
  15. woj. podkarpackie: Podgrodzie DK94
  16. woj. dolnośląskie: Wrocław Al. Jana III Sobieskiego
  17. woj. dolnośląskie: Bierzów-Przylesie DW403
  18. woj. śląskie: Jankowice-Świerklany DW929
  19. woj. śląskie: Katowice Braci Reńców DW902
  20. woj. śląskie: Suszec-Kobielice W935
  21. woj. śląskie: Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego DK88
  22. woj. śląskie: Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego DK88
  23. woj. wielkopolskie: Tarnowo Podgórne-Poznań Ławica S11
  24. woj. wielkopolskie: Konin – MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary A2
  25. woj. lubelskie: Hrubieszów DW844
  26. woj. lubelskie: Gołąb DW801
  27. woj. kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek-Kłódka DK16
  28. woj. kujawsko-pomorskie: Rycerzewo DW251
  29. woj. kujawsko-pomorskie: Węzeł Nowy Ciechocinek-MOP Kałęczynek A1
  30. woj. mazowieckie: obwodnica Wyszkowa S8
  31. woj. pomorskie: Borcz-Babi Dół DK20
  32. woj. pomorskie: Borowo DW211
  33. woj. podlaskie: Baciuty-Łupianka Stara DW678

OPP jeszcze mniej

Jak się jednak okazuje, oprócz 33 punktów bez zasilania, z mapy CANARD funkcjonujących już urządzeń, zniknęło 5 kolejnych OPP. Jednym z nich jest wschodni odcinek S8 w Warszawie. Kamery na 4 kilometrach trasy Toruńskiej w Warszawie między ul. Łabiszyńską a Markami nie działają, ponieważ doszło tam do awarii sterownika. Rolę straszaka pełni również wiele fotoradarów, w tym najnowsze TraffiStar SR390, który miał poskromić stołecznych piratów drogowych na trasie Łazienkowskiej. Sprzęt zostanie włączony po zakończeniu remontu drogi.