Odcinkowy pomiar prędkości – połowa kamer to atrapy, które nie działają. Oto lista odcinków
W 74 miejscach zainstalowano kamery odcinkowego pomiary prędkości. Jednak tylko połowa z nich rzeczywiście kontroluje szybkość kierowców. 33 urządzenia czekają na podłączenie do zasilania. Może to trwać nawet do końca 2024 r.
Pod koniec ubiegłego roku Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pochwaliło się, że system odcinkowego pomiaru prędkości powiększył się o 39 nowych lokalizacji. Inspektorzy jednak zapomnieli dodać, że niemal wszystkie urządzenia to obecnie tylko straszaki.
Odcinkowy pomiar prędkości – wyjątkowa skuteczność
Kamery mierzące średnią prędkość wyłapują najwięcej kierowców, którzy łamią przepisy. W skali całego kraju najwięcej wykroczeń ujawniły kamery średniej prędkości na autostradzie A4 w okolicach Wrocławia. Na tym 8 km odcinku trasy między Kostomłotami i Kątami Wrocławskimi, który został uruchomiony w wakacje ubiegłego roku, odnotowano aż 152 475 naruszeń prędkości.
Kolejne najbardziej skuteczne urządzenia pomiarowe znajdują się na S7. Na odcinku Skomielna Biała-Naprawa, czyli w tunelu zakopianki przyłapano 27,4 tys. kierowców, a na obwodnicy Białobrzegów koło Radomia – 25,5 tys.
Dla porównania rekordzista wśród fotoradarów znajdujący się w Gliwicach na zjeździe A1 w kierunku A4, przez cały 2023 r. zarejestrował „tylko” 11 tys. wykroczeń.
Odcinkowy pomiar prędkości – 33 punkty bez prądu
Nic więc dziwnego, że CANARD stawia na odcinkowy pomiar prędkości. W listopadzie zakończył się montaż 39 nowych kamer. To pozwoliło na rozszerzenie sieci dróg objętych OPP o blisko 180 km, a łącznie 74 odcinki dróg są objęte OPP. Jednak znak informujący o odcinkowym pomiarze prędkości nie musi świadczyć, że ta jest rzeczywiście sprawdzana.
CZYTAJ TEŻ: Tolerancja kamer i fotoradarów – nie zawsze 10 km/h
W przypadku najnowszych 39 kamer działa tylko 6. Ostatnio włączono te w Mikołowie na Śląsku. Wcześniej były to „rekordowe" kamery na A4 i S7 (obwodnica Białobrzegów).
Powodem jest problem z przyłączami energetycznymi. Na to nie ma wpływu wykonawca systemu OPP i jest skazany na czekanie. Według zapewnień CANARD wszystkie kamery powinny zostać włączone do sieci do końca tego roku. Jednak dokładnej daty wciąż nie ma.
Warto jedynie wspomnieć, że kilka lat temu, niektóre bramki do obsługi systemu viaTOLL (myto dla pojazdów ciężarowych) nawet przez kilka miesięcy były zasilane z generatorów prądu. Wykonawca systemu musiał sobie w ten sposób radzić, zanim firmy energetyczne doprowadziły zasilanie.
Odcinkowy pomiar prędkości – te kamery nie działają
Oto lista OPP, które czekają na podłączenie do zasilania. To oznacza, że kamery są gotowe do pracy, system jest prawidłowo oznakowany, ale nie funkcjonuje, ponieważ brakuje zasilania. Nie jest wykluczone, że niektóre z tych punktów ruszą nawet za kilka dni czy tygodni.
W tych miejscach nie jest prowadzona kontrola prędkości:
- woj. mazowieckie: Otrębusy-Kanie DW719
- woj. mazowieckie: Drwalew-Chynów S7
- woj. mazowieckie: obwodnica Mszczonowa DK50
- woj. kujawsko-pomorskie/łódzkie: Siemionki/MOP Strzelce A1
- woj. łódzkie: Dobroń-Pabianice Płn. S14
- woj. łódzkie: Łódź ul. Chocianowicka-Łaskowice
- woj. łódzkie: Bychlew-Jadwinin DW485
- woj. łódzkie: Biała Pierwsza 42 - Biała Rządowa 49 DK74
- woj. łódzkie: Mokra Prawa 2-Mokra Prawa 189A DK70
- woj. podkarpackie: Rzeszów-Nosówka ul. Dębicka
- woj. podkarpackie: Dukla Trakt Węgierski DK19
- woj. podkarpackie: Nowa Dęba Ks. Henryka Łagockiego 113-Korczaka 16 DK9
- woj. podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka-Gniewczyna Tryniecka DW835
- woj. podkarpackie: Lutcza DK19
- woj. podkarpackie: Podgrodzie DK94
- woj. dolnośląskie: Wrocław Al. Jana III Sobieskiego
- woj. dolnośląskie: Bierzów-Przylesie DW403
- woj. śląskie: Jankowice-Świerklany DW929
- woj. śląskie: Katowice Braci Reńców DW902
- woj. śląskie: Suszec-Kobielice W935
- woj. śląskie: Zabrze Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego DK88
- woj. śląskie: Gliwice Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego DK88
- woj. wielkopolskie: Tarnowo Podgórne-Poznań Ławica S11
- woj. wielkopolskie: Konin – MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary A2
- woj. lubelskie: Hrubieszów DW844
- woj. lubelskie: Gołąb DW801
- woj. kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek-Kłódka DK16
- woj. kujawsko-pomorskie: Rycerzewo DW251
- woj. kujawsko-pomorskie: Węzeł Nowy Ciechocinek-MOP Kałęczynek A1
- woj. mazowieckie: obwodnica Wyszkowa S8
- woj. pomorskie: Borcz-Babi Dół DK20
- woj. pomorskie: Borowo DW211
- woj. podlaskie: Baciuty-Łupianka Stara DW678
OPP jeszcze mniej
Jak się jednak okazuje, oprócz 33 punktów bez zasilania, z mapy CANARD funkcjonujących już urządzeń, zniknęło 5 kolejnych OPP. Jednym z nich jest wschodni odcinek S8 w Warszawie. Kamery na 4 kilometrach trasy Toruńskiej w Warszawie między ul. Łabiszyńską a Markami nie działają, ponieważ doszło tam do awarii sterownika. Rolę straszaka pełni również wiele fotoradarów, w tym najnowsze TraffiStar SR390, który miał poskromić stołecznych piratów drogowych na trasie Łazienkowskiej. Sprzęt zostanie włączony po zakończeniu remontu drogi.