31 maja 2023

Odnowiona Toyota Yaris: nowy, hybrydowy układ napędowy z Polski to tylko przedsmak zmian

2024 Toyota Yaris

Toyota Yaris – drugi najpopularniejszy model w Polsce w 2022 roku – po 4 latach doczekała się zmian. Pojawiły się większe ekrany, lepsze systemy z zakresu bezpieczeństwa, a przede wszystkim hybrydowy układ napędowy 5. generacji.

W 2022 roku na Toyotę Yaris w naszym kraju skusiło się 12 478 klientów (dane PZPM). Z kolei od momentu debiutu tego modelu w 1999 roku, Japończycy sprzedali ponad 10 mln egzemplarzy.

Toyota Yaris to pierwsze auto w segmencie miejskim, które doczekało się napędu hybrydowego. Teraz stał się on jeszcze bardziej wydajny. Japońscy inżynierowie połączyli bowiem elementy układu 5. generacji z obecnym.

Odnowiona Toyota Yaris: drugi wariant hybrydowy

W chwili debiutu Toyota Yaris Hybrid dysponowała napędem o mocy 116 KM. Sercem jej hybrydowego układu była 3-cylindrowa jednostka benzynowa, wyciskająca z siebie 92 KM. Do pary miała ona 80-konny silnik elektryczny.

Zastosowanie przekładni hybrydowej 5. generacji sprawiło, że Toyota Yaris Hybrid tylko zyskała. Legitymuje się teraz wyższymi mocą (130 KM) i momentem obrotowym (wzrost ze 141 do 185 Nm) oraz lepszą dynamiką.

Odnowione auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,2 s (poprzednio – w 9,7 s) i jest w stanie pojechać z prędkością 175 km/h (jak poprzednio). Zużycie paliwa? Wcześniej, zgodnie z cyklem WLTP, określano je na 4,1-4,9 l/100 km. Teraz to 4,2-5,1 l/100 km.

Jak donosi Toyota, „zwiększenie mocy poprawiło też wrażenia z jazdy. Auto szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, jest bardziej żwawe i prowadzi się dynamicznie, co będzie miało znaczenie zarówno w mieście, jak i podczas podróży po drogach szybkiego ruchu” – czytamy w jej komunikacie.

Nowy, hybrydowy układ napędowy ma być dostępny w dwóch wariantach. Pierwszym jest Premiere Edition, natomiast drugi to GR SPORT. Z kolei aktualny napęd o mocy 116 KM pozostanie w ofercie. Oba układy pochodzą z Polski – są wytwarzane na Dolnym Śląsku.

Z cyfrowym kluczykiem

Odnowiony Yaris to pierwsza Toyota z dostępem za pomocą tzw. cyfrowego kluczyka. Połączony z aplikacją MyT, oferuje przede wszystkim możliwość odryglowania drzwi i uruchomienia silnika za pomocą smartfona. Funkcja zapewnia dostęp do samochodu aż 5 użytkownikom. Co istotne, aby z niej skorzystać nie trzeba wyciągać smartfona z kieszeni czy z torebki.

To nie wszystko. Cyfrowy kluczyk zapewnia również zdalne otwieranie i zamykanie auta, obsługę klimatyzacji czy włączanie świateł awaryjnych. Jest on kompatybilny ze smartfonami, korzystającymi zarówno z systemu iOS, jak i z Androida.

Odnowiona Toyota Yaris: lepsze multimedia

Powiew nowoczesności widać również w kabinie. Odnowiona Toyota Yaris zyskała teraz nowe cyfrowe zegary, które w zależności od wersji mają od 7 do 12,3 cala. Z kolei centralny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego może mieć teraz przekątną 9 lub 10,5 cala.

Cyfrowe zegary oferują cztery różne tryby przekazywania danych (Smart, Casual, Sporty oraz Tough). 7-calowy to standard w odmianie Comfort, natomiast 12,3-calowy – w wersjach Executive, GR SPORT i Premiere Edition.

2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris

Odnowiony system multimedialny może pochwalić się ładniejszą, wyższej jakości grafiką, a także nawigacją w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym. Obejmuje on również „inteligentnego” asystenta głosowa, wywoływanego za pomocą słów „Hej, Toyota”. Japończycy chwalą się, że rozpoznaje on naturalne komendy. Przykład? Wypowiedzenie „Hej Toyota, jest mi zimno” spowoduje podniesienie temperatury w układzie klimatyzacji.

Kolejny ukłon w stronę wygody użytkowania Yarisa to bezprzewodowe łączenie z Android Auto oraz Apple CarPlay. I jeszcze jedno – aktualizacja systemu (w tym wybranych funkcji z zakresu bezpieczeństwa aktywnego) odbywa się za pomocą over the air, a więc bez konieczności wizyty w serwisie.

Seryjnie z pakietem T-Mate

To wyposażenie standardowe każdej Toyoty Yaris. Jego funkcje zostały rozbudowane i ulepszone m.in. o najnowszą generację Toyota Safety Sense.

Nowa kamera, umieszczona za przednią szybą, wykrywa większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze samochodu. To nie tylko piesi i rowerzyści, ale od teraz – również motocykliści. Poprawiono też układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. W odnowionej Toyocie Yaris jest on w stanie wykryć nadjeżdżające pojazdy na dwóch sąsiadujących ze sobą pasach, a także przejeżdżających rowerzystów oraz samochody włączające się do ruchu.

Zupełnie nową funkcją pakietu Toyota Safety Sense jest tłumienie przyspieszenia. Uruchamia się ono w sytuacji zagrożenia zderzenia z poprzedzającym pojazdem i ma na celu ograniczenie prędkości, z jaką Toyota Yaris się do niego zbliża.

Układ Proactive Driving Assist (PDA) pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewnia z kolei łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia w związku z wolniej jadącym poprzedzającym autem lub zbliżając się do zakrętu. Drugim elementem jest wspomaganie kierowania, które rozpoznaje zakręty i pomaga wykonać płynny manewr.

Jest jeszcze nowy układ o nazwie Emergency Driving Stop System (EDSS). Ma on na celu zatrzymanie samochodu w sytuacji, gdy np. kierowca zasłabnie i przestaje ruszać kierownicą. Najpierw usłyszy on głośne ostrzeżenie dźwiękowe, a jeśli nadal nie będzie wykazywał żadnych reakcji – auto się zatrzyma, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.

W skład pakietu Toyota T-Mate wchodzi także opcjonalny układ Safe Exit Assist (SEA), który ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z nadjeżdżającym z tyłu autem lub rowerzystą. Z kolei układ RSRS (Rear Seat Reminder System) przypomni o sprawdzeniu tylnych foteli przed wyjściem z pojazdu.

Lepsze działanie systemów wsparcia

Odnowiona Toyota Yaris otrzymała także ulepszony aktywny tempomat. Od teraz jego działanie ma być szybsze i bardziej intuicyjne. Poza tym można ustawić większy dystans do poprzedzającego auta. Co więcej, układ redukcji prędkości w zakręcie aktywuje się szybciej, aby pozwolić na bardziej płynną jazdę.

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) teraz jest w stanie wykryć, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłączyć ostrzeżenie. Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) również stał się lepszy, a układ rozpoznawania znaków (RSA) jednym kliknięciem potrafi dostosować prędkość auta do tej na znakach.

Odnowiona Toyota Yaris: w sprzedaży od sierpnia

Debiutująca odmiana Premiere Edition wyróżnia się nowym lakierem Neptune Blue, połączonym z czarnym dachem. Do tego dochodzą nowe, 17-calowe obręcze z lekkich stopów, a także przeszycia foteli i listwy dekoracyjne, utrzymane również w niebieskiej barwie.

Toyota Yaris Premiere Edition będzie dostępny także w dwóch innych dwukolorowych wariantach z czarnym dachem i lakierami Platinum Pearl White oraz Silver Metallic. Auto ma mieć wyjątkowo bogate wyposażenie seryjne.

Przyjmowanie zamówień na nową Toyotę Yaris rozpocznie się w sierpniu

2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris
2024 Toyota Yaris