Odnowione Alfy Romeo Giulia i Stelvio Q na 100-lecie „zielonej koniczyny”: dwie istotne zmiany techniczne!
Po niedawnej modernizacji Giulii i Stelvio, Alfa Romeo pokazała odświeżone wersje swoich dwóch ostrych modeli. Okazją do ich premiery jest 100-lecie „zielonej koniczyny” – symbolu sportowych aut tej włoskiej marki. Oto odnowione Alfy Romeo Giulia i Stelvio Q w specjalnym, limitowanym wariancie Quadrifoglio 100th Anniversary. Co istotne w obu autach wprowadzono nie tylko zmiany stylistyczne, ale i techniczne.
Historia zatoczyło koło. Jest kwiecień 1923 roku. Na trasę 14. edycji długodystansowego wyścigu Targa Florio wyjeżdża Alfa Romeo Quadrifoglio w wersji Corsa RL, należąca do Ugo Sivocciego. Auto okazuje się tak szybkie i niezawodne, że wyprzedza wszystkich rywali i jako pierwsze przekracza linię mety.
W 100. rocznicę tego wydarzenia Włosi znów dają o sobie znać. Tym razem za pomocą zmodernizowanych Alf Romeo Giulii i Stelvio Q, od razu w specjalnych odmianach Quadrifoglio 100th Anniversary.
Te same zmiany, co w innych wersjach
Nie jest to żadnym zaskoczeniem, że Alfy Romeo Giulia i Stelvio Q otrzymały te same zabiegi stylistyczne, jakim zostały niedawno poddane ich słabsze warianty (przeczytasz o tym TUTAJ).
Najważniejszą zmianą na zewnątrz są nowe reflektory przednie z trzema parami LED-ów do jazdy dziennej. To samo rozwiązanie znalazło się w Tonale i od niedawna stanowi kolejny znak rozpoznawczy modeli włoskiej marki.
Nie mniej istotną zmianą jest rezygnacja ze świateł biksenonowych. W ich miejsce Włosi w końcu zastosowali matrycowe światła główne, czyli z funkcją automatycznego sterowania wiązką oświetlenia drogowego (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). Tylne lampy otrzymały jedynie nieco inne wypełnienie.
Więcej nowego dzieje się wewnątrz. Wzorem Tonale znalazł się tutaj cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala. Obok znanych z innych Alf Romeo trybów wyświetlania danych (Evolve, Relax i Heritage), w sportowych Giulii i Stelvio Q pojawił się czwarty. To Race, w którym najważniejszy jest spory obrotomierz z wpisanym w niego cyfrowym prędkościomierzem.
Dwie istotne modyfikacje mechaniczne
Pod względem technicznym zmieniły się dwie rzeczy. Silnik otrzymał dodatkowy zastrzyk mocy, natomiast przy tylnej osi zastosowaną prawdziwą, mechaniczną szperę o zwiększonym tarciu wewnętrznym w miejsce elektronicznej. W efekcie trakcja oraz zachowanie obu aut w zakrętach mają się jeszcze poprawić.
2,9-litrowa, podwójnie doładowana jednostka V6 wytwarza teraz 520 zamiast 510 KM. Jest to w pełni aluminiowa konstrukcja, wyróżniająca się kątem rozwarcia cylindrów, wynoszącym 90 stopni.
Ma ona więc cechy konstrukcyjne typowe dla 3,9-litrowego silnika V8, stosowanego w Ferrari 488. Przypadek? Nic z tych rzeczy! Otóż obie jednostki napędowe zaprojektował ten sam facet – Gianluca Pivetti. Najpierw był on szefem rozwoju silników w Ferrari, by później przenieść się do Alfy Romeo.
Moment obrotowy w Giulii Q trafia wyłącznie do tylnych kół, natomiast w Stelvio Q – również do przednich. Odbywa się to za pomocą sprzęgła płytkowego, dorzucającego do nich do 50% dostępnych niutonometrów. W efekcie SUV Alfy Romeo wyróżnia się jednocześnie tylnonapędową naturą i solidną trakcją.
Osiągi? O tych Włosi nie wspomnieli. Wiadomo, że Giulia Q sprzed liftingu od 0 do 100 km/h rozpędzała się w 3,9 s, a Stelvio Q (też sprzed zmian) – w 3,8 s. Prędkość maksymalna wynosiła, odpowiednio, 307 i 283 km/h.
Limitowane Alfy Romeo Stelvio i Giulia Q: powstanie tylko 200 sztuk
Odnowione, sportowe modele Alfy Romeo w edycji Quadrifoglio 100th Anniversary powstaną w liczbie limitowanej do zaledwie 200 egzemplarzy (po 100 każdego modelu). Oba modele można rozpoznać przede wszystkim po unikalnych emblematach Q i złotych wykończeniach.
Oto najważniejsze cechy Alf Romeo Giulia i Stelvio Q w edycji Quadrifoglio 100th Anniversary:
- polerowane obręcze aluminiowe z 5 otworami (19-calowe w Giulii i 21-calowe w Stelvio)
- złote zaciski hamulcowe
- złoty odcień emblematu Quadrifoglio („czterolistnej koniczyny”)
- osłona chłodnicy i obudowy lusterek z włókna węglowego
- połączenie czarnej skóry i Alcantary ze złotymi przeszyciami
- złote przeszycia w desce rozdzielczej i wyhaftowana liczba „100”
- obita skórą i Alcantarą kierownica z czarnymi przeszyciami i wstawkami z włókna węglowego
- elementy z włókna węglowego na desce rozdzielczej (z efektem 3D), drzwiach i konsoli środkowej
Zamówienia na rocznicowe, zmodernizowane Alfy Romeo Giulia i Stelvio Q będzie można składać jeszcze wiosną bieżącego roku. Pierwsza auta do klientów trafią w trzecim kwartale 2023 roku.
Na samochodowym Olimpie
Zwycięstwo Ugo Sivocciego, o którym wspominaliśmy na początku, z miejsca wyniosło Alfę Romeo na samochodowy Olimp. Sprawiło, że symbol „czterolistnej koniczyny” na trwałe wpisał się w kanony motoryzacji.
Ba, od pierwszego Grand Prix w 1925 roku, poprzez Mille Miglia, Targa Florio i 24-godzinny wyścig Le Mans, Alfa Romeo dominowała w sportach motorowych. W efekcie „czterolistna koniczyna” wkrótce trafiła również do aut drogowych.
Pierwszym modelem była Giulia Sprint GT Veloce, wytwarzana w latach 1965-1967. To właśnie ten model zapoczątkował tradycję trwającą po dziś dzień. Tradycję, w myśl której na znaczek Q zasługują wyłącznie najmocniejsze, najbardziej sportowe i najlepsze na drodze samochody włoskiej marki.
A takimi z pewnością są Alfy Romeo Giulia i Stelvio Q.