Odnowiony Jeep Wrangler – niewielkie zmiany, ale duży efekt
Amerykańska ikona w obecnym wcieleniu, określanym jako JL, jest na rynku już 5 lat. Najwyższy więc czas na modernizację. Odnowiony Jeep Wrangler – co się w nim zmieniło?
Obecnie na rynku jest czwarta generacja Jeepa Wranglera, który w 1986 roku zastąpił Willysa CJ, wytwarzanego również jako Jeep CJ. Auto było cywilnym wcieleniem wojskowego Willysa-Overlanda, pokazanego w 1944 roku.
Jego wyróżnikami były charakterystyczne dla późniejszych modeli Jeepa proporcje nadwozia oraz detale. Czyli wyraźnie zaznaczone błotniki, wypukła maska silnika, okrągłe, wąsko rozstawione reflektory oraz atrapa chłodnicy z pionowymi poprzeczkami.
Zmodernizowany Jeep Wrangler w obecnej generacji oczywiście zachował powyższe elementy, ale stał się bardziej na czasie. Co się w nim zmieniło?
Jeep Wrangler: nowy przód
To jeden z tych przypadków, w których niewielka zmiana przynosi tak duże efekty. Z przodu Jeepa Wranglera nowa jest przede wszystkim osłona chłodnicy, w przypadku której szczebelki stały się węższe i bardziej pionowe, poprawiając chłodzenie silnika.
Co więcej, nie są one już malowane w kolorze nadwozie, tylko czarne (z wyjątkiem modelu Sahara). Nowość stanowi również wyciągarka Warn, zamontowana na stalowym zderzaku i dostępna w modelach Rubicon.
Nowe obręcze i dachy
Ale to nie wszystko. Jeep oferuje też do Wranglera cały pakiet nowych obręczy o rozmiarze od 17 do 20 cali. W zależności od przeznaczenia, mogą one być obute w opony o średnicy dochodzącej do 35 cali.
Dostępne są również nowe opcje w przypadku dachów – zarówno twardych, jak i miękkich, w tym elektryczny dach Sky One-Touch. Ukłon w stronę aerodynamiki stanowi z klei nowa antena, zintegrowana z przednią szybą.
Odnowiony Jeep Wrangler otrzymał większy ekran
Główną nowość w kabinę stanowi zastosowanie większego ekranu dotykowego o przekątnej 12,3 cala. Zastąpił on przestarzały wyświetlacz 7-calowy, a jego umieszczenie wymagało porzucenie okrągłych otworów wentylacyjnych na rzecz wąskich i o prostokątnym kształcie.
Nowy system informacyjno-rozrywkowy wyróżnia się bezprzewodową łącznością Android Auto i Apple CarPlay, a także fabrycznym, cyfrowym przewodnikiem Trails Offroad. Obejmuje on m.in. kultowy szlak Rubicon, czy Hell's Revenge at Moab.
Wszystkie trasy są częścią tzw. „62 Jeep Badge Honor Trails” (z ang. „62 szlaki honorowej odznaki Jeepa") i wskazują m.in. ważne punkty na szlaku, interesujące obiekty czy stopień trudności trasy. Ci, którzy chcą skorzystać z większej liczby przewodników, dzięki subskrypcji mogą mieć dostęp aż do 3000 szlaków.
Nowe warianty i wykończenia
Wraz z odnowionym Jeepem Wranglerem debiutują nowe warianty wyposażenia. Hybryda plug-in 4xe ma być dostępna w niższej wersji specyfikacji, z kolei nowy Rubicon X oznacza przeniesienie tej amerykańskiej ikony na wyższy poziom. Dlaczego?
Jeep Wrangler w tej wersji wyróżnia się m.in. elektrycznie regulowanymi fotelami w 12 kierunkach, 9-głośnikowym zestawem audio firmy Alpine, skórzaną tapicerką Nappa, czy stalowym zderzakiem przednim.
Nowa tylna oś
Największą nowość pod względem technicznym stanowi tylna oś Dana 44 HD Full Float, przeznaczona dla Jeepa Wranglera Rubicona. Kolejna to nowy współczynnik pełzania 100:1, a w przypadku hybrydowych modeli 4xe – zestaw akumulatorów Power Box z czterema gniazdami 120 V do zasilania różnych odbiorników energii elektrycznej.
Ponadto odnowiony Jeep Wrangler otrzymuje ponad 85 aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa, w tym zewnętrzne pasy bezpieczeństwa w drugim rzędzie z napinaczami i ulepszone wzmocnienia strukturalne chroniące przed uderzeniami bocznymi.
Pod maską – bez zmian
Na razie w jednostkach napędowych Jeepa Wranglera nic się nie zmienia. Ale do końca 2025 roku wszystkie silniki mają zostać zelektryfikowane.
Na polskim rynku Jeep Wrangler aktualnie jest oferowany wyłącznie w wariancie 4xe, a więc jako 380-konna hybryda plug-in.