Samochód u mechanika – odpowiedzialności za auto i naprawę

Oddając auto do naprawy, oczekujemy profesjonalnej obsługi. Niestety, czasem zdarzają się sytuacje, gdy podczas serwisowania dochodzi do uszkodzeń, awarii, a nawet kradzieży. Czy zawsze można obarczyć winą warsztat?
Zostawiając samochód u mechanika do naprawy, nie spodziewamy się przykrych niespodzianek. Niestety, zdarzają się sytuacje, gdy mechanik popełnia błędy lub po prostu nie z jego winy samochód znika. Jaka jest odpowiedzialność mechanika za naprawiane auto?
Odpowiedzialność mechanika za kolizję podczas jazdy testowej
Niestety, istnieje znaczne ryzyko, że podczas jazdy testowej, mającej na celu sprawdzenie skuteczności naprawy, może dojść do kolizji. Bez względu na to, kto jest winny uszkodzenia pojazdu, to ostatecznie warsztat ponosi odpowiedzialność za nasz samochód. Nawet jeśli mechanik nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za incydent (na przykład, gdy inny kierowca został ukarany mandatem za kolizję), to on ma obowiązek przywrócić auto do stanu sprzed zdarzenia. Oczywiście, warsztat może dochodzić odszkodowania od sprawcy z jego polisy. W teorii, właściciel pojazdu nie powinien być zaangażowany w ten spór i nie powinien wyrażać zgody na bycie jego uczestnikiem.
Wina za kradzież lub poważne zniszczenie pojazdu przez siły natury
Zdarza się, że podczas postoju w warsztacie dochodzi do kradzieży pojazdu lub wybuchu pożaru lub też innych działań przyrody, co może skutkować szkodą całkowitą. Bez względu na to, czy samochód został skradziony z winy warsztatu (np. przez pracownika lub przypadkową osobę), czy też pożar był spowodowany przez samozapłon innego pojazdu, to serwis ponosi odpowiedzialność za powierzony samochód.
Choć w teorii taka zasada powinna obowiązywać, w praktyce istnieje ryzyko, że mechanik będzie próbował uniknąć odpowiedzialności za powstałe szkody. Nawet jeśli zobowiąże się do pokrycia strat, może napotkać trudności w wypłacie odszkodowania.
Warto pamiętać, że nawet jeśli mamy wykupione AC na samochód, raczej nie ma szans na uruchomienie polisy. Ubezpieczyciel zasłoni się warunkami umowy, które zwykle wyłączają odpowiedzialność za szkody powstałe podczas serwisowania pojazdu.
Odpowiedzialność za brak efektów naprawy
Zdarza się, że usterka, która miała być naprawiana, w rzeczywistości nadal występuje. Czy warsztat ponosi za to odpowiedzialność? To zależy od warunków umowy przed zleceniem naprawy. Za jakość przeprowadzonej naprawy odpowiada oczywiście serwis. Jeśli zobowiązał się do wykonania usługi, to oczekuje się, że efekt będzie zgodny z tym, co ustalono przy oddawaniu pojazdu do naprawy. Jeśli usterka powtarza się po naprawie, klientowi przysługuje bezpłatne jej usunięcie.
Ważne jest jednak, aby rozróżnić, czy klient zażyczył sobie jedynie eliminacji danego defektu, np. nierównomiernej pracy silnika czy też wymianę świec. W pierwszym przypadku serwisant jest odpowiedzialny za to, aby zlikwidować problem z jednostką napędową. Jednak ma większą elastyczność w metodach naprawy. W przypadku umowy na wymianę konkretnej części istnieje ryzyko, że to nie ona była przyczyną problemu. Klient nie może wtedy mieć zastrzeżeń co do tego, że mechanik poszedł za jego sugestiami.
Odpowiedzialność za uszkodzenia podczas wymiany części
W trakcie naprawy samochodu mechanik może przypadkowo uszkodzić inny element pojazdu. Czasami, zwłaszcza w przypadku starszych samochodów, demontaż podzespołów może skutkować ich uszkodzeniem. Czy klient powinien ponosić dodatkowe koszty powstałe podczas pracy serwisu?
Co do zasady, to warsztat ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone w trakcie naprawy i to na niego spada ryzyko. Jeśli jednak mechanik podejrzewa, że podczas naprawy mogą wystąpić problemy, powinien o tym poinformować klienta – w takim przypadku właściciel pojazdu przejmuje na siebie ryzyko
Mechanik będzie również zwolniony z odpowiedzialności, gdy problem wynika z okoliczności, za które nie ponosi winy – na przykład, gdy naprawiany/demontowany element miał ukryte wady fabryczne.
Awaria części zakupionych przez właściciela pojazdu
Dostarczenie własnych części do naprawy auta może wydawać się sposobem na oszczędność i kontrolę ich jakości. Należy jednak pamiętać o potencjalnych problemach w przypadku ponownej awarii. Serwisant nie ponosi odpowiedzialności za problemy spowodowane elementem, którego nie sprzedał.
Określenie, czy awaria jest wynikiem wadliwej części, czy też niepoprawnego montażu, może prowadzić do sporu. W takiej sytuacji udowodnienie winy mechanika będzie wymagać fachowej opinii, na przykład rzeczoznawcy. Koszty ekspertyzy i naprawy mogą przewyższyć oszczędności z tytułu samodzielnego zakupu części.
Warto pamiętać, że tylko zlecenie mechanikowi zakupu i montażu części zapewnia pełną odpowiedzialność serwisu za usługę.
Odpowiedzialność mechanika za wyższy koszt naprawy
Sytuacja, w której mechanik wykonuje naprawę wykraczającą poza pierwotnie ustalony zakres, a następnie żąda za nią dodatkowego wynagrodzenia, budzi wiele pytań. Czy klient jest zobowiązany do zapłaty za usługi, o których nie był informowany?
Przed rozpoczęciem naprawy kluczowe jest dokładne określenie jej zakresu. Mechanik może żądać dopłaty wyłącznie, jeśli mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności wykonania dodatkowych prac. Ciężar udowodnienia niemożności przewidzenia leży po stronie mechanika. Klient ma prawo do weryfikacji uzasadnienia dopłaty.
Uwaga! Bez wyraźnej zgody klienta na dodatkowy zakres prac, mechanik nie może żądać dopłaty za usługi wykraczające poza pierwotną umowę. Klient ma prawo do szczegółowego wyjaśnienia kosztów dodatkowych napraw. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem naprawy uzyskać pisemny kosztorys, który będzie stanowił podstawę do rozliczenia.