Okulary za kierownicą nie tylko dla osób z wadą wzroku

Eksperci apelują do kierowców, aby regularnie badali wzrok. Jednak nawet mając zdrowe oczy, warto stosować odpowiednie szkła, które poprawią widzenie.
Większość właścicieli pojazdów może nie zdawać sobie sprawy, że ich zdolność widzenia może być nieprawidłowa lub że noszą niewłaściwe okulary. Podpowiadamy, jak zapewnić sobie dobre warunki widoczności za kierownicą. Okulary za kierownicą warto stosować nie tylko przy wadzie wzroku.
Okulary za kierownicą – większość nie używa
Alarmujące statystyki ujawniają, że znaczna część kierowców po 40. roku życia nie zdaje sobie sprawy z problemów ze wzrokiem lub używa źle dobranych okularów. Taka sytuacja stwarza realne zagrożenie na drodze, zarówno dla nich samych, jak i innych uczestników ruchu. Co czwarty badany przyznaje, że mógł spowodować wypadek lub stłuczkę z powodu niedostatecznej korekcji wzroku. Tymczasem, choć przepisy nie nakładają obowiązku regularnych badań wzroku dla posiadaczy prawa jazdy, to odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie pojazdu spoczywa na kierowcy.
Okulary za kierownicą – korekcja wady
Zwykłe okulary korekcyjne, z których korzystamy na co dzień, są również odpowiednie do użytku podczas prowadzenia samochodu. Nie poleca się jedynie zbyt grubych oprawek, które mogą ograniczać pole widzenia. Warto mieć również zapasową parę okularów, która przyda się w przypadku uszkodzenia tej „głównej". Szczególnie ci kierowcy z poważniejszą wadę wzroku, wiedzą, że jazda bez szkieł jest praktycznie niemożliwa.
Uwaga! Jeśli w dokumencie prawa jazdy, kierowca ma wpisany kod 01.01 (obowiązek jazdy w okularach), a zostanie przyłapany na jeździe bez nich, jest traktowany jak osoba bez uprawnień. Grozi za to od 1500 zł mandatu oraz zakaz prowadzenia pojazdów.
Fotochromy dla kierowcy
Jeśli oczekujemy, że okulary będą jednocześnie chronić przed słońcem, sprawa trochę się komplikuje. Tradycyjne soczewki fotochromatyczne nie będą działać, ponieważ te reagują na promieniowanie UV, które w 100 proc. blokowane jest przez szyby samochodowe. Wewnątrz auta soczewki pozostaną więc przezroczyste.
Konieczne jest skorzystanie ze specjalnych soczewek fotochromatycznych dla kierowców, które przyciemniają się nie tylko w UV, ale także w reakcji na silne światło. Niestety, trzeba liczyć się ze sporym wydatkiem. W dodatku ich poziom zaciemnienia wewnątrz pojazdu może być zbyt słaby w słoneczne dni. Z kolei, tak jak inne soczewki fotochromatyczne, nawet w ciemności nie rozjaśniają się one do pełnego stopnia, co może nieznacznie utrudniać jazdę nocą.
Innym rozwiązaniem (i tańszym) jest zakup dwóch par okularów korekcyjnych – jedne tradycyjne, a drugie z zabarwieniem. Alternatywnie można również nabyć nakładki przeciwsłoneczne na okulary, które montuje się za pomocą klipsów lub magnesów. Jest to najtańsze rozwiązanie, ale nie zawsze wygodne.
Okulary za kierownicą – szkła dla każdego
Coraz więcej kierowców decyduje się nosić okulary również wtedy, gdy mają prawidłowe widzenie. Dlaczego? Ponieważ mogą one poprawić ostrość widzenia, chronić oczy przed odblaskami i zmęczeniem, oraz pomóc w lepszym skupianiu uwagi na drodze.
Najczęściej używane są okulary przeciwsłoneczne. Oficjalnie, zgodnie z europejskimi normami, istnieje podział na cztery kategorie – soczewki kategorii 1 przepuszczają około 40% światła, podczas gdy soczewki kategorii 4 jedynie 8%. Dla kierowców najbardziej odpowiednie są okulary kategorii 2 lub 3. Soczewki kategorii 4 nie powinny być używane podczas prowadzenia auta, nawet w najbardziej słoneczne dni.
Przy okazji można zastanowić się nad filtrem polaryzacyjnym, który skutecznie zmniejsza uciążliwe odbicia i refleksy promieni słonecznych, które mogą oślepiać podczas jazdy. Uwaga! W niektórych pojazdach może być trudno odczytać informacje na wyświetlaczach pod pewnym kątem patrzenia.
Okulary dla jeżdżących po zmroku
Szkła z żółtym filtrem są pomocne podczas jazdy w słabych warunkach oświetleniowych, ponieważ wzmacniają kontrast widzenia. Jednak nie każdemu kierowcy odpowiada ten efekt, gdyż obraz może wydawać się nieco przyciemniony i nienaturalny.
W warunkach o ograniczonym oświetleniu obraz w żółtych okularach staje się wyraźniejszy, co ułatwia dostrzeżenie detali oraz świateł hamowania innych pojazdów, oraz sygnalizacji ulicznej. Niektóre szkła tego typu mogą także zawierać filtr polaryzacyjny, co dodatkowo ułatwia prowadzenie samochodu.