Opel Astra H – po prostu udany kompakt.
Nie każdy marzy o tym, żeby na drodze się wyróżniać. Jeśli chcemy wtopić się w tłum, Opel Astra H będzie ku temu idealny. Trzecia generacja popularnego kompaktu jest funkcjonalna, nowoczesna jak na czasy w których powstała, a na dodatek trwała i niedroga w serwisowaniu. Czym jeszcze potrafi zaskoczyć Astra?
Przestrzenią, szczególnie, gdy wybierzemy wersję kombi. Opel Astra H produkowany był aż przez 10 lat (2004–2014). W 2006 roku zafundowano mu facelifting. Z przodu pojazdu zmieniono m.in. chromowaną listwę na atrapie chłodnicy, kratkę oraz brewkę w okolicy świateł przeciwmgielnych. Technicznie zmiany objęły m.in. pompę hamulcową, skrzynię biegów, zbiornik paliwa oraz czujnik poziomu paliwa. W tym samym roku pojawiła się także wersja sedan.
W porównaniu do poprzednika, trzecia generacja Astry zyskała nieco na wyrazistości. Zniknęły krągłości, pojawiły się ostre przetłoczenia i kanciaste kształty.
Kierowcy mieli do wyboru sporo wersji nadwozia: od 3- i 5-drzwiowego hatchbacka przez kombi, sedana po TwinTop czyli kabriolet z twardym składanym elektrycznie dachem. W testach NCAP Astra H otrzymała 5 gwiazdek, jednak wyszukanych systemów wsparcia kierowcy na pokładzie tego auta raczej nie znajdziemy.
Opel Astra H – jaki silnik wybrać?
Gama silnikowa Astry H jest bardzo szeroka. Zwolennicy silników Diesla mają do wyboru:
- 1.3 l. CDTI o mocy 90 KM, który rozpędza się do setki w 14,1 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 172 km/h. Trudno uwierzyć, że do tego auta trafiały silniki o takiej pojemności, jednak najwyraźniej znajdowali się ich amatorzy. Co ciekawe, nie był to jednak najsłabszy diesel w tym modelu.
- 1.7 l. CDTI o mocy 80, 110 lub 125 KM – to właśnie najsłabsza wersja tej jednostki zyskuje jednocześnie tytuł najsłabszego Diesla w gamie. Silniki o mniejszej mocy dostępne były w ofercie na początku produkcji, a z czasem ustępowały miejsca tym nieco mocniejszym. Poszczególne wersje różniły się między sobą osprzętem, np. wersja z 80 KM nie ma dwumasy, a ta o mocy 125 KM ma już seryjny DPF.
- 1.9 l. CDTI o mocy 100, 120 lub 150 KM – to dynamiczny, oszczędny i niezawodny silnik. W najmocniejszej wersji osiąga setkę w 8,9 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 208 km/h.
Wśród silników benzynowych również nie brakowało wyboru.
- 1.4 l. o mocy 70 lub 95 KM to sprawdzona konstrukcja z czterema cylindrami, wtryskiem wielopunktowym i bez turbosprężarki. W zależności od wersji silnik fabrycznie mógł być wyposażany w instalację LPG.
- 1.6 l. o mocy 105 lub 115 KM miał dokładnie te same cechy co mniejszy 1.4 l. i także występował z fabryczną instalacją LPG.
- 1.8 l. o mocy 125 lub 140 KM gwarantował osiągi na poziomie 10,5 sekundy do setki i maksymalną prędkość 207 km/h.
Wszystkie silniki benzynowe nie są przesadnie dynamiczne ani zbyt oszczędne, ale za to ich zaletą jest prostota i trwałość. Opel miał jednak w zanadrzu coś dla entuzjastów mocniejszych wrażeń.
- 1.6 l. Turbo o mocy 180 KM,
- 2.0 l. Turbo o mocy 170 lub 200 KM,
- 2.0 l. Turbo o mocy 240 KM w wersji OPC. To prawdziwy sportowiec, który do setki rozpędza się w 6,4 sekundy a prędkość maksymalna to 244 km/h.
Ile kosztuje Opel Astra III?
Ceny Opla Astry H zaczynają się już od 5 tys. złotych. Można spotkać też tańsze egzemplarze, jednak będą one z pewnością mocno wyeksploatowane i w większości skorodowane. Najdroższe sztuki mogą z kolei kosztować nawet 35 tys. złotych.
Czy warto wziąć pod uwagę zakup tego auta? Zdecyduj sam, oglądając nasz test.