Opel Meriva B – Z drzwiami jak Rolls Royce! | Test OTOMOTO TV
Opel Meriva to minivan. Jego bryła może nie jest zbyt urodziwa, ale za to auto jest praktyczna, funkcjonalne i wygodne. Niestety ten segment przegrał z SUV-ami i crossoverami. Szkoda. Czy zatem warto wziąć pod uwagę małego Opla?
Pierwsza generacja Opla Merivy (A) pamięta jeszcze czasy Volkswagena Golfa III. Tak, tak auto zaprezentowano w 2002 roku, czyli na rok przed zakończeniem produkcji Golfa Mk III. Do sprzedaży Meriva weszła jednak rok później. Auto miało wypełnić lukę między Zafirą a Agilą, co z resztą się udało.
Druga generacja Opla Merivy produkowana była od 2010 do 2017 roku, kiedy zastąpił ją w gamie crossover Crossland X. Auto zbudowano na platformie GM Fiat SCCS, wspólnej m.in. z Corsą i Oplem Combo, ale także Fiatem Grande Punto czy Alfą Romeo MiTo.
W porównaniu do Merivy A auto urosło i stała się niemal autem kompaktowym. Samochód mierzy 429 cm, 182 cm szerokości i 264 cm rozstawu osi. Jest jeszcze bardziej przestronny i funkcjonalny, jednak nigdy nie zdobył wielkiego uznania. A szkoda, bo rozwiązania o nazwie Flex potrafią zaskakiwać do dzisiaj.
To między innymi tylne drzwi otwierane pod wiatr i to pod kątem prawie 90 stopni (FlexdDoor), możliwość aranżacji przestrzeni dzięki dowolnemu ustawianiu foteli (FlexFloor) i możliwość składania i przesuwania kanapy (FlexSpace), czy opcjonalny bagażniku na rowery wysuwany spod tylnego zderzaka (FlexFix). Dzięki takim patentom można zwiększyć pojemność bagażnika z 400 do 500 l.
Mniej Flex był za to kokpit Merivy. To typowo oplowski design sprzeda 15 lat znany z Astry, Zafiry czy Insigni. Konsola środkowa kipi aż od przycisków, ale są one logicznie rozmieszczone i poręczne. W aucie o charakterze minivana brakuje jednak schowków i półeczek.
Było za to bogate wyposażenie opcjonalne, czyli m.in. panoramiczny, szklany dach czy dwukolorowa tapicerka.
2013 roku przeprowadzono modernizację przedniej i tylnej części nadwozia oraz dodano nowy silnik. W 2017 roku zakończono produkcję bez wskazania następcy. Stał się nim jednak większy Crossland X.
Opel Meriva — jaki silnik?
Słowo gama jest w przypadku Merivy mocno na wyrost. Od początku produkcji w tym modelu dostępne były praktycznie tylko dwa silniki. Benzynowy 1.4 l. i wysokoprężny 1.6 l. Ten pierwszy różnił się nieco pojemnościami, mocami i doładowaniem. Czym innym był wolnossący Twinport 1398 cm3, a czym innym Turbo 1364 cm3.
W przypadku Diesli z kolei na początku były dostępne włoskie 1.3 CDTI (95 KM) i japońskie (Isuzu) 1.7 CDTI o mocach 100, 110 i 130 KM, ale po liftingu zastąpiono je wszystkie jednym oplowskim silnikiem 1.6 CDTI także o trzech mocach – 95, 110 i 136 KM.
Ze względu na gabaryty auta nie warto wybierać najsłabszych silników. Auto nie będzie dostatecznie dynamiczne. Jeśli jednak chodzi o ekonomikę, to wszystkie benzynowe silniki dobrze znoszą instalacje LPG. W końcu była ona dostępna także fabrycznie z silnikiem 1.4 Turbo 120 KM.
Wyposażenie
Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Essentia obejmuje m.in. system ESP, 2 poduszki powietrzne, asystent ruszania na pochyleniach, klimatyzację manualną, radioodtwarzacz z CD/MP3 i 4 głośnikami, elektrycznie regulowane szyby przednie, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek z pilotem, elektroniczny hamulec postojowy, czujniki ciśnienia w oponach, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach, oraz tylne drzwi FlexDoors.
Bogatsza wersja Enjoy dodatkowo wyposażona jest w m.in. 6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki foteli przednich, komputer pokładowy, tempomat, sterowanie radiem z kierownicy, oraz kierownicę obszytą skórą.
Topowa wersja Cosmo została ponadto wyposażona w m.in. światła do jazdy dziennej LED, tapicerkę półskórzaną, klimatyzacje automatyczną dwustrefową, system OnStar, 16-calowe felgi aluminiowe, czujniki parkowania przednie i tylne, elektrycznie regulowane szyby tylne, przyciemniane szyby, reflektory przeciwmgielne, a także podłokietnik przedni.
W zależności od wersji wyposażenia samochód opcjonalnie wyposażyć mogliśmy w m.in. 17 lub 18-calowe felgi aluminiowe, lakier metalizowany, panoramiczne okno dachowe, bagażnik rowerowy wbudowany w tylny zderzak FlexFix, pełnowymiarowe koło zapasowe, pełne światła tylne LED, a nawet elektrycznie regulowane sportowe fotele przednie AGR.
Opel Meriva – ile kosztuje?
Najtańsze egzemplarze Opla Merivy wyceniane są dzisiaj na około 10 tys. zł. Jednak dysponując około 20 tysiącami złotych, można przebierać w ofertach. Auta z końcówki produkcji, z lat 2016-2017 i z niskim przebiegiem, to wydatek około 45 tys. zł.
Warto pamiętać, że w Polsce ze względu na wysoką cenę Meriva sprzedawała się słabo. Większość aut na rynku wtórnym pochodzi, więc z importu.
W tym odcinku testujemy Opla Merivę B, zwykłego minivana, który posiada kilka niezwykłych rozwiązań. Jakie stereotypy pokonuje ten model? Jak wypada przy poprzedniej generacji? Czy korozja to problem "zżerający" ten samochód? Z jakimi kosztami przyjdzie się zmierzyć nowym właścicielom Merivy B? Co łączy to auto z Oplem Astrą J? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania. Testowany model to Opel Meriva B z silnikiem 1.4 Turbo o mocy 120 KM.





