Opel Vectra C – Przestronny i tani sedan.
Opel Vectra to poprzednik znanej i lubianej Insigni. Produkowany była równo przez dwadzieścia lat. Doczekał się trzech generacji, z których ostatnia, czyli Opel Vectra C do dzisiaj uchodzi za jedno z bardziej przestronnych aut w swojej klasie. Czym dzisiaj kusi dwudziestoletnia Vectra C?
Opel Vectra trzeciej generacji, czyli C do sprzedaży trafił w 2002 roku. Auto zbudowane zostało na płycie podłogowej GM Epsilon I, dzielonej m.in. z Fiatem Cromą, Cadillaciem BLS czy Saabem 9-3 II. Na jej podstawie zbudowano Opla Signum, samochód, który miał wprowadzić Opla w świat modeli premium.Z planów jednak nic nie wyszło.
W 2005 roku Opel Vectra C przeszła facelifting. Zmodernizowano m.in. przednie reflektory oraz zderzak. Przy okazji liftingu zwiększono moc silnika benzynowego 1.8 l. 16V ze 122 KM do 140 KM. W tym samym roku zaprezentowano usportowioną wersję pojazdu – OPC przygotowaną przez oddział Opel Perfomrance Center, którą wyposażono w 24-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 2.8 l i mocy 255 KM, a którą później podkręcono do 280 KM.
Opel Vectra C został zaprojektowany prosto jakby od linijki, ale dzięki mocnym liniom wygląda całkiem atrakcyjnie. Był dostępny w trzech wersjach nadwozia: sedan, liftback oraz kombi ze zwiększonym rozstawem osi. Trzecia generacja Vectry była produkowana od 2002 do 2008 roku, po czym został zastąpiony przez Insignię.
Do plusów Vectry można zaliczyć przestronne wnętrze i pojemny, choć niewyróżniający się na tle konkurencji bagażnik (530 l w kombi, 500 l w sedanie i liftbacku). W testach EuroNCAP Vectra uzyskała 4 gwiazdki – nie jest źle, jednak po aucie segmentu D można by oczekiwać wyższego wyniku.
Opel Vectra C – jaki silnik wybrać?
Kierowcy w silnikach często cenią sobie spokój. Pytanie tylko, czy stawiamy na spokojną głowę i pewność, że silnik nie zawiedzie czy o jazdę tak spokojną, że zadowoli tylko bardziej cierpliwych kierowców. Benzynowe 4-cylindrówki dostępne pod maską Vectry C najczęściej gwarantują spokój w obu tych znaczeniach. W ofercie znalazły się:
- 1.6 l. o mocy 100 KM (105 KM po liftingu) – do setki potrzebuje 12,5 sekundy i dobrze współpracuje z LPG. Sprawdzi się u osób, którym się nie spieszy, a potrzebują dużego i taniego auta.
- 1.8 l. o mocy 122 KM (140 KM po liftingu) – jeździ trochę bardziej dynamicznie, ale nadal to silnik dla spokojnego kierowcy.
- 2.2 l. o mocy 147 KM (155 KM po liftingu) – największa z 4-cylindrówek zyskała oznaczenie Direct i bezpośredni wtrysk paliwa.
- 2.0 l. turbo o mocy 175 KM – to najmocniejsza 4-cylindrówka, najlepiej równoważąca dynamikę i racjonalne zużycie paliwa. Ten silnik zapewni osiągi na poziomie 9,1 do setki i prędkość maksymalną 230 km/h.
W przypadku silników o 6 cylindrach lepiej jest pytać, jak jeżdżą, a nie – ile palą. Pod maską Vectry znalazły się:
- 2.8 l. turbo w kilku wariantach: 230 KM (po liftingu 250 KM) i w odmianie usportowionej OPC o mocy 255 KM (po liftingu 280 KM); najsłabszy z silników 2.8 pozwala rozpędzić się do setki w 7,3 sekundy, a najmocniejszy w 6,3 sekundy. Prędkość maksymalna każdorazowo ograniczona jest do 250 km/h.
- 3.2 l. o mocy 211 KM – oferowany był tylko na początku produkcji, zanim w ofercie pojawił się silnik 2.8.
Prawie wszystkie wspomniane wyżej silniki da się przerobić na LPG, ale najwięcej zachodu będzie wymagał pod tym względem silnik 2.2 direct.
Pod maskę Vectry C trafiały też silniki diesla:
- 2.0 l. i 2.2 l. DTI, odpowiednio o mocy 101 lub 125 KM, to konstrukcje uznawane dziś za prehistorię. Posiadały klasyczną pompę wtryskową (rozdzielaczową), a ich osiągi i kultura pracy pozostawiały sporo do życzenia.
- 1.9 l. CDTI o mocy 100, 120 i 150 KM – najsłabszy oznacza rozpędzanie się do setki w 13,8 sekundy, ale już te o mocy 120 czy 150 KM potrzebują na rozwinięcie tej prędkości poniżej 10 sekund. To udane jednostki, które nie powinny sprawiać problemów poza typowym dieslowskim osprzętem.
- 3.0 l. CDTI o mocy 177 KM (184 KM po liftingu) – w mocniejszej wersji do setki rozpędza się w 8,9 sekundy. Te silniki posiadały wadę konstrukcyjną: opadające tuleje cylindrów, spowodowane skłonnością do przegrzewania się silnika. Ryzyko takich kłopotów znacznie zmniejsza się w silnikach po liftingu.
Ile kosztuje Opel Vectra C?
W 2022 roku Opel Vectra C to bez wątpienia tanie auto – najtańsze egzemplarze to wydatek ok. 5 000 złotych. Górna granica cenowa sięga 20 000, choć czasem trafiają się jeszcze droższe egzemplarze. Oprócz rocznika i silnika ogromne znaczenie ma tutaj stan konkretnego auta – w przypadku tańszych w ogłoszeniach często znajdziemy też długą listę napraw do wykonania. Czy auto w takiej cenie może dobrze jeździć? Przekonaj się, oglądając nasz test.